هنرمندان صلیبی در قرن بیست و یکم!

به گزارش مشرق، این مراسم و القاب آن، همان‌گونه که از عنوان و نامش پیداست متعلق به قرون وسطی و دوران جنگ‌های صلیبی است و بر همین اساس ملکه انگلیس به همان سبک و سیاق قرون وسطی و جنگ‌های صلیبی، انگار که به صلیبیون نشان اعطاء می‌کند، با تماس دادن شمشیر مخصوصی بر شانه‌ها و سر فرد مورد نظر، وی را به لقب شوالیه‌گری امپراتوری بریتانیا، مفتخر می‌سازد.


بر اساس آنچه اعلام شده، امسال برخی از هنرمندان و سینماگران‌ هالیوود نیز این لقب را دریافت می‌کنند، از جمله «سام مندس» (برنده جوایز اسکار و سازنده فیلم «۱۹۱۷» که امسال نامزد جوایز متعدد شده)، «استیو مک کویین» (سازنده فیلم اسکاری «۱۲ سال بردگی»)، «استیون نایت» (تهیه‌کننده سریال‌های تلویزیونی)، «التون جان» (آهنگساز و خواننده) و...


جالب توجه اینکه در طول تاریخِ اعطای لقب شوالیه صلیبی، ۲۷۷ نفر از افراد مشهور آن را نپذیرفته و از دریافتش امتناع کردند از جمله: «فرانسیس بیکن» نقاش، «ال‌اس لوری» نقاش، «هنری مور» مجسمه‌ساز، «آلدوس ‌هاکسلی» رمان‌نویس همچنین «گراهام ‌گرین» (نویسنده معروف رمان‌های «مرد سوم» و «آمریکایی آرام»)، «ترور هاوارد» (هنرپیشه فیلم‌هایی مانند: «برخورد نزدیک» در سال ۱۹۴۷) و یا «جان لنون» عضو گروه «بیتل‌ها» که در سال ۱۹۶۱ نشان «شوالیه امپراتوری بریتانیا» را همراه با یادداشتی خطاب به ملکه پس داد. جان لنون در این یادداشت نوشته بود:


«علیا حضرت، من این نشان را در اعتراض به مشارکت بریتانیا در قضیه نیجریه/ بیافرا، در اعتراض به حمایت ما از آمریکا در ویتنام و در اعتراض به... پس می‌دهم.» شاید چندان شگفت‌انگیز نباشد در حالی که ادعاهای تمدن و مدرنیسم و حقوق بشر غربی‌ها از جمله همین انگلیس و رسانه‌هایش مثل «بی‌بی‌سی»، گوش فلک را کر کرده، اما آنها هنوز به ارتجاعی‌ترین سنت‌های قرون وسطایی پایبند بوده و نشان و مدال و القاب صلیبیون (از خونخوارترین جنگ‌طلبان تاریخ به نوشته مورخین غربی) را با برگزاری همان‌گونه مراسم اعطا می‌کنند. چرا که همین انگلیس هنوز اکثریت پارلمانش یعنی مجلس اعیان از منتخبین ملکه و همین شوالیه‌ها و کسانی که خون ‌اشرافی داشته مانند نسل لردها و دوک‌ها و کنت‌ها تشکیل شده و هنوز بدون قانون اساسی بر اساس قوانین قرون وسطی، روزگار می‌گذرانند و تنها سرود ملی‌شان فقط دعا برای ملکه است و بس!

برچسب ها:

فرهنگ و هنر