گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس- حجت عابدی اصل، در دنیای امروز دانایی یکی از محورها و شاخص های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه محسوب می شود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است، دانسته های ما یا از طریق مطالعه منابع اطلاعاتی موجود حاصل می شود یا براساس پژوهش هایی که خود انجام می دهیم به دست می آید. اگر این دانسته ها بر اساس نتایج پژوهش های قبلی باشد در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته ایم و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل های جاری باشد تلاش ما به تولید اطلاعات منجر شده است. بنابراین، منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت های پژوهشی است که انجام می گیرد.
در مجموع پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افقهای تازه برای آیندگان است. شخصی که به شیوه های گوناگون به انجام پژوهش می پردازدپژوهشگر فردی است که با استفاده از روش های علمی در صدد رسیدن به شناختی تازه از مسائل و مفاهیم مختلف است. او با استفاده از ابزارهای گوناگون به مشاهده دقیق تر و عمیق تر پدیده های اطراف خود می پردازد. درواقع پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشکافانه به پیرامون خود می نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی اطلاعات موثقی را در اختیار متولیان امور قرار می دهد.
دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه کاملا کاربردی است که در حوزه مهارت افزایی و کارآفرینی برای دانشجویان گام های خوبی برداشته است . اگرچه این دانشگاه در وزارت علوم غیرانتفاعی محسوب میشود، اما هیچ شهریهای از دانشجویان خود دریافت نمیکند و تمامی امکانات رفاهی آن رایگان است.
محمد حسین موسی زاده مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی حرف های زیاد و شنیدنی برای فعالیت های این دانشگاه دارد، وی درباره ویژگیها، برنامه های درسی، انگیزه دانشجویان، حرکت در مسیر بیانات مقام معظم رهبری، چشم اندازهای کوچک و بزرگ علمی، ماموریت دانشگاه و زندگی در محیط علمی نکات قابل توجه و خوبی را عنوان و آینده را روشن و کاملا مثبت ارزیابی میکند.
برای شنیدن همه آنچه در دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال انجام است با محمد حسین موسیزاده مدیرکل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی ساعاتی را با او در یک اتاق پر از پرونده های علمی و پژوهشی و بسیار آرام به گفتوگو نشستیم.
آنچه در گفتوگوی ما با محمد حسین موسیزاده می خوانید:
* اگر تولیدات علمی وارد حوزه صنعت شوند شاهد یک انقلاب اقتصادی خواهیم بود
* تحول اقتصاد با نگاه به ظرفیت داخلی و تبدیل علم به محصولات و برندسازی است
* هریک از مراکز علمی به طور تخصصی به اقتصاد اصلی شهر های کشور بپردازند
* دانشگاه ها امروز بیش از هر زمان دیگری باید به کمک اقتصاد بیایند
* نخستین گام در برگزاری استارتآپها مقوله نیازمحور بودن فعالیتهای دانشگاهی است
* تنها ۱۳ درصد ایدهها مربوط به دانشگاهیان است
* به مراکز علمی کاربردی سراسر کشور مجوز راهاندازی مرکز نوآوری دادهایم
* تا پایان امسال ما بیش از 60 استارتآپ برگزار میکنیم
* دانشگاه ها باید با استفاده از تکنولوژی پول واقعی را وارد جیب مردم کنند
* اگر تولیدات علمی وارد حوزه صنعت شوند شاهد یک انقلاب اقتصادی خواهیم بود
فارس: برای رشد و تحول اقتصاد مقاومتی دانشگاه ها چه نقشی دارند؟
موسی زاده: به عقیده من باید از ظرفیت و پتانسیل جوانان برای رونق تولید در راستای اقتصاد مقاومتی استفاده کرد به طوری که امروز مهم ترین گام در رسیدم به منویات مقام معظم رهبری بهره مندی از توان نخبگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی است در واقع مراکز آموزشی و دانشگاهها می توانند با یک نگاه استارت آپی با محوریت رونق تولید اقتصاد مقاومتی را در همه شهرها و استان های کشور فعال کرد که در این رابطه تنها باید از علم جوانان استفاده شود چراکه اگر تولیدات علمی وارد حوزه صنعت شوند شاهد یک انقلاب اقتصادی خواهیم بود این در حالی است که مسیر رسیدن به پرچم داری علمی جهان فقط با رشد علم و فناوری و اعتماد صنعت به دانشگاه است.
