آغاز ارسال توربین کلاس F به نیروگاه اندیشمک/ قرارداد انتقال دانش فنی با زیمنس آلمان محقق شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز صبح نخستین توربین کلاس F گروه مپنا با ظرفیت 307 مگاوات در حالی از کارخانه شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) به نیروگاه دوکوهه خوزستان ارسال شد که با بهره‌برداری از این نوع توربین راندمان 40 درصد در سیکل ساده گازی و 59 درصد در سیکل ترکیبی حاصل می‌شود. 

بنا بر این گزارش، استفاده از توربین کلاس F مپنا سبب مصرف سوخت کمتر و سازگاری زیست‌محیطی بیشتر در تولید برق حرارتی خواهد شد. 

بنا بر این گزارش، نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک در کیلومتر 15 جاده سد کرخه در استان خوزستان واقع شده است. این نیروگاه در قالب مجموعه قرارگاه احداث 5 هزار نیروگاه کلاس F بین مپنا و شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی احداث می‌شود. 

در این مراسم، مجید بهمنی مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه با توجه به درخواست وزارت نیرو برای توربین‌های با بازدهی بالا، قرارداد انتقال دانش فنی با شرکت زیمنس آلمان محقق شد، گفت: قطعا مراحل ساخت داخل نیز توسط متخصصان ایرانی در مپنا تا صددرصد ساخت داخل پیش خواهد رفت. 

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از نیروگاه‌ها در صف خرید توربین کلاس F هستند که با توجه به اولویت‌های تضمین شده، این توربین‌ها آماده حمل و نصب خواهند شد. 

وی با بیان اینکه توربین کلاس F با توجه به درخواست مشتریان تولید می‌شود، گفت: تاکنون 12 قرارداد خرید این محصول نهایی شده است.

به گفته وی، برای انتقال کامل دانش فنی توربین‌های کلاس F یک زمانبندی یک تا چهار ساله نیاز است. 

وی ادامه داد: در این بازه زمانی به تدریج قطعات داغ و تمام قسمت‌های اصلی توربین کلاس F طراحی خواهد شد. 

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های مهم این اقدام آن است که هیچ کشوری در دنیا به این شکل وارد انتقال دانش فنی نشده، گفت: کشورهایی بوده‌اند که وارد این حوزه شده‌اند اما موفق نشده‌اند. 

همچنین در این مراسم، محمد اولیا قائم مقام شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) گفت: به موازات امور مختلف انتقال تکنولوژی، توربین کلاس F گروه مپنا وارد عرصه طراحی و توسعه یک محصول کاملا بومی با عنوان MGT-75 شد و آزمون‌های اولیه به نتیجه مثبت رسید و تا سال آینده ساخت این محصول در همین کارخانه اجرایی خواهد شد. 

وی از ویژگی‌های شاخص توربین MGT-75 گفت: این محصول در کلاس 220 مگاواتی است و راندمانی نزدیک به توربین کلاس F برابر 59 درصد دارد که یک سیکل ترکیبی و نیروگاه پیشرفته خواهد بود. 

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی