اخبار شرکتها/ یاسر رضاخواه مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل معتقد است که سال مالی آینده، قطعا برای اپراتور رایتل سال رشد و سودآوری خواهد بود و رایتل به نقشه اپراتوری ایران باز میگردد که در نتیجه آن رایتل در تامین هزینه بیمهشدگان تامین اجتماعی نقش تاثیرگذاری را ایفا خواهد کرد.
یاسر رضاخواه در خصوص برنامههای اپراتور سوم تلفن همراه کشور در سه ماه پایانی سال جاری و برنامه بلندمدت این شرکت در سال آینده، برای افزایش سهم بازار موبایل و رسیدن به سودآوری توضیح داد.
وی میگوید: ما سعی میکنیم با تمام توان به دنبال روند رشد درآمد و افزایش سودآوری باشیم. موفقیت رایتل درگرو این است که سهم بازار را با مشترکان فعال افزایش دهیم و میزان مصرف دیتا را در این شبکه به کسر قابل توجهی از میزان مصرف دیتای کشور برسانیم.
به عنوان نخستین سوال، برنامهها و اهداف رایتل در جذب مخاطبان بیشتر چیست؟ در حال حاضر تمرکز رایتل روی دیتا بوده و آیا برنامههای برای جذب مخاطبان voice دارید؟
اساسا در صنعت مخابرات پس از ورود دیتا به مرور زمان ، نقش voice و پیامک کمرنگتر شد و با حضور پیامرسانها که قابلیت تماس تصویری و صوتی را داشتند، سرویس voice به شدت با کندی رشد مواجه شده است و در بسیاری از اپراتورهای بزرگ دنیا درآمد این بخش نه تنها رشد نداشته، بلکه به شدت روند کاهشی را طی میکند و اپراتورهای بزرگ دنیا، امروز به جایی رسیدهاند که voice را به عنوان سرویس رایگان ارائه میدهند. به این معنی که بستههایی را قیمتگذاری میکنند که در آن سرویس مکالمه، رایگان و بسته براساس میزان ظرفیت دیتا، قیمت گذاری میشود.
ما نیز به هرحال خیلی از فضای دنیا فاصله نداریم و با توجه به نفوذ و رشد تکنولوژی 3G و 4G در کشور، اپراتورهای دیگر هم تمرکزشان را از فضای مکالمه به دیتا منتقل کردهاند و ما در رایتل، با وجود اینکه تمرکزمان روی دیتا است برای رشد درآمد، سرویس مکالمه را به عنوان ابزاری برای ارائه بستههای رقابتی استفاده میکنیم.
*وضعیت رایتل در بحث دیتا چگونه است؟
ما نوسانات زیادی در تعداد مشترکانمان داشتیم. زمانی که طرحهای تشویقی و با تخفیف بالایی مانند طرح تامین اجتماعی داشتیم، مشترکان قابل توجهی جذب کردیم. اما به دلیل عدم تمرکز بر نگهداشت این مشترکان، حدود 17 درصد ریزش را ظرف 6 ماه گذشته تجربه کردهایم. اما در 2 ماه اخیر با تمرکز بر جذب مجدد این تعداد از مشترکان موفق شدیم در آذرماه حدود 178 هزار مشترک به مشترکان فعال یک ماهه خود اضافه کنیم.
*میزان مصرف روزانه کاربران دیتای رایتل چگونه است؟
مصرف دیتا در شبکه رایتل به دو بخش تقسیم میشود. حدود یک چهارم کل ترافیک مصرفی رایتل در شبکه اپراتور میزبان و مابقی در شبکه اختصاصی رایتل استفاده میشود. لازم به ذکر است این نسبت در ۲ ماه پیش از این یک سوم به دوسوم بوده است و ما در حال تجربه رشد قابل توجهی در شبکه اختصاصی رایتل هستیم.
در 6 ماه گذشته، رشد زیادی در مصرف شبکه رومینگ نداشتیم و در شبکه رایتل شاهد رشد جزئی بودیم. در یک ماه گذشته و پس از دوره قطعی اینترنت، با طرحهای تجاری و ترغیب هموطنان به استفاده از ترافیک داخلی و بستههای تخفیفی و تشویقی، ترافیک رایتل در داخل شبکه، نسبت به قبل از این دوره، حدود 50 درصد در روز رشد داشته است .
