مقابله با تحریم با تخصص نخبگان دانشگاهی امکان پذیراست

محمد حسین موسی‌زاده مدیرکل پژوهش‌ و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه تنها راه خارج شدن از بحران اقتصادی کشور استفاده از پتانسیل فارغ‌التحصیلان است، گفت: امروزه یکی از مهمترین مشکلاتی که در کشور وجود دارد، مقوله رونق تولید است که برای خارج شدن از بحران اقتصادی در کشور باید از تخصص و پتانسیل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه صنعت استفاده شود،‌البته دانشگاه‌ها نیز بر اساس نیازهای کشور فعالیت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مورد بازنگری قرار دهند.

* تغییرمسیر حرکت دانشگاه‌های داخلی براساس نیاز کشور

وی افزود: یکی از راهکارهای برون‌رفت از شرایط بحران اقتصادی این است که به جای نگاه به کشورهای آمریکا و اروپایی، باید مسیر حرکت دانشگاه‌های داخلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر اساس نیاز کشور تغییر دهیم؛ چراکه با راه‌اندازی دانشکده‌های مختلف و دریافت بودجه‌های ناکافی از دولت مشکل اقتصاد نه تنها حل نمی‌شود، بلکه مراکز علمی و دانشگاه‌ها نمی‌توانند انتظاری که از آنان می‌رود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برآورده کنند.

* مراکز نوآوری یکی از راه های خروج از بحران اقتصادی است

موسی‌زاده تصریح کرد: به عقیده من مراکز نوآوری در دانشگاه‌ها یکی از راهکارهای اساسی‌ در خارج کردن کشور از بحران اقتصادی است. در واقع آنها می‌توانند به عنوان یک پادزهر مناسب وضعیت اقتصادی داخل کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متحول کنند، به طوری که باید با استفاده از دانشی که درون کشور وجود دارد، اقتصاد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییر داد.

* دانشگاه‌ها نباید تنها به بودجه ناشی از فروش نفت اکتفا کنند

وی در پایان گفت: دانشگاه‌ها نباید تنها به بودجه ناشی از فروش نفت اکتفا کنند. باید با استفاده از ظرفیت داخلی،‌ محصولات داخلی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به برند کرده و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تجاری‌سازی کنند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