به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا محمدی بنایی گفت: تداوم فعالیت هر شرکت کشتیرانی در گرو تثبیت و افزایش سهم در بازار حمل بینالملل است. شرکت حمل فله نیز در سالهای اخیر با ورود به حوزۀ تانکر و حمل محمولات نفتی و با مطالعۀ بازار بینالملل و ایجاد زیرساختهای لازم در صدد کسب سهم بیشتر و در خور این شرکت از بازار است و قصد دارد با توسعۀ فعالیت خود در بخش واردات غلات، سهم قابل توجهی از واردات ۱۸ میلیون تنی غلات به کشور را از آن خود کند. کشتیرانی حمل فله به منظور بازدهی بیشتر نیازمند رعایت نوسازی و تطابق با آخرین قوانین بینالمللی همچون استفاده از سوخت کمسولفور است که هماکنون این مهم درحال پیگیری و انجام است.
مدیرعامل شرکت حمله فله کشتیرانی جمهور اسلامی ایران افزود: موانع تجارت دریایی و رکود اقتصادی حاکم بر جهان که تأثیرات زیادی در کاهش فعالیت شرکتهای کشتیرانی جهان داشته است از یک سو و تحریمهای آمریکا علیه صنعت دریایی کشور از سوی دیگر مشکلاتی را برای شرکت کشتیرانی به همراه داشته است.
وی اظهار داشت: موانع موجود عملاً این شرکت را در شرایط غیرقابل مقایسه با شرکتهای فعال در این حوزه قرار داده به نحوی که مدل تجارت این شرکت با شرکتهای مشابه متفاوت شده است. البته با توجه به بنیه توانمند و علمی که در نیروهای متخصص این شرکت وجود دارد، توانستهایم تا حدی مشکلات را مرتفع کنیم. مهمتر از آن، مدیریت جدید گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ تصمیم صحیح و شجاعانه در تغییر ساختار هلدینگ و شرکتهای کشتیرانی زیر مجموعه اقدام به چابکسازی، کنترل هزینهها در بخش فنی و سوخت، مدیریت هزینه کرد کشتیها و ... نموده است که قطعاً با این روش حاشیۀ سود ما افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت حمل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، تغییر ساختار عملیاتی شرکتهای زیر مجموعۀ گروه تصمیم خردمندانه و مورد نیاز این شرکتها بوده است که جا دارد از مدیریت ارشد و هیئت مدیره کشتیرانی به دلیل این تصمیم شجاعانه تشکر کرد چرا که این روند میبایست سالها پیش انجام میشد لیکن به دلیل چالشهای عدیدهای که پیش روی تیم مدیریتی این شرکت وجود داشت، به تعویق افتاد.
محمدی بنایی اظهار داشت: ماهیت فعالیت شرکت حمل فله در حوزۀحمل مایع و خشک، کسب درآمد از طریق حمل محمولات به صورت اجارۀ سفری یا زمانی است. در مدل اجارۀ زمانی که یکی از ابزارهای تجارت دریایی بینالمللی است، کشتی در مسیرهای مورد توافق طرفین به صورت قرارداد زمانی و یا اجارۀ سفری به اجارهکنندگان واگذار میشود.
وی افزود: باید گفت خط سیر شناورهای کشتیرانی در بخش کالای عمومی و حمل محمولات فله میتواند هم به صورت ترمپ (خطوط نامنظم) و هم گاهاً به صورت لاینر باشد. در شیوۀ ترمپ که برنامۀ زمانی مشخصی در این مدل برای حمل بار وجود ندارد و مسیرها از قبل مشخص نیست، حمل محمولات به صورت اجارۀ سفری و یا زمانی برای حمل یک یا دو نوع کالا انجام شده لذا مالک با یک یا دو صاحب کالا سرو کار دارد، اما در لاینر، حمل بار به صورت برنامۀ سفری مشخص انجام شده و شناورها در برنامۀ زمانبندی مشخص به حمل محموله میپردازند.
محمد بنایی بیان داشت: هدف ما ورود به عرصۀ بینالمللی است و قاعدتاً مشکلات احتمالی پیرامون این مدل کسب و کار وجود دارد به عنوان نمونه در بحثهای قراردادی، ممکن است اجارهکنندگان خارجی و یا داخلی به تعهدات خود آنطور که انتظار میرود، عمل نکنند، اما نمیتوان پروسۀ فعالیت را با این اجارهکنندگان متوقف کرد. البته پیگیری مشکلات از طرق حقوقی برای تسهیل فرآیند فعالیت وجود دارد به هر حال باید بدانیم ماهیت فعالیت در حوزۀ حملونقل دریایی در عرصۀ بینالملل با ریسکهای متعدد همراه است، اما در کنار آن ابزار دفاعی برای مقابله با این مشکلات، محکم کردن مفاد و ابعاد حقوقی قراردادها است تا چنانچه مشکلات احتمالی رخ داد، نیروهای متخصص و توانمند این شرکت بتوانند نسبت به حقوق به ظاهر از دست رفتۀ کشتیرانی در محاکم داخلی و بعضاً بینالمللی احقاق حق کنند.
وی اظهار داشت: باید بدانیم ناوگان ملی و شرکت کشتیرانی حمل فله به عنوان یک بنگاه اقتصادی در فضا و شرایط کنونی که حمل محمولات تجاری را با سختیها و چالشهای بسیار، چون تحریم، محدودیت تردد به بنادر جهان، مراودات بانکی و ... انجام میدهد و علیرغم تمامی این شرایط با ارائۀ خدمات، خود را با نرم بازار بینالملل منطبق کرده است، انتظار تعامل و حمایت بیشتر از سازمانهای دولتی و واردکنندگان و صادرکنندگان محمولات دارد تا با درک شرایط حساس کنونی و پرداخت بدهیهای معوقه، این شرکت را در مسیر فعالیت خود که حمل محمولات صادراتی و وارداتی کشور و بازارهای بینالملل است، یاری کنند.
محمدی بنایی اظهار داشت: البته دولت و وزارتخانههای مربوطه خصوصاً وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمانهای ذیربط تلاشهای بسیاری در جهت ایجاد ارتباط مؤثر بین صاحبان کالا و ناوگان ملی و کشتیرانی سپید انجام دادهاند که جای تقدیر و تشکر دارد که با افزایش تعامل و گفتمان مؤثر میان کشتیرانی و سازمانهایی که به نوعی صاحبان کالا محسوب میشوند، کشتیرانی را در عبور از بحرانهای موجود همراهی کنند.
وی افزود: همچنین پیشنهاد این شرکت به سازمانهای دولتی و شرکتهای خصوصی برای حمایت از صادرات غیر نفتی، حمل محمولات مورد نیاز کشور به صورت تهاتری از طریق شرکتهای گروه کشتیرانی است که این امر قطعاً همکاری سازمانهای دولتی و نهادهای بالادستی، چون وزارت صمت، بانک مرکزی و... را میطلبد.
انتهای پیام/