به بیان دیگر ما پس از بازه زمانی قطعی اینترنت اخیر، افزایش خوبی در حوزه مصرف دیتا و افزایش درآمدی شرکت داشتهایم. به نحوی که در 10 روز پایان آذرماه، رکورد مصرف دیتا مشترکان رایتل شکسته شد.
امیدواریم این روند در ادامه سال شتاب بیشتری گرفته و رایتل در سه ماه پایانی سال نه تنها روند زیاندهی را متوقف کند بلکه برای اولین بار در دوره حیات خود در یک بازه سه ماه سوددهی را تجربه کند.
*برنامه های آینده رایتل برای جذب مشترک چیست؟
رایتل هم اکنون 5.5 درصد از سهم بازار اپراتورهای موبایل را در اختیار دارد و به دنبال این هستیم که سهم بازار رایتل را افزایش دهیم و رایتل را در نقشه اپراتوری موبایل کشور برگردانیم. امروز اکثر متخصصان صنعت موبایل کشور، رایتل را به عنوان بازیگر تعیین کنندهای در بازار نمیشناسند. برنامه رایتل در سال آینده این است که سهممان را از بازار دو رقمی کنیم. در کنار آن قصد داریم سهم درآمدیمان و مصرف دیتا را در شبکه رایتل نسبت به ترافیک روزانه دیتای کشور به سهم قابل توجهی برسانیم. این موضوع نیازمند این است که تعداد مشترکان فعلیمان را به دو برابر افزایش دهیم. برای تحقق این هدف باید تمرکزمان را روی جذب مشترکان جوان و تازه وارد بازار خدمات تلفن همراه قرار دهیم و بستههای تشویقی متمرکز برای این قشر مخاطبین طراحی کنیم.
*با توجه به اینکه بازار موبایل به اشباع رسیده و ضریب نفوذ بیش از 100 درصد است، آیا این هدف قابل تحقق است ؟
نکته مهم این است که پایه فعلی برای این رشد عدد کمی است. شاید یکی از دلایل اینکه در حال حاضر ما نسبت به دو اپراتور دیگر تا این میزان اختلاف داریم، عدم تمرکز مدیریتی برای بالابردن کیفیت است. به همین دلیل در چند ماه آینده ما تمرکزمان را روی افزایش کیفیت سرویس در شهرهای پرجمعیت کشور قرار میدهیم و تعداد سایتها را به مرور افزایش خواهیم داد.روند افزایش مشترکین رایتل حدود 2.5 سال است که متوقف شده و دلیل آن نیز این است که روند گسترش و توسعه شبکه به دلیل هجوم تحریمها مختل شده و چون شرکت زیانده بوده نمیتوانسته از عملیات شرکت، نقدینگی کافی برای خرید تجهیزات در شرایط تحریم ایجاد کند.
از سوی دیگر اعتماد شرکت سهامدار، به رایتل برای آنکه بتواند مسیر زیاندهی را متوقف کند، کم شده بود و در نتیجه تزریق سرمایه جدیدی از سهامدار اتفاق نیافتاد. برنامهریزی ما برای سرمایهگذاری در جهت توسعه شبکه با استفاده از سود ماهیانه و نقدینگی حاصل از عملیات شرکت است.
ما معتقدیم که تنوع سلیقه به حدی است که وقتی ما رایتل را به عنوان اپراتور با کیفیت در یک منطقه محدود معرفی کنیم و به مرور شبکه را توسعه دهیم، حتما تعداد قابل توجهی از مردم از خدمات رایتل استفاده خواهند کرد.
*پس با توجه به برنامه هایی که دارید سال آینده رایتل سودآور می شود؟
سال مالی آینده، قطعا رایتل سودآور خواهد بود و ضمن اینکه ما سعی میکنیم به شدت به دنبال روند رشد درآمد و روند افزایش سودآوری باشیم. در تلاش هستیم سهم بازار را از مشترکان فعال افزایش دهیم میزان مصرف دیتا را به مقدار قابل توجهی از کل مصرف دیتای کشور برسانیم.
