دولت و مجلس هیچ اراده‌ای بر اخذ مالیات از ثروتمندان ندارند/بانک مرکزی قانون چک را اجرا نمی‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی معافیت‌های مالیاتی در بودجه 99 و با حضور محمدرضا یزدی‌زاده عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان امور مالیاتی، احمد زمانی معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی و محمد صادق شهبازی کارشناس اقتصادی پخش شد. مشروح اظهارات مطرح شده در این برنامه به شرح زیر است:

در ابتدا محمدرضا یزدی‌­زاده عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی در پاسخ به این سوال که چرا در مورد تحقق درآمد مالیاتی در بودجه تردید وجود دارد گفت: درآمد مالیاتی که امسال محقق می­‌شود حدود 130 هزار میلیارد تومان است که این رقم برای سال آینده رشد 25 تا 30 درصدی داشته است. به نظرم می­رسد که بودجه 99 از طریق معادله مجهول جلو رفته است. یعنی گفتیم هزینه‌­ها اینقدر است، خب هزینه‌­ها را که کاری نمی­‌توانیم بکنیم، درآمد مالیاتی هم این رقم باشد. به نظرم بیشتر سعی بر این بوده که بودجه را متعادل نشان دهند. ولی مسلم است که بین 100 تا 150 هزار میلیارد تومان این بودجه با کسری مواجه خواهد بود.

وی تصریح کرد: گفته شده است این کسری را با درآمد مالیاتی جبران می­کنند و سیستم اقتصادی کشور ظرفیت مالیاتی دارد. شاخص اندازه­‌گیری سهم مالیات، شاخص مالیات به تولید ناخالص داخلی است که نشان می­دهد که چه درصدی از تولید ناخالص داخلی تولید در هر کشوری را مالیات می­گیرند. این شاخص در ایران زیر 8 است. در افغانستان 9.2 است. پاکستان 14.2 است. من به سایر کشورهای صنعتی کاری ندارم که مثلا فرانسه 45 درصد است. در واقع متوسط کشورهای صنعتی 35 درصد است و یا حتی ارمنستان 21 درصد، آذربایجان 13.5 درصد و ترکیه 25 درصد است. اگر سیستم مالیاتی ما حتی مثل پاکستان عمل کند، بودجه ما از نفت رها می­شود.

یزدی‌زاده همچنین بیان کرد: حذف تمام معافیت­‌هایی که در بودجه وجود دارد، کمتر از 20 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌­کند البته غیر از معافیت سود سپرده. این رقم مشکل ما را حل نمی‌کند. به عبارت ساده این یک آدرس غلط برای یک انحراف از اصل موضوع است. مشکل ما 20 هزار میلیارد تومان نیست. مشکل ما 170 تا 180 هزار میلیارد تا 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی است که در اقتصاد ایران وجود دارد.

* ما طیف گسترده­‌ای از معافیت­‌های مالیاتی داریم که باعث فرار مالیاتی شده‌اند

در ادامه احمد زمانی، معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: ما ناکارآمدی­‌هایی در نظام مالیاتی هم در بخش سیاستگذاری و هم در بخش اجرایی داریم. من نمی­‌خواهم بگویم که نظام مالیاتی کاملاً کارآمد عمل می کند اما تصورم بر این است که بخشی از این ناکارآمدی­‌ها در حوزه سیاستگذاری است. یعنی ما طیف گسترده‌­ای از معافیت­‌های مالیاتی داریم که به طور مستقیم بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی را از چرخه نظام بودجه خارج و به طور غیرمستقیم هم فرار مالیاتی ایجاد می‌­کند. پس نمی­‌توانیم انتظار داشته باشیم درآمدهای بالقوه را متناسب با نیازهای بودجه تأمین کنیم. فلذا اگر بحث اصلاح ساختار معافیت­‌های مالیاتی مطرح میشود یک رویکرد آن بحث سیاست­گذاری است. البته یک رویکرد اساسی‌­تر هم بحث جلوگیری از بی­‌عدالتی مالیاتی و بی­‌عدالتی اجتماعی­ است. یعنی اینکه همه افراد باید مالیات بدهند.

