رونمایی «خروج از خیابان سئول» در خیابان سئول

به گزارش مشرق، نشست رونمایی کتاب «خروج از خیابان سئول» در حاشیه نمایشگاه مواد و تجهیزات ساخت داخل با حضور رضا اسدی‌فر، مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور و دبیر نمایشگاه، عبدالرضا مجدالدین، مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و قائم مقام نمایشگاه و سیدمجتبی قافله‌باشی و حامد حاجی‌پور، نویسندگان کتاب برگزار شد.

در ابتدای نشست، اسدی‌فر با بیان اینکه قوام ملت‌ها به تاریخ و فرهنگشان است، گفت: تاریخ ملت‌ها با وجود تلخی‌ها و شیرینی‌هایی که دارد، تجارب گران‌بهایی در دل خود جای داده که لازم است از آن‌ها درس گرفته شود.

اسدی‌فر ادامه داد: شاید تاریخ صد سال پیش ایران بیشتر تلخی داشته تا شیرینی؛ اما در همین دوران، اتفاقات مثبت و امیدبخشی رخ داده که به خوبی ثبت و مستندسازی نشده است.

اسدی‌فر گفت: برای محکم کردن ریشه‌های ملی باید تجربیات موفق مستند و با قالب هنر به دست مردم برسد.

وی افزود: دلیل دیگر اهمیت مستندسازی تجربیات این است که نسل‌های بعدی برای شروع فعالیت‌ها و اقدامات خود نیاز به طراحی مجدد و شروع از نقطه صفر نداشته باشند.

اسدی‌فر با بیان اینکه کتاب اولین قالب مستندسازی و رساندن هنرمندانه تجربیات به نسل‌های آتی است، گفت: تجربه نمایشگاه با وجود اینکه که عاری از اشکال نبود، اما شیوه‌ای جدید از حکمرانی و حمایت از محصولات دانش‌بنیان محسوب می‌شد.

دبیر نمایشگاه ساخت ایران با بیان اینکه نمایشگاه تجربه‌ای کاملاً بومی است، گفت: مزیت دیگر نمایشگاه این است که بر خلاف تجربه‌های اجرایی دیگر در کشور، در ابتدا به صورت پایلوت و در اندازه کوچک آغاز شد و در ادامه مشکلات اجرایی آن رفع شد و گسترش یافت.

ایشان ادامه داد: این نمایشگاه پس از هفت سال به فضایی برای بروز و ظهور شرکت‌های توانمند و آدم‌های توانمند تبدیل شده و عاملی شده است که ایران از نظر تنوع و کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی جزو کشورهای برتر دنیا باشد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی کشور گفت: تمام این عوامل باعث شد مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نمایشگاه ساخت ایران به دنبال ثبت تجربه نمایشگاه باشند و آن را در دستور کار قرار دهند.

در ادامه نشست، سیدمجتبی قافله‌باشی یکی از نویسندگان کتاب، با اشاره به فرایند پژوهش و نگارش کتاب گفت: این کتاب پس از سه سال پژوهش و مصاحبه با افراد مختلف به رشته تحریر درآمد.

ایشان ادامه داد: نمایشگاه ساخت ایران با توجه به بومی بودن و موفقیت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت نگارش و مستندسازی قرار گرفت.

قافله‌باشی با بیان اینکه نمایشگاه سبک جدیدی از حمایت از شرکت‌های ایرانی بود، گفت: پس از احصای این شیوه و محور حمایتی جدید، حمایت‌های صورت‌گرفته در پنج صنعت دیگر را مطالعه کردیم و در نهایت، صنعت خودرو و صنعت نفت به عنوان دو صنعت مهم کشور که تحت حمایت همیشگی در کشور بودند، به طور کامل بررسی شدند.

نویسنده کتاب ادامه داد: پس از اتمام این بررسی‌ها، به فضل الهی توانستیم به یک نظریه بومی برای حمایت از کالاهای داخلی دست پیدا کنیم.

قافله‌باشی گفت: خدا را شکر کتاب «خروج از خیابان سئول» کتابی خوش‌خوان از کار درآمده است.

در ادامه نشست، دکتر مجدالدین با بیان اینکه امسال هفتمین سال برگزاری نمایشگاه است، گفت: زمانی که ما نگارش کتاب را در دستور قرار دادیم، سال سوم یا چهارم نمایشگاه در حال برگزاری بود.

مجدالدین گفت: خوشحالم تجربه نمایشگاه در قالب کتاب «خروج از خیابان سئول» به رشته تحریر درآمده است. امیدوارم جلد دوم کتاب «ورود به شهر سئول» باشد.

وی بیان کرد: آن روز به نظرم دیر نیست؛ چرا که با زحماتی که شرکت‌های دانش‌بنیان، مسئولان معاونت علمی و مسئولان نمایشگاه کشیده‌اند، محصولات فناورانه ایرانی به کشورهای دیگر شناسانده شده و اکنون به کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه، عراق، عمان و برخی کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین صادر می‌شود.

مجدالدین افزود: محصولات ایرانی در سالیان اخیر با نصف قیمت با کیفیت مشابه و حتی بالاتر از محصولات مشابه خارجی رسیده‌اند.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار با اشاره به مزیت ارتباط‌گیری در نمایشگاه گفت: در نمایشگاه فناوران با یکدیگر و با مسئولان ارتباط می‌گیرند که امر مهمی است؛ زیرا از دل این ارتباطات همکاری‌های مختلفی شکل می‌گیرد و توانمندی‌ها به خوبی شناسانده می‌شود.

ایشان در انتها به تجربه حضور افراد خارجی در نمایشگاه اشاره کرد و افزود: هیئتی از جامعة‌المصطفی و ریاست جمهوری سوریه برای بازدید از نمایشگاه آمده بودند. وقتی ما دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی را به آن‌ها نشان می‌دادیم، تعجب می‌کردند و بعضاً باورشان نمی‌شد که ایران توانسته باشد به چنین سطحی از دانش و فناوری دست یافته باشد.

گفتنی است کتاب «خروج از خیابان سئول» توسط انتشارات الگونگار پیشرفت و به قلم سیدمجتبی قافله‌باشی، سعید حسین رفیعی و حامد حاجی‌پور در قالب روایی داستانی به رشته تحریر درآمده و با مقدمه مهندس صابر میرزایی، با مشارکت پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف و با حمایت صندوق توسعه فناوری نانو، روانه بازار کتاب شده است.

برچسب ها:

فرهنگ و هنر