*با توجه به برنامه ریزی ها برای 5G ، برنامه شما برای نسل پنجم و نزدیک شدن به سایر رقبا با پیشتازی در این تکنولوژی چیست؟
اپراتورهای سوم معمولا در دنیا فضای رقابتی سختی دارند و مجبور هستند با دو اپراتور قالب در پوشش و تعداد مشترک، رقابت کنند. معمولا برای اینکه اپراتورهای سوم بتوانند در این فضای رقابتی موفق شوند سه استراتژی مدنظر قرار میگیرد. اول اینکه باید هزینههایشان را مدیریت کنند و پایه هزینه پایینتری داشته باشند تا بتوانند در فضای رقابتی، بستههای جذابتری به مشترکانشان ارایه دهند.
استراتژی دوم این است که اپراتور، روابط نزدیکی با رگولاتوری داشته باشد. چرا که هدف و برنامهریزی رگولاتور حوزه مخابرات، ایجاد فضای رقابتی در میان اپراتورها و تضمین وجود انتخابهای متنوعی برای مشترکان و مردم است. هدف ما در رشد سهم بازار رایتل و هدف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تنوع سرویسدهندههای خدمات اپراتوری موبایل به مردم یکسان است، ما امیدواریم نزدیک شدن در این فضای فکری و کاری با رگولاتوری، به رشد رایتل کمک کند.
استراتژی سوم نیز تمرکز بر نسلها و تکنولوژیهای جدید است. رقابت نسل 3 و 4 در کشور ما تقریبا به پایان رسیده و بازندهها و برندههای آن مشخص هستند.
رایتل سالهای زیادی را برای توسعه بازار خود را به دلایلی از جمله تحریم از دست داده و نتوانسته از دوره انحصار خود به نحو مطلوب بهره ببرد. بحث محدودیت تماس تصویری در کشور از دیگر موضوعات بود. همه اینها دست به دست هم داد تا سهم بازار فعلی رایتل به این رقم برسد. تکنولوژیهای جدید از جمله 5G موقعیتی را در اختیار رایتل قرار میدهد تا با چالاکی بیشتری به مشترکانشان سرویسهای نوین ارائه دهد.
اما در مورد این تکنولوژی باید گفت که تمام بررسیها حاکی از آن است که این فناوری در بحث کاربریهای افراد و مصرفکنندگان نهایی تا 4 سال آینده به بلوغ میرسد و فعلا کاربری آن در حوزههایی مانند اینترنت اشیاء و کاربریهای سازمانی مورد توجه است که پوشش آن نیز به صورت پوشش متمرکز محدود دنبال می شود.
*در خصوص تحریمها در این بخش توضیح دهید؟
با توجه به اینکه خودتان معتقدید یکی از دلایل زیاندهی رایتل، موج تحریم ها و عدم موفقیت در تامین تجهیزات بوده است. هم اکنون وضع به چه منوال است؟
شاید بتوان گفت رایتل بیشترین صدمه را در میان 3 اپراتور موبایل کشور از تحریمها دیده است. تحریمها دو دوره داشت. نخست در اوایل دهه 90 با شروع فعالیت رایتل، بحث تحریمها به وجود آمد و در آن بازه زمانی، شرکت اتصالات به عنوان شریک تجاری رایتل به دلیل تحریمها، از مزایده اپراتور سوم خارج شد. این درحالی است که یک اپراتور در فاز نخست راه اندازی شبکهاش، نیازمند بیشترین سرمایهگذاری است و رایتل به دلیل تحریمها، مجبور شد از آنچه که متعارف است بیشتر هزینه کند شرکتهای تامین کننده تجهیزات مطرح حاضر به همکاری با این شرکت نبودند. که باعث شد از دوره انحصار که برگ برنده رایتل بود به درستی استفاده نشود. موضوع دیگر مربوط به محدودیت سرویس تماس تصویری بود. همه اینها دست به دست هم داد تا رایتل در فاز نخست نتواند به موفقیتهای پیش بینی شده برسد. با گشایش ناشی از برجام، تعداد سایتهای رایتل به حدود 4 هزار سایت راهاندازی شد و پوشش مناسبی در شهرهای بزرگ ایجاد شد. اما به مجرد اینکه این مسیر در حال به سرانجام رسیدن بود، دوران دوم تحریمها آغاز شد که مجددا حرکت به سمت توسعه را کند کرد.
