دهمین جشنواره فیلم عمار در ایستگاه پایانی

به گزارش مشرق، دهمین جشنواره فیلم عمار به ایستگاه پایانی خود رسید؛ مراسم اختتامیه جشنواره عمار در حالی در تالار اندیشه حوزه هنری در حال برگزاری است که نامزدهای بخش‌های مختلف منتظر هستند تا ببینند آیا نامشان در بین برگزیدگان این جشنواره هست یا خیر؛ 

همچنین بنابر برنامه از پیش اعلام شده قرار است در مراسمی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی گرامیداشتی از این شهید والامقام صورت بگیرد و در کنار آن مراسم تجلیل از محمدرضا سرشار نیز صورت خواهد گرفت. این برنامه به صورت زنده از شبکه افق و نمایش در حال پخش است. 

در زیر گزارش این مراسم را از منظر می‌گذارید؛

در بخش ابتدایی این مراسم، محمدصدرا ابراهیمی فرزند شهید امنیت مرتضی ابراهیمی آیاتی چند از کلام‌الله مجید را خواند و مراسم آغاز شد. در بخش بعدی، تعدادی از برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شده و فانوس خود را دریافت کردند؛

** بخش مستند «رویای ایرانی»

لوح افتخار بخش مستند رویای ایرانی به مستندهای «توان دفاعی (بعد از ۲۵۰۰ سال)» به کارگردانی علی طادی و «ناجی کرونر» به کارگردانی مسعود کارگر داده شد. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به مستند «مخترع آهنی» به کارگردانی محمد جواد رئیسی اهدا کردند.

** بخش مستند «همت مومنانه»

در بخش مستند همت مومنانه دو لوح افتخار و دو فانوس اهدا شد؛ لوح افتخار این بخش به مستندهای «بازار تزارها» به کارگردانی محسن مقصودی و مهدی فریدی و «در کنار هم» به کارگردانی سید مجتبی خیام الحسینی اهدا شد. علاوه بر این، فانوس‌های این بخش به مستندهای «مجموعه نور (وطن آرزوها)» اثر مهدی فارسی و «یکی از ما (سایت هسته‌ای)» به کارگردانی امیرعسگری رسید. امیر عسگری کارگردان مستند یکی از ما بعد از دریافت جایزه خود گفت: می‌خواهم جایزه خود را به خانواده شهید پورجعفری تقدیم کنم. ایشان یک عمر در خدمت سردار سلیمانی بودند و مثل یک سرباز خدمتگزار در خدمت حاج قاسم و همراه با ایشان بودند. دیدید که در انتها نیز همراه با حاج قاسم به شهادت رسیدند.

** بخش مستند «حافظه ملی»

لوح افتخار مستندهای بخش حافظه ملی به فیلم‌های «آن شش نفر» به کارگردانی محمدعلی یزدان‌پرست و «روایت رهبری» اثری از مهدی نقویان رسید. همچنین فانوس این بخش توسط هیئت داوران به فیلم مستند «پدر طالقانی» به کارگردانی محمدعلی‌ محمددوست و مستند «امتحان» ساخته شده توسط سجاد ریاحی اعطا شد.

** بخش مستند «پایش و پالایش اجتماعی»

در این بخش سه لوح افتخار و دو فانوس داده شد؛ اولین لوح افتخار به اثر «امیدی ه» به کارگردانی علی زهیری داده شد. لوح افتخار دوم به اثر «قصه‌های همیشگی» کاری از بابک مجیدی رسید. لوح افتخار پایانی نیز به فیلم مستند «رویای آجری» به کارگردانی داود مرادیان اهدا شد.

هیئت داوران بخش مستند پایش و پالایش اجتماعی فانوس این بخش را به مستندهای «خصوصی سوزی» اثر محسن اسلام زاده و «سقف آرزوها» به کارگردانی علی سلطانی‌وش دادند. محسن اسلام زاده، کارگردان مستند «خصوصی سوزی» پس از دریافت جایزه خود درخواستی را مطرح کرد و گفت: مایکل مور در پیام های خود از رهبر انقلاب خواسته بود که با آرامش برخورد کنند و اجازه دهند که جامعه آمریکا این مساله را با آرامش حل کند. اما به ایشان می‌گویم که با آرامش به هیچ وجه نمی‌توانید مشکل جامعه آمریکا را حل کنید. از آقای مایکل مور می‌خواهم که به خاورمیانه بیایند و از جنایت‌های آمریکایی‌ها در عراق، افغانستان و منطقه مستند بسازند.

عباس سلیمی‌نمین که از داوران این بخش نیز بود در سخنانی گفت: از دست اندرکاران جشنواره عمار تشکر می‌کنم که نسل جوان را با هنر برای طرح انتقادات جدی آشنا می‌کنند. متاسفانه برخی سیاستمداران راه‌های سهل‌الوصول را برای تخریب می‌آموزند اما این موجب رشد جوان نمی‌شود. وقتی جوان راه طرح انتقادات را به صورت اصولی پیدا می‌کند، خودش و جامعه‌اش رشد پیدا می‌کند. هنر سخت‌ترین و دشوارترین انتقادها را سهل و ساده می‌کند. بیایید برای جوانان دعا کنیم تا با مجهز شدن به هنر برای رفع آفات توفیق بیشتری پیدا کنند. در بخش بعدی برنامه، یک سرود توسط گروهی از نوجوانان اجرا شد.

برچسب ها:

فرهنگ و هنر