زمانی در مورد میزان معافیت­‌های مالیاتی در کشور عنوان کرد: در این خصوص برآورد وجود دارد ولی ما تصور می­‌کنیم که حداقل 40 تا 50 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی داریم. البته این به جز بحث معافیت‌­های پایه‌­ای است که حق مردم است. یعنی معافیت پایه درآمدی یا معیشتی کارمندان که در همه جای دنیا هم وجود دارد. در این خصوص بحث سود سپرده داستان خودش را دارد. این رقم 50 هزار میلیارد تومان شامل تمام سود سپرده نیست و یک بخشی از منابع سود سپرده هم در 50 هزار میلیارد تومان می‌­تواند قرار بگیرد.

* مالیات بر ثروت مانع تعمیق شکاف طبقاتی می‌شود

یزدی­‌زاده گفت: بعد از بحران مالی سال 2007 کشورهای صنعتی گزارشی ارائه دادند که سیستم مالیات بر درآمد کارایی لازم برای انجام اهداف نظام مالیاتی را ندارد و باید مالیات بر ثروت طراحی شود. البته این برای کشورهایی بود که تورم در آنجا نیست که فقیر را فقیرتر و ثروتمند را ثروتمندتر کند. در نتیجه مالیات بر ثروت وضع شد که در فرانسه نرخ ان 15 درصد است. بنابراین مالیات بر ثروت مکمل سیستم مالیات بر درآمد بوده و اجرای آن لازم است و این توجیه که چون یک بار از این درآمد مالیات گرفتیم بنابراین نباید مجدد مالیات از آن گرفته شود، قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: مازاد درآمد زمینه ایجاد ثروت را فراهم می­‌کند. ثروت سیستم خودتقویتی دارد و حتی بدون اثر تورم شروع به رشد می‌­کند. در کتاب «سرمایه در قرن بیستم» جمله جالبی هست که می­گوید چون نرخ رشد بازده سرمایه از رشد متوسط اقتصادی بالاتر است، به هر حال ما منجر به شکاف ثروتی در جامعه می‌­شویم. در نتیجه ضرورت دارد از ثروت هم مالیات گرفته شود تا مانع تعمیق شکاف طبقاتی شود.

*کمپین‌­های انتخاباتی نشان میدهد که چرا دولت از سرمایه‌دارها مالیات نمی‌گیرد

در ادامه محمد صادق شهبازی کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم اراده برای ساماندهی معافیت‌های مالیاتی گفت: مشکل اصلی ما این است که اراده­‌ای در کشور برای این ماجرا از سوی دولت و مجلس نیست. البته منظورم این دولت و این مجلس نیست. کلاً دولت‌­ها و مجلس‌­های ما هیچ وقت انگیزه‌­ای برای این ماجراها ندارند. زیرا اخذ مالیات بر درآمد، مالیات بر ثروت، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه‌­های خالی، مالیات بر ارزش زمین و سود سپرده اقشار ثروتمند را هدف قرار می­دهد. اقشار ثروتمند چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که موقع انتخابات پول می­‌دهند و لیست­‌ها را شکل می‌­دهند. اگر بنا باشد معافیت مناطق آزاد و مشوق‌­های مالیاتی را از واردات­چی‌­ها و خام‌­فروشی‌­ها برداریم، آنها در زمان انتخابات از افراد حمایت نخواهند کرد.

وی افزود: وارداتچی‌­ها، خام فروش­‌ها، سلبریتی­‌ها، وکلا، پزشک‌­ها و انبوهی از کسانی که این شبکه ثروتمندان و سرمایه­‌داری ایرانی را شکل داده‌­اند با مسئولین در رابطه هستند.کمپین‌­های انتخاباتی نشان میدهد که چرا دولت از سرمایه‌دارها مالیات نمی‌گیرد. کافی است بیانیه­‌های انتخاباتی حمایت از کاندیداها را نگاه کنید. این قبیل افراد را مشاهده خواهید کرد. کدام آدم عاقلی منافع افرادی که از او حمایت کرده­‌اند را محدود می‌­کند؟! بنابراین در زمان اخذ مالیات هم سراغ مردم مستضعف، کارگر، کارمند و کاسب می­روند.

