برنامه‌ریزی برای برداشت ذخایر چهارمین استان معدنی کشور

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در سفر به استان خراسان جنوبی و در نشست با استاندار و مسئولان محلی در شهر بیرجند با بیان اینکه  ایمیدرو، توجه ویژه ای به دو اصل توسعه اکتشاف و زیرساخت های معدنی برای جذب سرمایه گذار دارد، تصریح کرد: استان خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان معدنی کشور از ذخایر مناسبی در حوزه های مختلف نظیر طلا، مس، زغال سنگ، آهک، فروسیلیس، سنگ های تزئینی (40 معدن) و غیره برخوردار است.

وی ادامه داد: 400 میلیارد تومان در بخش زیربناهای استان خراسان جنوبی مصوب شده و امیدواریم بتوانیم مشکل تأمین آب و برق استان را حل کنیم. از این میزان، 81 میلیارد تومان برای راه دسترسی به معادن طبس اختصاص یافته است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه با حضور ایمیدرو در استان خراسان جنوبی، در بخش معدن و صنایع معدنی، دو پدیده مثبت اتفاق افتاده است، اظهار داشت: اتفاق نخست، افزودن پهنه های جدید به پهنه های قدیمی است که توسط ایمیدرو و کنسرسیوم پایا انجام شد و با دریافت نتایج جدید به سمت سرمایه گذاری برای ایجاد کارخانه های فرآوری پیش خواهیم رفت.

وی افزود: اتفاق دوم، مطالعه راه دسترسی به معادن شاه کوه به عنوان یک پروژه بزرگ است و طبق برآورد صورت گرفته برای تامین برق این معدن، 270 میلیارد تومان اعتبار است و با همکاری استانداری، وزارت نیرو و بخش خصوصی انجام خواهد شد.

غریب پور با بیان اینکه بیش از 50 درصد معادن استان خراسان جنوبی اکتشاف شده است، گفت: حدود 100 محدوده و بلوک مستعد شناسایی شده و 15 پروانه اکتشاف، یک گواهی کشف و یک پروانه بهره برداری صادر شده است.

وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید در بخش اکتشاف این استان، 40 میلیارد تومان هزینه کرده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اجرای طرح فولاد قائنات گفت: طرح فولاد قائنات که پیشتر واگذار شده بود، دارای فرمول پیچیده ای بود که با گذر از مشکلات، توانستیم تغییراتی در انتقال مدیریت آن به ایمیدرو ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: 725 میلیارد تومان در سال های سخت تحریمی برای واحد احیای مستقیم فولاد قائنات اعتبار در نظر گرفته شده است که همه منابع ارزی و ریالی طرح تا تکمیل آن تامین می شود.

غریب پور خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که واحد احیای مستقیم طرح فولاد قائنات در بهار سال آینده افتتاح شود.

وی ادامه داد: واحد فولادسازی قائنات نیز پس از افتتاح واحد احیای مستقیم شروع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه مس، مشکلی برای سرمایه گذاری در خراسان جنوبی نخواهیم داشت، اذعان کرد: ایمیدرو و شرکت ملی صنایع مس آماده سرمایه گذاری هستند.

وی ادامه داد: شرکت مس در شرکت های کرمان، آذربایجان شرقی و سیستان و بلوچستان، افزایش سرمایه خواهد داشت و امیدواریم ظرفیت توسعه‌ای متناسب با این افزایش سرمایه شکل گیرد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به پیشرفت 30 درصدی پروژه طلای هیرد در خراسان جنوبی، گفت: طبق برنامه ریزی قبلی سرمایه‌گذار، قرار بود این پروژه در ماه مهر 1400 به مرحله بهره برداری برسد اما با پیشرفت انجام شده، چندین ماه زودتر از برنامه زمان‌بندی افتتاح می شود.

وی ادامه داد: طبق اعلام سرمایه‌گذار، این پروژه در شهریور آتی (هفته دولت) یا مهر 99 افتتاح می شود.

غریب پور خاطرنشان کرد: علاوه بر مواد معدنی فلزی، در زمینه سایر مواد معدنی شامل کانی های غیرفلزی، سنگ های تزئینی، قیمتی و نیمه قیمتی، به دنبال ایجاد زمینه برای راهکارهای صادراتی هستیم.

وی ادامه داد: مطالعات معادن آهک و فروسیلیس جزء برنامه های ایمیدرو خواهد بود و سپس فراخوان جذب سرمایه گذار انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اقتصادی