افزایش ظرفیت علمی دانشگاه‌ها اقتصاد کشور را متحول می کند

محمدحسین یادگاری  رئیس سابق جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاهی و علمی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه باید ظرفیت علمی دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند،‌گفت: یکی از مهمترین معضلات اساسی در حوزه آموزش در کشور اصلاح زیرساخت‌های آموزش پذیر است که باید هر چه سریع‌تر نسبت به بازنگری آن اقدام شود که اگر این اتفاق نیفتد مسیر حرکت آموزش به بیراهه می‌رود و آینده نیروی انسانی جامعه به خطر خواهد افتاد.

* سیستم آموزشی باید در کنار فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی حرکت کند

وی افزود: امروز سیستم آموزشی باید در کنار فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی حرکت کند که این نیازمند تامین زیرساخت‌های مناسب در آموزش پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز علمی است. در واقع آموزش بدون پژوهش به هیچ عنوان نمی‌تواند کاربردی بوده و باعث رفع مشکلات جامعه شود.

* مهارت محوری راهکار برون رفت از مشکلات اقتصادی و افزایش رونق تولید

رئیس سابق جهاد دانشگاهی تصریح کرد: یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی و افزایش رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی مقوله مهارت محوری است که باید در سیستم آموزش عالی کشور به معنای واقعی به آن توجه شود. باید بودجه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها افزایش پیدا کند تا بتوان با فراغ بال بیشتری در حوزه مهارت افزایی،‌کارآفرینی و پژوهش و تحقیقات فعالیت‌های علمی انجام داد. در واقع تنها راه رشد و پیشرفت علم و فناوری در کشور و همچنین تحول در اقتصاد داخلی باید از درون دانشگاه‌ها توسط نیروهای نخبه و فارغ التحصیلان اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/