شهبازی خاطر نشان کرد: قرار بود در مملکت از دلالی مالیات بگیرند، وزیر راه به مجلس نامه نوشت و اجازه داده نشد که بر این موضوع مالیات بسته شود. در نتیجه قیمت زمین و مسکن افزایش یافت. بنابراین باید این مسائل را در انتخابات و حمایت­‌های این مدلی جستجو کرد. این سوال مطرح است که مؤسسات کنکور چرا باید جزء هنرمندان حساب شوند و معافیت بگیرند؟ اینها چه تولید فرهنگی و هنری­‌ای دارند؟ برای جواب به این سوال به کمپین­‌های انتخاباتی نگاه کنید که چه کسانی کنار کاندیداها دست تکان می­دهند و عکس می­‌گیرند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: براین اساس تعارض منافع اصل مشکلات کشور است. مسئولین هیچ دستی به زندگی مرفهین نمی زنند اما به زندگی مردم عادی که می­رسیم به راحتی و بدون کار کارشناسی و آگاه کردن آنها اقداماتی انجام می­دهند تا جایی که امنیت کشور را بهم می­زنند. زیرا می­گویند اینها یکسری افراد مستضعف، بدبخت و بیچاره هستند. امیرالمؤمنین در نهج البلاغه به مالک اشتر می­فرماید بین خشم خواص و خشم مردم، از خشم مردم بترس. اگر خواص از تو ناراحت شوند، مهربانی و همراهی همه مردم خشم خواص را برای تو پاک می­کند؛ ولی اگر تو مردم را عصبانی کنی، اینکه خواص خوشحال باشند چیزی را حل نمی­کند. مشکلات کشور ما چیزهایی از این دست هستند.

*دولت و مجلس هیچ اراده‌ای بر اخذ مالیات از ثروتمندان و جلوگیری از فرار مالیاتی ندارند

در ادامه زمانی اظهار داشت: من هم اعتقاد دارم که ما در حوزه سیاست­‌های مالیاتی یعنی آن بخش از مباحثی که به حوزه توسعه پایه­‌های مالیاتی، اصلاح نرخ‌­های مالیاتی و اصلاح معافیت‌­ها، در حدی که لازم بوده، کار نکرده­‌ایم. بایستی کشور به این سمت و سو می­رفت که هم ساختار اصلاح نرخ­ و هم معافیت‌­های مالیاتی و هم توسعه پایه­‌ای رخ می­داد.

وی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه اصلاح ساختار معافیت‌ها از حدود 4 سال پیش در سازمان شروع شد و یکسال قبل به پایان رسید و از همان زمان ما پیشنهاد اصلاح معافیت‌ها را مطرح کردیم. این مساله اصلاً به بحث کسری بودجه و کمبود درآمد دولت برنمی­گردد. یک اصلاح و جراحی در نظام مالیات به شمار می­رود.

در ادامه شهبازی بیان کرد: اگر اراد‌‌‌ه‌­ای بر اخذ مالیات بود باید اثر آن را در بودجه شاهد بودیم. اما همه دولت‌­ها و مجلس‌های ما به پول مفت نفت معتاد هستند. هیچ اصلاحی برای قضیه مالیاتی وجود ندارد. چنانکه وقتی یک عده سلبریتی کمپین سیاسی راه می­‌اندازند ما عقب­‌نشینی می­‌کنیم و معافیت‌­ها را دست نخورده باقی می­‌گذاریم.

یزدی­‌زاده خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری در سال 1393 بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کرد و بر اخذ مالیات از ثروتمندان و جلوگیری از فرار مالیاتی تاکید کردند. الان بعد از 5 سال چیزی تغییر نکرده است. بنابراین باید دولت پاسخگو باشد. چون آقای زمانی مجری سیاست‌­ها و مصوبات مجلس است. مشکل این است که در مصوبات مجلس هیچ اراده­‌ای بر این موضوع نبوده است. یعنی نه دولت در این رابطه لایحه‌­ای تهیه کرده و نه مجلس طرحی ارائه داده است.

