فارس من| بازنگری و آسیب شناسی پژوهش‌های دانشگاهی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع « اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی، پایان‌نامه‌ای» را  مطرح کرده و از خبرگزاری فارس خواستار گفت‌وگو با مسؤولان شدند که خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را پیگیری کردند.

خبرنگار فارس این مطالبه را از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری کرده است.

داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با « اجرای شیوه آموزش محور تنها راه پیشگیری از تخلفات علمی، پایان‌نامه‌ای» اظهار داشت: این موضوع یکی از مشکلاتی است که در جامعه خصوصا در دانشگاه‌ها در زمینه کارهای تحقیقاتی  بوجود آ‌مده است و این موضوع باعث شده توقعی که ما از پژوهش و تحقیق به  خصوص در حوزه پایان‌نامه‌ها داریم و باید به آن عمل شود به صورت متفاوت صورت گرفته و این صدمه‌هایی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در بحث پایا‌ن‌نامه‌ها و عمدتا حوزه تحقیق و پژوهش هزینه‌‌هایی به کشور تحمیل می‌شود در حالی که این پژوهش‌ها از مسیر خود خارج شده‌اند.

*باید در بحث پژوهش دانشگاه‌ها تحولی بوجود آورده شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینکه باید تحولی در دانشگاه‌ها در بحث پژوهش بوجود آورده شود، گفت: می‌توان آموزش و پژوهش را در کنار همدیگر قرار داد اما این کار به معنای واقعی اهتمام جدی رؤسای دانشگاه‌ها، متولیان امر، مسئولین حوزه‌های پژوهشی را می‌خواهد تا تحول و دگرگونی در کار بوجود بیاید که این مساله حل شود چرا که اعتباراتی  برای پژوهش‌ها در نظر گرفته می‌شود اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و در حقیقت روز به روز وضعیت بدتر می‌شود. 

*بازنگری و آسیب شناسی کار‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌ها

محمدی با تاکید بر اینکه قطعا پژوهش‌های دانشگاهی نیاز به بازنگری و آسیب‌شناسی جدی دارد، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها می‌توانند روش‌هایی را  اتخاذ کنند که فرد موظف به کار پژوهشی شود و اگر توان انجام کار پژوهشی را ندارد این ناتوانی باعث متحمل شدن هزینه به کشور نشود.همچنین  راه دیگر نیز این است که  در دفاع از کارهای تحقیقاتی و پایان نامه‌ها زمینه‌ای بوجود بیاید که مسؤولین دانشگاه ، اساتید راهنما و مشاوران بررسی کنند که کارهای تحقیقاتی انجام شده است یا خیر؟

*موضوعات پژوهشی در دانشگاه‌ها باید کاربردی‌تر باشد

نمانیده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:کارهای تحقیقاتی باید به صورتی باشد که نتیجه آن به صورت عملی عاید جامعه شود و در کنار کار  پژوهشی آموزش هم نیاز است البته باید موضوعات پژوهشی کاربردی‌تر باشد تا دگرگونی خوبی درجامعه بوجود بیاید. 

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:همچنین باید روش‌های پژوهشی دنیا را مورد توجه قرار دهیم چرا که در بسیاری از کشورها کارهای پژوهشی در حوزه‌های صنعتی،‌ پزشکی و علوم انسانی صورت می‌گیرد و بلافاصله منتج به نتیجه می‌شود اما در کشور ما این مسأله مشاهده نمی‌شود. 

 نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از تجارب کشورهای دیگر در حوزه پژوهش که در اجرا و عمل نتایجی بدست آورده‌اند استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: باید مسئولین دانشگاه‌ها،‌روسای کارگروه‌ها، حوزه نظارت اهتمام جدی در تغییر روش‌های خود داشته باشند و باید بررسی کنند روش‌هایی که تاکنون در حوزه پایان‌نامه‌ها به کار برده‌ شده است نتیجه بخش بوده یا نه اگر نتیجه ‌بخش نبوده روش‌ها را تغییر دهند.

انتهای پیام/