رشد بهره‌وری عوامل تولید از برنامه ششم عقب ماند/ بهره‌وری نیروی کار بیش از بهره‌وری سرمایه+ جدول

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عملکرد بهره‌وری براساس برنامه ششم توسعه نشان می‌دهد که  در این بازه میانگین رشد شاخص کل عوامل تولید در اقتصاد در سال‌های اول و دوم برنامه ششم  2.5- درصد است.بخش ارتباطات با 8.6 درصد و بخش نفت و گاز با 5.7- درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میانگین رشد شاخص بهره‌وری را داشته‌اند. 

شاخص بهره‌وری نیروی کار

بررسی رشد شاخص‌های جزئی بهره وری نیروی کار و سرمایه در سال های 84 تا 97 نشان می‌دهد که تا سال 95 عمده رشد بهره وری کل عوامل تولید حاصل از رشد قابل توجه بهره‌وری نیروی کار بوده است به طوری که میانگین بلندمدت 0.8 درصد بوده است. 

در گزارش سازمان برنامه و بودجه آمده است:‌ رشد شاخص بهره‌وری تا سال 1395 برای نیروی کار در سال های 96 و 97 برابر با 3.6- بوده است که بیانگر کاهش قابل توجه این شاخص است. به بیان دیگر علی رغم آنکه در اکثر سالها برنامه چهارم و پنجم توسعه ( 1384 تا 1395 ) رشد بهره وری نیروی کار وضعیتی به مراتب بهتر از رشد بهره وری سرمایه داشته است. 

 افزایش 0.8  درصدی شاخص بهره‌وری نیروی کار در مقایسه با کاهش 8 درصدی شاخص بهره‌وری سرمایه وجود دارد اما این روند در دو سال  طی شده از برنامه ششم (96 و 97) معکوس شده به صورتی که کاهش بهره‌وری نیروی کار نزدیک به 70 درصد ر شد منفی بهره‌وری کل عوامل تولید در این دو سال را توضیح می‌دهد.

به بیان دیگر اقتصاد ایران در طول برنامه‌های چهارم و پنجم به ویژه تا 90 از طریق تعمیق سرمایه حرکت به سوی اقتصاد سرمایه‌بر به جای اقتصاد کاربر افزایش بهره‌وری نیروی کار را تجربه کرده است.

شاخص بهره‌وری سرمایه 

میانگین شاخص بهره‌وری سرمایه در کل اقتصاد طی دو سال اول  برنامه ششم منفی 1.5  درصد بوده است.

جزئیات بخش‌های بهره‌وری سرمایه در جدول مشخص است.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی