اجرای یک مصوبه پس از 10 ماه وقفه/ یک قدم مانده تا ساماندهی ون کافه‌ها

گروه شهری خبرگزاری فارس-سید اسد رجبی: یکی از شغل هایی که این روزه در بین مردم رواج بسیاری پیدا کرده است برپایی آشپزخانه ها و رستوران های سیار است که در اصطلاح به آنها ون کافه یا در زبان غربی به آن فود تراک (food truck)  می‌گویند.

فوت تراک ها یا همان ون کافه ها انواع اقسام مختلفی دارد و این دسته بندی را می‌شود بر دو پایه استوار کرد اول نوع غذا و نوشیدنی ارائه شده و دوم ابعاد خودروی در نظر گرفته شده.

عموما ون کافه ها، گروهی در راسته یک خیابان توقف کرده و در ساعت پایانی روز و حوالی غروب تا پاسی از شب اقدام به ارائه خدمت می‌کنند. این روزها شاید بتوان راسته خیابان پاکنژاد،خیابان باهنر(نیاوران)، بلوار اندرزگو، بخش هایی از صادقیه، حوالی دانشگاه شریف و دانشگاه تهران محل تجمع این ون کافه دانست.

ضرورت ساماندهی ون کافه‌ها

روز 19 آذر ماه بود که مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران از ارسال لایحه ای به شورای شهر درباره استفاده درست رستوران‌ها و کافی شاپ ها از سطح معابر و ساماندهی پیاده‌راه‌ها خبر داد.

وی گفت: این طرح در منطقه ۲ به طور آزمایشی انجام شده است، اما مساله بعدی ما ون کافه‌ها هستند که بیشتر در مناطق یک تا ۶ فعالیت می کنند و باید آن ها را هم سر و سامان داد.

آن طور که از سخنان معاون خدمات شهری شهرداری تهران بر می آید شهرداری قرار است به سراغ ساماندهی ون کافه ها برود.

ون کافه‌ها عامل مفرح شدن فضای شهر

برای روشن شدن بیشتر موضوع به سراغ زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران رفتیم. وی در این باره گفت: معتقدم که وجود ون‌کافه‌ها یک فرصت خوب برای شهر تهران و سایر شهرهای مشابه تهران است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت:‌ وجود این ون‌کافه‌ها همچنین باعث می‌شود فضای شهر و خیابان‌ها مفرح و شاد باشد، اما اگر نسبت به ضوابط و شرایطی که این ون‌کافه‌ها باید براساس آن فعالیت کنند بی‌تفاوت باشیم و توجهمان کافی نباشد، ممکن است منجر به بروز اختلالاتی شود. 

وی ادامه داد: به عنوان مثال؛ ون‌کافه‌ها در خصوص محل استقرارشان باید ضوابط حقوقی شهر را رعایت کرده باشند و همچنین باید نسبت به نوع مواد غذایی که ارائه می‌دهند، موفق به اخذ ضوابط بهداشتی و تأییدیه‌های مربوط به آن شده باشند.

ون کافه‌ها فرصتی که نباید به تهدید تبدیل شوند

وی گفت: مجموعه این عوامل اگر رعایت شود، به طور قطع ون‌کافه‌ها می‌توانند به عنوان یک ظرفیت شناخته شوند و از این فرصت باید به خوبی استفاده کرد، اما این به معنای آن نیست که اگر ما در جایی فرصتی داریم از آن استفاده نکرده و آن را به ضدفرصت و یک تهدید تبدیل کنیم. 

زهرا نژادبهرام در پاسخ به این سؤال که این ضوابط اشاره شده از سوی شما را چه کسی تعیین کرده و بر آن نظارت می‌کند، گفت: یک دستورالعملی وجود دارد و همچنین طرحی هم از سوی یکی از اعضای شورای شهر تهران در حال تهیه بود تا نسبت به ساماندهی ون‌کافه‌ها اقدام شود. البته در آن دستور العمل به طورکلی همه سیارها مورد توجه قرار گرفته بودند. 

عضو شورای اسلامی شهر تهران، گفت: شهرداری تهران غیر از این لایحه‌ای که در دست تهیه است، ضوابط دیگری هم دارد که شاید مختص ون‌کافه‌ها نباشد، اما ضابطه‌هایی وجود دارد که مثلا پیاده‌رو متعلق به شهروندان است و چقدر از پیاده‌رو امکان گرفتنش توسط این ون‌کافه‌ها وجود دارد.

برخی ون کافه‌ها الزامات بهداشتی را هم رعایت نمی‌کنند

بعد از نژاد بهرام به سراغ زهرا صدراعظم نوری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تهران رفتیم تا نظر وی را هم جویا شویم.

