ذات حمل‌ونقل هوشمند برگرفته از تخصص‌ها و رشته‌های دانشگاهی است

شهاب خدامرادی مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره طرح‌های هوشمندسازی حمل و نقل ستاد، اظهار داشت: کاربرد هوشمندسازی در حوزه‌های مختلفی توسعه پیدا کرده و علاوه  بر سیستم‌های حمل‌ونقل در اکثر حوزه‌ها نیز باعث بالا بردن بهره‌وری و کارایی سیستم‌ها می‌شود بنابراین حمل و نقل از این قاعده مستثنی نیست و معنای آن هم استفاده از فناوری اطلاعات ارتباطات در حمل‌ونقل کشور است. 

* مزایای هوشمند‌سازی در حوزه حمل‌و‌نقل

وی درمورد مزایای هوشمندسازی در حوزه‌ حمل‌ونقل گفت: این امر منجر به کاهش ترافیک، کاهش تلفات جاده‌ای، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش قاچاق می‌شود که درنهایت کاهش هزینه‌های سفر و زمان سفر،  جابجایی و حمل ایمن بار و مسافر را به دنبال خواهد داشت. 

* شناسایی سازمان‌های مرتبط با حمل‌ونقل هوشمند

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته اظهار داشت: در این ستاد حمل‌ونقل هوشمند به دنبال این هستیم که شرکت‌ها و طرح‌هایی که مرتبط با هوشمند‌سازی حمل‌ونقل هستند را شناسایی کرده و با حمایت از این شرکت‌ها بتوانیم نقش خودمان را ایفا کنیم.

وی اضافه کرد: در قدم اول سازمان‌ها و شرکت‌هایی را که در این حوزه محصولات و خدمات قابل ارائه‌ای دارند را شناسایی و دور هم جمع کردیم  و با ترتیب دادن نشست‌هایی توانستیم راهکارهایی که برای توسعه سیستم‌ حمل‌ونقل هوشمند وجود دارد را از طریق  این نشست‌ها استخراج کنیم. خدامرادی افزود: با توجه به اینکه نقش ستاد به عنوان یک نهاد بالادستی که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده و نقش بالادستی محسوب می‌‌شود و می‌تواند بین سازمان‌ها تاثیرگذاری داشته باشد لذا در قدم اول نیاز داریم تمام سازمان‌هایی که مرتبط با حمل‌و‌نقل هوشمند هستند را شناسایی کنیم؛ چرا که ذات حمل‌ونقل هوشمند متشکل از تخصص‌ها و رشته‌های دانشگاهی مانند برق، الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم‌افزار، مخابرات، عمران، حمل‌ونقل، راه و شهرسازی است بنابراین سازمان‌های مختلفی می‌توانند ذی‌نفع بحث حمل‌ونقل هوشمند باشند. 

* وجود نقشه راه برای هوشمند‌سازی حمل‌ونقل

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته خاطرنشان کرد: چند طرح عمده داریم که در ستاد دنبال می‌کنیم و با توجه به نشست‌هایی که برگزار می‌شود  به این نتیجه رسیدیم که قطعاً بایستی یک نقشه راه برای هوشمند‌سازی حمل‌ونقل وجود داشته باشد و در قدم اول نیز همین بحث را در نظر گرفتیم و با همکاری‌ سازمان‌های مربوطه روی پروژه تدوین سند ملی نقشه راه هوشمندسازی حمل‌ونقل جاده‌ای کار می‌کنیم که با حضور خود سازمان‌ها و استفاده از اطلاعات قبلی و اطلاعاتی که سازمان‌ها در تدوین نقشه راه‌های دیگر انجام داده بودند درواقع یک نقشه راه جدید مبتنی بر آنها و فعالیت‌هایی که کشورهای پیشرفته انجام داده‌اند را تدوین می‌کنیم. 