هم اکنون در حال برنامهریزی برای استفاده از ظرفیت و توان بخش داخلی هستیم و در حوزه زیرساختهای فن آوری اطلاعاتی میتوانیم از توان داخلی به مراتب بیشتر از آنچه که در حال حاضر بهره میبریم استفاده کنیم .اما در حوزه زیرساختهای مخابراتی به دلیل محدودیت در شرکتهای تامین کننده تجهیزات، به دنبال روشهایی برای عبور از این محدودیتها هستیم. واقعیت این است که در کشور راه برای حل مشکلات وجود دارد اما نیازمند برنامهریزی، تفکر نو مدیریتی و کار سخت هستیم.
ما در این مدت کوتاه در رایتل دستاوردهای خوبی داشتیم و با افزایش 18 درصدی رکورد بالاترین میزان ترافیک در یک هفته و همچنین رکورد مصرف روزانه را ثبت کردهایم . 23 سایت در این مدت به دلیل مسائل تحریم در داخل شبکه خاموش بود که ظرف یک ماه گذشته توانستیم با استفاده از توان نیروهای داخلی مشکلات نرمافزاری آن را حل کنیم.
برنامه اصلی ما برای سه ماه آینده این است که رایتل را از زیان خارج کنیم و در این راستا سه طرح را دنبال می کنیم. هم افزایی بیشتر برای استفاده بهینه از منابع فرکانسی در تعامل با سایر اپراتورها و هدایت سازمان تنظیم و مقررات رادیویی اولین برنامه است. برنامه دوم، مربوط به ارائه خدمات متنوع و تخفیفهای ویژه برای مشترکان است که بتوانیم افزایش درآمد ایجاد کنیم. همزمان طرحهایی برای جذب مشترکان جدید داریم . به عنوان نمونه طرح سیمکارت اولیها با بستههای جذابی برای مشترکان که تا به حال استفاده سرویسهای رایتل را تجربه نکردهاند درنظر گرفتهایم. برنامه سوم نیز مربوط به استفاده بهینه از داراییهای رایتل است. ما برنامه جابجایی سایتها از نقاط کم ترافیک به نقاطی که ترافیک بیشتری دارند را در دستور کار قرار دادهایم که این روش میتواند به رضایتمندی مشترکان فعلی بیانجامد و باعث افزایش درآمد شود.
*وضعیت تعامل و سرویس دهی رایتل با اپراتورهای مجازی چگونه است؟
در حوزه تعامل با اپراتورهای مجازی (MVNO ) رایتل اوضاع مناسبتری نسبت به اپراتورهای دیگر دارد و با 8 اپراتور مجازی قرارداد امضا کرده است که 2 اپراتور از این تعداد، موفق ترینهای بازار هستند.
سهم بازار مشترکان MVNO ها برای اپراتورهای مجازی که با رایتل قرارداد دارند بالاتر از سایر اپراتورها است.
*آیا تعامل با سایر اپراتورها به لحاظ مالی، برای رایتل خروجی داشته و توانسته سهم بازار این اپراتور را افزایش دهد؟
در فضای همکاری با اپراتورها در بحث قرارداد رومینگ ملی، یکی از ایراداتی که از سوی رگولاتوری به رایتل اعلام شده بود این است که رایتل فضای فرکانسی خود را تنها در اختیار یک بازیگر قرار داده است. بر این اساس ما سعی کردهایم مدل قرارداد خود را با هر دو اپراتور تلفن همراه در اسرع وقت اصلاح کرده و با هر دو اپراتور تعامل سازنده داشته باشیم.
*چرا تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده بود؟
شاید یکی از دلایل این بوده است که فضا شفاف نبوده و پایه ای برای مذاکره گذاشته نشده بود. بحث دوم نیز این بود که بهره و استفاده از فضای فرکانسی برای افزایش درآمد مالی رایتل شفاف نبوده است. اما بعد از اینکه این دانش داخل مجموعه ایجاد شد، توانستیم از یک موضع متفاوت وارد مذاکره با اپراتورهای رقیب شویم.
در پایان این نکته نیز حائز اهمیت است که رایتل اپراتوری است که 100 درصد سهام آن متعلق به تامین اجتماعی است و درآمد این شرکت اگر سودآور باشد، هزینه بازنشستگی بیمه گذاران تامین اجتماعی خواهد بود. از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی شرکتهای زیرمجموعه زیادی دارد، ما به دنبال این هستیم که از هم افزایی این سازمانها و شرکتها و ارائه سرویس نسل 5 برای کاربریهای سازمانی، مقداری از عقب افتادگی خود را در حوزه درآمدی و سهم بازار جبران کنیم.
انتهای پیام/