نوری در این خصوص گفت: یکی از موضوعاتی که حوزه خدمات شهری و محیط زیست مأموریت دارد جلوگیری از سد معبر است و هرگونه فعالیتی که در معابر عمومی انجام می‌شود باید با مجوز باشد و نباید مخل تردد عابرین و خودروها شود و شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل به آن اهتمام ویژه دارد.

نوری گفت: یک سری از فعالیتهایی که جنبه تفریحی و جنبه اشتغال دارد باید از لحاظ بهداشت و محیط زیست مورد تایید باشند و استانداردها و الزامات را رعایت کرده باشند ما بعضا شاهدیم که ون کافه ها که مواد غذایی عرضه می کنند برخی الزامات را رعایت نمی‌کنند و بعضا مانع کسب و کار سایر صنوف مشابه می‌شوند.

دور ریز غذای ون کافه‌ها باعث جمع شدن حیوانات می‌شود

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حتما باید موضوع بهداشت و محیط زیست رعایت شود زیرا تجمع این افراد در این محلها و استفاده از این فضاها و غذایی که خورده می شود دور ریز و پسماند دارد و به واسطه این پسماند یک سری حیوانات از گربه و سگ و موش در آنجا ها تجمع خواهند کرد.

نوری ادامه داد: اگر تمهیدات لازم انجام نشود می‌تواند منشأ آلودگی و تجمع میکروبها شود و مخل آسایش شهروندان خواهد شد و از این رو حوزه خدمات شهری موظف به این است که بر این موضوع ساماندهی و نظارت کرده باشد و این موانع را رفع کند.

لایحه ساماندهی ون کافه تهیه شده و در حال بررسی است

اما حمیدرضا تحصیلی رئیس شرکت ساماندهی صنایع مشاغل در خصوص ساماندهی ون کافه گفت: شهرداری تهران به این نتیجه رسید که از آنجا که مردم از فعالیت این ون کافه ها استقبال کرده اند و از آنجایی که برخی از شهروندان هم شب ها بیرون از خانه هستند و به این خدمات احتیاج دارند شهرداری تصمیم به ساماندهی فعالیت اینها گرفت.

وی ادامه داد: طرحی نوشته شد تحت عنوان لایحه که در حال حاضر در کمیته تطبیق قوانین در حال بررسی است و قرار است این ون کافه ها تحت یک عنوان خاص دارای رسمیت شوند.

ساعت کار ون کافه ها 22 تا 4 بامداد

تحصیلی گفت: البته با رعایت تمام جوانب کار یعنی هم نباید اینها ثابت باشند و باید بعد از ساعت کارشان ماشین خود را ببرند و گوشه خیابان ثابت نباشند. ساعت کاری هم برای آنها در نظر گرفته شد و مقرر شد ساعت کارشان بین ساعت 22 تا 4 صبح باشد البته اینها عمدتا رعایت موازین بهداشتی نمی‌کردند و ساماندهی اینها و قانونمند شدن شان یک امر ضروری بود.

وی ادامه داد: ما در این لایحه خیابان های خاصی را دیدیم که جای پارک مناسب داشته باشند و مزاحمتی برای شهروندان ایجاد نکند و اطاق اصناف و پلیس اماکن و اداره بهداشت باید در خصوص محل استقرار نظر بدهند.

چهارشنبه 4 دی اولین جلسه کمیته ساماندهی ون کافه‌ها

از سوی دیگر حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: مصوبه ساماندهی مشاغل سیار از اوایل اسفند ماه سال گذشته لازم الاجرا بود اما تا امروز شهرداری این مصوبه را اجرا نکرده است.

وی افزود: پیگیری‌های زیادی از شخص شهردار، معاون خدمات شهری و رئیس سازمان ساماندهی صنایع و مشاغل و شماری از مسوولینی که در این خصوص مسوولیت دارند انجام شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در نهایت قرار شد پس از گفت و گویی که انجام شد قرار است هفته جاری و روز چهارشنبه صبح این جلسه برگزار شود.

وی در پاسخ به این سوال که خروجی این جلسه قرار است چه باشد گفت: اجرایی شدن مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون منوط به تشکیل کمیته سیاست گذاری و برنامه ریزی است.

حجت نظری گفت: همانطور که پیش از این گفته شد این مصوبه اجرا نشده است زیرا تا کنون این کمیته تشکیل نشده است.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این جلسه که روز چهارشنبه صبح مصادف با 4 دی ماه تشکیل شود مقدمات اجرایی شدن مصوبه را فراهم می‌کند.

نکته آخر

حالا بعد از 10 ماه شهرداری تهران پذیرفته است که به موضوع ساماندهی ون کافه پرداخته و با تشکیل جلسه‌ای با حضور افراد ذی نفع مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را اجرا کند.

هرچند مشخص نیست برگزاری این جلسه چه میزان در دستیابی به این هدف موثر باشد اما می‌توان امیدوار بود که گام اول برای ساماندهی این ماشین های سیار غذا فروش برداشته شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی