زهرا سمایی سرپرست دفتر پایشهای فراگیر سازمان محیط زیست در گفتوگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان محیط زیست 215 ایستگاه پایش هوا در اختیار دارند، گفت: جانمایی این ایستگاهها بر اساس ضوابط مکانیابی استقرار ایستگاه ها صورت میپذیرد و برای ایستگاههای ذرات که اخیرا خریداری شده، مشارکت و نظارت ستاد ملی مقابله با گرد و غبار ، دفتر پایش فراگیر ، مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم و ادارات کل استانها با توجه به شرایط خاص هر استان انجام میگیرد.
*ایستگاههای دو میلیاردی پایش هوا
وی اظهار داشت: این ایستگاهها بسیار گرانقیمت هستند و هر ایستگاه کامل حداقل حدود 2 میلیارد تومان ارزش مالی دارند، بنابراین با توجه به شرایط هر شهر و پراکنش صنایع، تاثیرپذیری از کانونهای گرد و غبار ، جمعیت و... در مناطق جانمایی میشود و سعی کردهایم جانمایی درستی برای آنها در نظر بگیریم.
سرپرست دفتر پایشهای فراگیر سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در سالهای گذشته ایستگاهها از خارج کشور تأمین شدهاند و علاوه بر قیمت بالای خرید، هزینههای زیادی برای راهبری دارند، گفت: سعی میکنیم با نظر ادارات کل بهترین استفاده را از این ایستگاهها ببریم.
سمایی ادامه داد: در قانون هوای پاک تصریح شده است که صنایع بزرگ باید در محدوده تأثیرگذاریشان باید نسبت به نصب و راهاندازی ایستگاه پایش کیفی هوا اقدام کنند. به همین دلیل برخی از صنایع بزرگ را مجاب کردهایم در محدوده تأثیرگذاریشان ایستگاه نصب کنند که این مسأله در پایش هوای کشور بسیار کمککننده بوده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یک سامانه پایش کیفی هوا به نام DOE به صورت برخط فعال است، گفت: این سامانه به تجمیع دادههای ایستگاههایی که از برندهای مختلف در سراسر کشور فعال هستند مشغول بوده و میتوان با مراجعه به سایت برخط آن متوجه شرایط هوای نواحی مختلف کشور شد.
سرپرست دفتر پایشهای فراگیر سازمان محیط زیست ادامه داد: با توجه به قرارگیری این ایستگاهها در شرایط تحریم سعی میکنیم حداکثر انرژی را برای حفظ و نگهداری از آنها داشته باشیم. همچنین در این شرایط به پایش شهرهای با آلودگی بیشتر به خصوص کلانشهرها و مناطق متاثر از پدیده گرد و غبار میپردازیم.
سمایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط خاص و قیمت بالای این دستگاهها برای توسعه و ساماندهی ایستگاههای جدید از ظرفیت قانونی مشارکت صنایع استفاده میشود.
وی با اشاره به اینکه براساس قانون هوای پاک سایر دستگاههای دولتی که ایستگاههای پایش دارند ملزم به متصل شدن به این سامانه پایش هوا هستند، گفت: یعنی علاوه بر 215 ایستگاه سازمان محیط زیست شهرداریها (شهرداری مشهد، تهران که تعداد ایستگاههای قابل توجهی در اختیار دارند)، صنایع و هواشناسی ملزم هستند که اطلاعات ایستگاههایشان را به این سامانه منتقل کنند تا آمار ارائه شده محیط زیست نسبت به وضعیت هوا متقنتر باشد.
*شهرداری به سامانه برخط پایش هوای محیط زیست متصل میشود
سرپرست دفتر پایشهای فراگیر سازمان محیط زیست بیان داشت: شهرداری تهران برای متصل شدن به این سامانه اعلام آمادگی کرده و در حال پیگیری مراحل نهایی انجام امر هستیم.
سمایی افزود: طبق قانون هوای پاک همه دارندگان ایستگاهها باید برای شفافیت و دقت بیشتر این سامانه برخط به محیط زیست کمک کنند.
*آمارهای خام ایستگاههای پایش هوا مورد اعتماد نیست
وی در خصوص اینکه برخی از روزها شاخص آلایندگی هوای تهران در برخی از مناطق اعداد غیرمنطقی را نشان میدهد، توضیح داد: شاخصهای آلودگی از سوی سازمان محیط زیست در ساعت 11 صبح هر روز به روزرسانی میشود، تا در این فرصت اعداد ثبت شده از سوی ایستگاهها باید از سوی کارشناسان صحهگذاری شوند. این اعداد به صورت مکانیزه مستقیما از آنالایزرها به سامانه منتقل شده و ممکن است دچار خطا باشند. در این محدوده زمانی مسؤول سامانه آمار مخدوش را خارج کرده تا وارد جامعه آماری ما نشود.
سرپرست دفتر پایشهای فراگیر سازمان محیط زیست با اشاره به مقایسههایی که در خصوص کنترل آلودگی هوا در کشور و برخی کشورهای پیشرفته صورت میگیرد،گفت: هر چند تجهیزات داخل کشور به روزترین و باکیفیتترین تجهیزات پایش هوا هستند اما نوع آلودگی شهرهای مختلف در جهان قابل مقایسه نیست به طور مثال تهران به لحاظ جمعیت زیاد، تردد خودروهای فرسوده و استفاده موردی از سوخت مازوت در صنایع آلودگی هوا دارد.
*ادعای تخلیه شهر با رسیدن شاخص به بالای 200 قابل قبول نیست
سمایی در خصوص ادعای شهردار تهران که هفته گذشته با نزدیک شدن شاخص آلودگی هوا به عدد 200 گفته بود باید شهر را تخلیه میکردیم، اظهار داشت: من تا به حال نشنیدهام به خاطر آلودگی هوا شهری در جهان تخلیه شود چرا که تخلیه شهر به همین راحتیها نیست و با تدابیر دیگری میتوان آلودگی هوا را کنترل کرد مثل جلوگیری از تردد خودروهای سنگین، پلمب معادن و کاهش فعالیت صنایع همچنین تعطیلی مدارس.
*بنزن و آروماتیک بنزین توزیعی در حد مجاز است
وی در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت بنزین توزیعی در کشور با توجه به افزایش قیمت تغییر کرده و از کیفیت آن کاسته شده است،گفت: اصل پایش سوخت راسازمان ملی استاندارد با همه شاخصها انجام میدهد اما دفتر پیش سازمان محیط زیست نیز شاخصهای یورو 4 را انجام میدهد که براساس آن آروماتیکها، بنزن و میزان گوگرد در بنزین و محتوای گوگرد در نفت و گاز اندازه گیری میشود.
سمایی ادامه داد: در سنوات قبل در سال 89 که به شدت بنزین آلوده به بنزن و آروماتیکها بود سازمان محیط زیست با رایزنیهای که با وزارت نفت انجام داد، بنزن و آروماتیک حد مجاز رسید.
وی با اشاره به اینکه طبق قانون هوای پاک وزارت نفت مکلف شده تا مرداد ماه سال 99 استاندارد بنزین را به حد یورو 4 برساند گفت: ما به صورت ماهانه و رندوم وضعیت سوخت توزیعی در کشور را پایش میکنیم در این پایشها بنزن و آروماتیک وضعیت مناسبی دارند و گوگرد موجود در این سوخت هر چند مقداری بالاتر از حد مجاز است اما از وضعیت نامناسبی برخوردار نیست و نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.
انتهای پیام/