*در آینده‌ای نزدیک گلوگاه‌­های سوء استفاده از کارت بازرگانی بسته خواهد شد

زمانی در مورد روند اجرای سازوکارهای اخذ مالیات گفت: در تکمیل و توسعه طرح جامع مالیاتی اصل برنامه مدرن­‌سازی نظام مالیاتی یا نظام مالیاتی هوشمند را در دستور کار قرار دادیم که مبنای آن بر اساس اطلاعات فعالیت­‌های اقتصادی بنا شده است. یعنی به طور مشخص داده­‌ها یا اطلاعات فعالان اقتصادی گردآوری می­‌شود و ما باید مالیات را بر اساس پوشش چتر اطلاعاتی کامل بر منابع اقتصادی اشخاص و افراد اخذ کنیم. در این حوزه اقدامات خوبی انجام شده است.

وی درباره اینکه آیا تا سال 1400 دولت می­تواند اطلاعات اقتصادی هر شخص را به طور دقیق در اختیار داشته باشد یا خیر گفت: من تصور می­کنم ما در حوزه پایگاه اطلاعاتی، در حوزه اطلاعات تراکنش‌­های بانکی، در حوزه اطلاعات عملکردی مؤدیان و در حوزه قانونگذاری پیشرفت­‌های خوبی داشتیم. ولی دچار عقب­‌ماندگی در اصلاح قوانین و مقررات در حوزه توسعه فرهنگ مالیاتی از گذشته هستیم. با این حال شروع خوبی داشته‌­ایم و اعتقاد داریم نظام اقتصاد کشور در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد.

معاون پژوهشی سازمان امور مالیاتی درباره امکان وصول مالیات از کارت­‌های اجاره‌­ای گفت: مطمئن باشید در آینده نزدیک اگرچه همه 33 هزار میلیارد تومان مالیات از کارت­‌های اجاره‌­ای را نمی­توانیم وصول کنیم اما بخش قابل توجهی را وصول خواهیم شد و اینکه تا حد زیادی گلوگاه‌­های سوء استفاده از کارت بازرگانی بسته خواهد شد.

*اگر مالیات خودروهای لوکس پالایشگاه می‌ساختیم امروز خام‌فروش نبودیم

در ادامه یزدی‌­زاده در مورد بحث فرار مالیاتی بیان کرد: قانون چک با 5 سال وقفه تصویب شد و متاسفانه اکنون اجرا نمی‌شود. تا زمانی که چک حامل در کشور داریم، نمی­‌توانیم فعالیت‌­های افراد را رصد و براساس آن مالیات اخذ کنیم. یعنی یک نفر نیست که از بانک مرکزی سؤال بکند چرا این قانون چک راجع به چک شخصی و معمولی را اجرایی نمی­کنی؟ در حالی که به راحتی قابل اجرا است.

وی تاکید کرد: در این شرایط قوه قضائیه باید به عنوان مدعی‌­العموم وارد شود که چرا از این ابزار برای مقابله با فرار مالیاتی اشخاص استفاده نمی‌­کنید؟! این قانون است و قانون باید اجرا شود. اگر سیستم تراکنش‌­های مالی را با حذف چک بانکی و چک حواله­‌کرد و چک حامل کنترل کنیم، بسیاری از مسائل اقتصاد زیرزمینی ما شفاف می شود. اقتصاد زیرزمینی که شفاف شد، ظرفیت مالیاتی جدید پیدا می­کنیم.

عضو شورای راهبردی نظام مالیاتی گفت: در حال حاضر ارزش اتومبیل‌­های لوکس در کشور 6 تا 7 برابر ارزش پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که 370 هزار بشکه در روز خوراک مصرف می­کند. یعنی اگر ما پول مالیات بر اتومبیل­‌های لوکس را در صنعت نفت سرمایه گذاری کرده بودیم و پالایشگاه می‌ساختیم امروز یک بشکه هم لازم نبود نفت خام صادر کنیم و تمام نفت ما به فرآورده تبدیل می­شد.

یزدی‌زاده با اشاره به بحث فرار مالیاتی بیان کرد: در اقتصاد شفاف ایران حدود 35 تا 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد. در اقتصاد زیرزمینی این رقم قطعاً نزدیک به 100 هزار میلیارد تومان است. بنابراین ما می­‌توانیم بدون فشار به تولید و اقشار متوسط و ضعیف، بودجه دولت را از مالیات بگیریم. بر این اساس اقتصاد ایران مستند خواهد شد. منوط به اینکه اجازه تراکنش­‌های غیر شفاف داده نشود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی