طهماسبی: پیشرفت علم و فناوری مسیرمقابله با تحریم است

علی طهماسبی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه پیشرفت علمی می‌تواند تنها مسیر مبارزه با تهدیدها و تحریم‌های دشمن باشد گفت: در حال حاضر در درون کشور تولید علم و به معنای واقعی کلمه اتفاق نمی‌افتد این در حالی است که باید تولیدات علمی در حوزه صنعت وارد شده و بتواند اقتصاد کشور را متحول کند، در واقع باید با سرمایه‌گذاری در حوزه ارتباط صنایع با مراکز علمی مسیر حرکت کشور را در راستای اقتصاد مقاومتی قرار دهیم تا بتوانیم با رونق تولید از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم.

* دانشگاه‌ها باید به عنوان کارفرمایان صنعتگران قرار گیرند

وی افزود: یکی از راهکارهایی که می‌توان در حوزه تحول اساسی در اقتصاد پیشنهاد کرد این است که دانشگاه‌ها به عنوان کارفرمایان صنعتگران قرار گیرند و با ارائه راهکارهای علمی در حوزه تولیدات محصولات و همچنین تولید علم جریان‌ساز اقتصاد کشور را دچار تحول کند. 

* نیروی انسانی متخصص و نخبه می‌تواند هر کشوری را در مسیر رشد قرار دهد

طهماسبی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که کشور ما دارد وجود نیروی انسانی متخصص و نخبه است که می‌تواند هر کشوری را در مسیر رشد قرار دهد. اگر همه نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزه و وظایف اصلی‌شان کمک بگیرند بدون شک  مسیر پیشرفت علم و فناوری و حتی حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی در مدت‌زمان  کوتاه‌تری به عنوان یک میان‌برد می‌تواند کمک کند، این در حالی است که باید به موضوع مدرک‌گرایی در نسل جدید دانشگاهی توجه شود زیرا داشتن تخصص و مهارت کافی مهمتر از داشتن مدرک  بالای دانشگاهی است. 

*  دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور گام بردارند

معاون پژوهش فناوری دانشگاه صدا و سیما گفت: من معتقدم باید براساس اسناد بالادستی از طریق آزاداندیشی که مورد تایید مقام رهبری است دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور گام بردارند. 

انتهای پیام/