هوشمندی نیروی انتظامی و راهنمائی رانندگی شبیه ساز رانندگی نصیر را تولید کرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم بازدید از سامانه شبیه‌ساز رانندگی نصیر دانشگاه خواجه‌نصیر الدین طوسی که عصر امروز در دانشکده مکانیک این دانشگاه برگزار شد در جمع خبرنگاران درمورد هوشمندسازی حمل و نقل و ویژگی‌های این طرح گفت: یکی از بحث‌های خیلی شایع در حال حاضر بحث استفاده از فناوری‌های جدید است برای اینکه ایمنی و عملکرد محصولات جاده‌ای، ریلی و هوایی بالاتر برود چون فناوری‌های مشترک هستند. 

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهم حوزه هوشمندسازی است، یادآور شد: هوشمندی را برای سه حوزه به کار می‌برند که اولین حوزه این است که ایمنی‌ بالا برده شود و برای این کار رفتار راننده کنترل شود و در صورتی که راننده خواب‌آلود و یا اگر فاصله‌اش با خودروهای مقابل یا مجاور کم است هشدار داده شود که بحث ایمنی اولین فازی است که اجرا می‌شود. 

منطقی گفت: فاز دوم این است که سیستم‌های حمل و نقل را با یک مرکز مرتبط می‌کنند؛ مثلا وقتی شما می‌بینید اسنپ در شهر تهران به یک میلیون  نفر سرویس می‌دهد کار خیلی عظیمی است این ممکن نمی‌شود مگر اینکه به یک مرکز وصل باشند و مرکز کنترل کند که در چه جاهایی توزیع راننده داشته باشد و که به کسانی درخواست خدمت دارند سرویس ارائه کند که این بحت هوشمندی در فاز دوم است است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته  معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: از ناوگان به صورت بهره‌ور استفاده کنیم و محصول را هم باید تحت کنترل داشته باشیم که یکسری از اجزای خود محصول مثل سیستم ترمز دائم را مانیتور می‌کنند و قبل از اینکه محصول وارد نقطه بحرانی شود هشدار می‌دهند که در واقع تعویض یا اصلاح شود به طوری که باعث بالاتر رفتن سطح ایمنی محصول شود. 

وی در پاسخ به این سوال که طرح شبیه سازی رانندگی نصیر را چگونه دیده‌اید،‌ گفت: این شبیه‌‌ساز سه ویژگی مهم دارد که نمونه این طرح را در بخش هوایی که خیلی حساس است داریم و قرار شد این طرح در بخش زمینی هم جاری سازی شود که اولین نکته مثبت اینکه هوشمندی در نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بوجود آمده تا این اتفاق بیفتد؛ نکته دوم اینکه سیستم به تنهایی جوابگو نیست یعنی اگر فقط توسط دانشگاه ساخته می‌شد این محصول حاصل همکاری مشترک نیروی انتظامی، بخش شرکت واحد اتوبوسرانی و مجموعه دانشگاهی است که درواقع این یک پدیده است که چند مجموعه با هم یک کار توسعه می‌دهند.تبادل دانش و رسیدن به یک نقطه مشترک هم در این همکاری به وجود آمده است. نکته سوم که خیلی مهم است این است که یک فاز اولیه دارد که باید حداقل‌ها را داشته باشد.ما از نظر شناختی رانندگان ما با سایر راننده‌ها فرق دارند.

ادامه دارد...