به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری فارس، مجید فراهانی در نهمین همایش ملی و اولین همایش بینالمللی تجلیل از برگزیدگان مسئولیتپذیری اجتماعی اظهار داشت: همه تلاش ما در شورای شهر این است که تهران فضای بهتری برای زیستپذیری داشته باشد ولی باید توجه داشت که انی موضوع بدون توجه به مسئولیت اجتماعی امکانپذیر نیست.
وی افزود: حوادث اخیر پس از گرانی بنزین نشان میدهد که فاصله متن و حاشیه سبب بروز مشکل شده و تحلیلگران مسائل اجتماعی این موضوع را اذعان کردند که حوادث در 20 استان مختلف بیشترین آسیبدیدگان را در بخشهای حاشیهای و محرومنشین داشته است که فقر در آن بیداد کرده و فاصله جدی بین متن و حاشیه جامعه بوده است.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: مسئولان اجتماعی جهت رفع این فاصلهها در طول دههها به مسئولیت خود بیتوجهی کردهاند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتی امری پذیرفته شده در دنیا است، گفت: یکی از راههای کسب و کار و رونق آن توجه به مسئولیت اجتماعی به ویژه در میان شرکتهای بزرگ است.
فراهانی افزود: اگر شرکـتهای بزرگ بخشی از اعتبار خود را مصروف موضوعات اجتماعی کنند و به توسعه پایدار منطقهشان توجه داشته باشند سود بیشتری خواهند داشت و در غیر این صورت حتی به سود نیز دست نمییابند.
وی تأکید کرد: شرکتها باید با اختصاص درآمد و سود خود به توسعه منطقههایشان در زمینههای فرهنگی، اجتماعی، سلامت و چالشهای آب، برق و گاز تلاش کنند تا این مسئله علاوه بر منفعت خودشان ذینفعان را راضی سازد.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بخشی از خسارتهایی که در عسلویه هنگام بهرهبرداری ایجاد میشود به دلیل این است که شرکتهای فعال به توسعه پایدار منطقه کمک نمیکردند در حالیکه در کوهی از ثروت بودند. مسئولیت اجتماعی شرکتی در دنیا امروزه مورد توجه قرار گرفته و شرکتها سالانه به صورت منظم گزارش ارائه میدهند.
فراهانی گفت: این مسئله اعتماد مصرفکنندگان را جلب میکند و احساس خوبی میان کارکنان نیز ایجاد میکند. اگر شرکتهای صنعتی در مکانهای حاشیهایی نیروهای منطقهای و بومی را جذب میکردند بخشی از مشکلات حل میشد و شاید دیگر حوادث ناشی از گرانی بنزین نبود.
وی ضمن تقدیر از فعالیت مؤسسه داوطلبی مرهم گفت: این مؤسسه فعالیت جهادی زیادی انجام داده و این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه نهادها و شرکتها حمایت چندانی از این مؤسسات انجام نمیدهند.
عضو شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری تلاش کرده تا این جنبش به صورت همگانی ایجاد شود. به طور مثال در منطقه 21 طی دو سال گذشته 20 شرکت قبول کردند که نزدیک کارخانه فضای سبزی را ایجاد کنند و سهمی در رفع آلودگی به عهده بگیرند.
وی گفت: معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران نیز به این موضوع ورود یافته و اقدامات مؤثری انجام دادند.
فراهانی خاطرنشان کرد: در عرصه بینالمللی سال 2002 تحقیقی در صنعت کشور هند نشان داد که شرکتهایی که مسئولیت اجتماعی داشتهاند تجارت آنها مؤثر بوده است و این تحقیق و پیمایش بر روی بیش از 10 هزار نفر انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: همچنین شرکتهای پیشتاز در حوزه مقررات بهتر در صورت توجه به مسئولیت اجتماعی عمل میکنند و این موضوع کاهش فساد تجاری را نیز به همراه دارد.
عضو شورای شهر تهران گفت: طبق آمار مربوط به سال 2007 و پیمایش بر روی 10 هزار نفر نظرسنجی در مورد شرکت توشیبا انجام شد که نشان داد 37 درصد مردم این شرکت را خوب و 47 درصد آن را عالی میدانند. این شرکت 197 هزار نفر را در دنیا تحت پوشش دارد و با این شرکت همکاری میکنند که مسئولیت اجتماعی نقش مؤثری در موفقیت آنها داشته است.
انتهای پیام/