* تحول اقتصاد با نگاه به ظرفیت داخلی و تبدیل علم به محصولات و برندسازی است
فارس: چگونه باید اقتصاد را در تمامی شهرها و استان های کشور رونق داد؟
موسی زاده: تنها راه حل منطقی و قابل استناد برای تحول اقتصاد در کشور استفاده از توان نخبگان و فارغ التحصیلان با نگاه به ظرفیت داخلی و تبدیل علم به محصولات و برندسازی است که می تواند در قالب یک طرح جهادی همگانی به عنوان راه برون رفت از گره های اقتصادی گسترش یابد از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که باید همه مراکز علمی و دانشگاه ها ظرفیت ها و پتانسیل اقتصادی هر شهر و استان را شناسایی کنند و با تمرکز بر اقتصاد موجود نسبت به تبدیل آن به محصولات متنوع گام بردارند چراکه وقتی دانش وارد اقتصاد می شود و از نگاه علمی مورد بررسی قرار می گیرد امکان رونق تولید و همچنین اشتغال و درآمد زایی در سایه مهارت افزایی یک تحول اساسی را رقم خواهد زد.
* هریک از مراکز علمی به طور تخصصی به اقتصاد اصلی شهر های کشور بپردازند
فارس: در حال حاضر مراکز و واحد های مختلف دانشگاه ها در مسیر رونق اقتصادی چقدر سهم دارند؟
موسی زاده: باید بگویم نقش محوری و اصلی فعالیت های رونق اقتصادی به مراکز علمی مربوط می شود به طوری که تا کنون آنگونه که باید دانشگاه های ما در شهرهای مختلف بر روی فعالیت اقتصادی هر یک از بخش های مختلف کاری انجام نداده اند این در حالی است که برای رونق تولید باید دانشگاه ها از منظر علمی باعث ارتقاء و رشد محصولات داخلی شوند چراکه اگر هریک از مراکز علمی به طور تخصصی به اقتصاد اصلی شهر های کشور بپردازند نه تنها رونق تولید اتفاق می افتد بلکه باعث درآمد و گردش مالی میشود.
باید دانشگاه ها از منظر علمی باعث ارتقاء و رشد محصولات داخلی شوند
* دانشگاه ها امروز بیش از هر زمان دیگری باید به کمک اقتصاد بیایند
فارس: نخستین گام در تحول اقتصاد مقاومتی چیست؟
موسی زاده: باید در مرحله اول نگاه استارت آپی به مقوله تحول اقتصادی داشته باشیم که در این رابطه باید بگویم اگر تا کنون در این زمینه موفق نبوده ایم به خاطر عدم سرمایه گذاری مناسب است به طوری که دانشگاه ها امروز بیش از هر زمان دیگری باید به کمک اقتصاد داخلی کشور بیایند به این معنی که ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در شهر های مختلف کشور را با نگاه دانشی به جامعه معرفی کرده تا سرمایه گذاران مشارکت کنند در واقع باید خرده اقتصاد های موجود در شهرهای مختلف باید زنده شود تا بتواند به معنای واقعی اقتصاد داخلی را رونق بخشید.
* نخستین گام در برگزاری استارتآپها مقوله نیازمحور بودن فعالیتهای دانشگاهی است
فارس: نخستین گام در ترویج و گسترش استارت آپ ها توسط دانشگاه ها چیست؟
موسی زاده: من معتقدم برای یک تحول اقتصادی در داخل کشور باید دانشگاهها وارد عمل شوند به طوری که با برگزاری استارتآپهای مختلف بر اساس ظرفیت و توان اقتصادی هر شهر و هر استان ظرفیتها را شناسایی کرده و به ثروت تبدیل کنند، نخستین گام در برگزاری استارتآپها مقوله نیازمحور بودن فعالیتهای دانشگاهی است، به طوری که برای مثال مراکز علمی و دانشگاه میتوانند وضعیت سوخت کشور را مورد بررسی قرار داده و ایدههای علمی خود را عنوان کنند که این کار میتواند کمک زیادی به مقوله سوخت کشور کند.
۵۰ درصد ایدههای نوآورانه و خلاق مربوط به افرادی است که دارای تجربه کاری بالا هستند
* تنها ۱۳ درصد ایدهها مربوط به دانشگاهیان است
فارس: نگاه دیگری برای مراکز علمی وجود دارد. دانشگاه ها گستردگی فعالیتشان در حوزه استارت آپ چگونه باید باشد؟
موسی زاده : بله، دومین نگاه استارتآپی که باید در قالب طرح تحول اقتصادی انجام شود، مقوله پتانسیلمحور بودن فعالیتها است، به طوری که در این رابطه باید بگویم در حال حاضر ۵۰ درصد ایدههای نوآورانه و خلاق مربوط به افرادی است که دارای تجربه کاری بالا هستند و تنها ۱۳ درصد ایدهها مربوط به دانشگاهیان است که در این میان یک حلقه گمشده وجود دارد که باید دانشگاه آن را با برداشتن گامهای کاربردی رفع کند.
دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس ریلگذاری که انجام داده است، آموزشهای خود را در مسیرهای مهارتافزایی، کارآفرینی و برگزاری استارتآپها متمرکز کرده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که بسیاری از شهرها و استانهای ما دارای ظرفیتها و پتانسیلهای بالایی هستند که متاسفانه درصد بالایی از آنها نسبت به شناخت پتانسیل خود آشنایی ندارند که در اینجا باید دانشگاهها به آموزش در اقتصاد آن شهر بپردازد و با شناساندن پتانسیلهای اقتصادی رونق را رقم بزند. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که یکی از علتهای اینکه تاکنون استارتآپها آنگونه که باید تاثیرگذاری خوبی نداشتهاند به واسطه نبود سرمایهگذاری در این حوزه است.
* به مراکز علمی کاربردی سراسر کشور مجوز راهاندازی مرکز نوآوری دادهایم
فارس: در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی در حوزه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید چه گام هایی برداشته است؟
موسی زاده: دانشگاه جامع علمی کاربردی در راستای ماموریت و اهداف آموزشی که دارد در مدت 5 سال اقدام به شناسایی پتانسیلهای موجود در همه شهرهای کشور کرده است، به طوری که در حال حاضر همه استانها به تفکیک شهرهایی که دارند پتانسیلها و ظرفیتهایشان تفکیک شده و بر اساس آن، دانش ضمنی موجود در هر استان توسط مراکز علمی کاربردی؛ تحقیق، بررسی و آموزش داده میشود. البته باید بگویم یکی دیگر از کارهای این دانشگاه این است که به مراکز علمی کاربردی سراسر کشور مجوز راهاندازی مرکز نوآوری دادهایم تا بتوانند در برگزاری استارتآپها با شناسایی ظرفیتهای موجود بپردازند.
به مراکز علمی کاربردی سراسر کشور مجوز راهاندازی مرکز نوآوری دادهایم تا بتوانند در برگزاری استارتآپها با شناسایی ظرفیتهای موجود بپردازند
* تا پایان امسال بیش از 60 استارتآپ برگزار میکنیم
فارس: درباره برگزاری استارت آپ بیشتر توضیح دهید؟
موسی زاده: در حال حاضر دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزاری استارتآپها را در سال ۹۸ با جدیت کامل دنبال کرده است، به طوری که تا پایان امسال ما بیش از ۶۰ استارتآپ برگزار میکنیم. این کار ما برای تغییر نگرش افراد در تولید محصول و برندسازی آن است. درواقع ما معتقدیم که با چرخش مالی، تنوعبخشی و ایجاد محصولات جدید میتوان نیازهای کشور را رفع کرد که در این راه ما به تجربهها و دستاوردهای خوبی رسیدهایم. از طرفی باید بگویم در راستای برگزاری استارتآپها مصوبهای را در کمیته تخصصی هیات امنای دانشگاه علمی کاربردی تصویب شد مبنی بر اینکه در سال آینده دانشگاه نیز به عنوان سهامدار شرکتهای استارتآپی فعالی خود را با تمرکز بیشتری انجام دهند و همچنین شرکتهای حوزه استارتآپ میتوانند در واحدهای مختلف دانشگاه مستقر شوند.
* دانشگاهها باید با استفاده از تکنولوژی پول واقعی را وارد جیب مردم کنند
فارس: خلاء اصلی در تحول اقتصادی با تکیه بر دانشگاه چیست؟
موسیزاده: همانگونه که باید دین را به زبان مردم تبلیغ کرد، باید محصولات و ظرفیتهای داخلی را به زبان مردم تولید کرد و تنوع بخشید که با این کار ما میتوانیم دانش محصولات خود را بفروشیم و درآمد حاصل از آن را وارد کشور کنیم. درواقع دانشگاهها باید با استفاده از تکنولوژی پول واقعی را وارد جیب مردم کنند و همچنین جوانان فارغالتحصیل دانشگاهی را با برگزاری استارتآپها، آیندهشان را تضمین کنیم. این درحالی است که یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد کشور این است که ما دارای ثروت فراوان در خاک ایران هستیم، اما متاسفانه به دنبال دلالی میرویم. به طور مثال به جای آنکه از ظرفیتهای داخلی استفاده شود و محصولات جدیدی وارد بازار کنیم، محصولات دیگر کشورها را با پرداخت هزینه بالایی وارد کشور میکنیم. در این رابطه باید استانداران، تولیدکنندگان هر شهر را دور یکدیگر جمع کنند و با استفاده از دانش علمی توسط دانشگاهها نوآوری را ایجاد کرده، در نهایت محصولات داخلی را پشتیبانی کنند.
فیلم صحبت های گفت وگوی ما با محمد حسین موسی زاده مدیر کل پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی در زیر قابل مشاهده است:
انتهای پیام/