خدا مرادی اضافه کرد: یکی دیگر از اولویت‌ها در این پروژه این است که نقش سازمان‌ها مشخص می‌شود و سعی کردیم طرح‌ها را  غنی‌سازیم کنیم و تا جایی که امکان دارد از موازی‌کاری‌ها پرهیز شود و با شناسایی ظرفیت‌ها هیچ ظرفیتی بدون استفاده نماند و برایمان مهم است که در راستای اولویت‌های کشور پروژه‌های اجرایی و عملیاتی را تعریف کنیم و پروژه‌‌های اجرایی را هم به موازات دنبال می‌کنیم که بتوانیم تاثیراتش را ببینیم. 

* پیاده‌سازی پروژه سامانه تماس اضطراری

وی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که در پروژه‌های اجرایی بتوانیم با توجه به نیاز کشور به کاهش تلفات جاده‌ای کمک کنیم. در این راستا  شرکت‌ها و سازمان‌ها را شناسایی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم  پروژه سامانه تماس اضطراری یا ایکال را پیاده سازی کنیم که به عنوان یک پایلوت اجرا و موفقیت‌آمیز شود و بتوانیم  روی ناوگانی که شرایط برایش مهیا است نصب و اجرایی کنیم به طوری که این سامانه می‌‌آید و زمانی که تصادفی رخ دهد به صورت اتومات و خودکار محل سانحه و وضعیت را به واحد اورژانس، هلال‌احمر، امداد و نجات، پلیس و آتش‌نشانی اعلام می‌کند. 

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته افزود: تلاش خیلی از سازمان‌ها برای اجرایی کردن و پیاده‌سازی کامل این طرح تاثیرگذار است که در این راستا به همکاری خودروسازان، اپراتورهای مخابراتی‌، وزارت صمت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، پلیس، آتش‌نشان نیاز داریم تا بتوانیم طرح را به صورت کامل پیاده‌سازی کنیم اما فعلا به عنوان هدفی که مدنظر داریم طرح را به صورت پایلوت روی تعداد محدودی از ناوگان پیاده‌سازی می‌کنیم که اگر فرایند کامل بود بتوانیم بحث را گسترش دهیم. 

* حمایت‌های مادی و معنوی 

خدا مرادی در رابطه با حمایت‌هایی که از طرح‌ها صورت می‌گیرد، اظهار داشت: حمایت‌ها جنبه مادی و معنوی دارد، در بحث حمایت‌های معنوی شناسایی زیست بوم وجود دارد که بین شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام  شد و خیلی از شرکت‌ها به راحتی توانستند با سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد همکاری و ارتباط داشتند آشنا شدند و از این بابت خیلی به آنها کمک شد. 

وی گفت: ارتباطاتی بین شرکت‌ها با یکدیگر بوجود آمده و توانستند با هم  پروژه‌های مشترک انجام دهند، شاهد برگزاری نمایشگاه بودیم که در برگزاری این نمایشگاه ستاد حمل‌ونقل با همکاری صندوق  شکوفایی و نوآوری تقریبا ۷۰ درصد هزینه‌های شرکت‌ها را برای حضور در نمایشگاه‌های مرتبط پوشش دادیم و همینطور علاوه بر آن ما یک سری حمایت‌های دیگری را هم داریم که هر سال بودجه آن مصوب می‌شود به طوری که سالانه ستاد حمل‌ونقل وقتی لیست برنامه‌هایی که ستاد و بخش مربوطه مورد نظرش است را بدهد و معاونت هم آن را مصوب کند. 

مسؤول حمل‌و‌نقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته گفت: بحث دیگر این است انجام دادن پروژه به چه میزان در کشور حیاتی و در سطح کلان است و  پروژه‌های دیگری را می‌توان از راه‌های دیگر به این پروژه اختصاص داد، در مجموع بحث حمایتی بستگی به این دارد که پروژه تا چه حد می‌تواند نیاز کشور و نیازهای اصلی کشور را مطرح کند به طور مثال در بحث حمل‌ونقل هوشمند جاده‌ای بحث تلفات جاده‌ای یکی از اولویت‌ها است که قطعا اگر مجری مناسب و بهره‌بردار پای کار باشند و بتوانند کار را به خوبی انجام دهند حمایت‌ها از هر طریقی برایش در نظر گرفته می‌شود. 

انتهای پیام/