انواع آرماتور فولادی و گریدهای آن

- اخبار بازار -

شاید برای شما جالب باشد بدانید آرماتور و میلگرد در عین اینکه از لحاظ ماهیت یک نوع محصول می باشند ولی به دلیل تفاوت در نوع کاربرد دو نام متفاوت آرماتور و میلگرد را به خود اختصاص داده اند. بنابراین پیش از آنکه به بررسی انواع آرماتور و انواع گرید میلگرد پرداخته شود شاید بهتر باشد به بررسی تفاوت این دو از یکدیگر بپردازیم. 

 

به طور کلی میلگرد در زبان انگلیسی bar و آرماتور reinforcement bar یا rebar نام دارد. بر همین اساس میلگرد به مقاطعی اطلاق می شود که هیچ گونه عملیاتی اعم از خم و برش، آرماتوربندی و عملیاتی از این قبیل روی مقطع صورت نگرفته باشد گفته می شوند. در صورتیکه آرماتور همان میلگرد مسلح می باشد که داخل بتن قرار گرفته و عملیات فنی ساختمان سازی بر روی آن صورت گرفته باشد.

اکنون این سوال ایجاد می شود بتن که خود از استحکام بالایی برخوردار است چرا باید توسط آرماتور مسلح شود. باید عنوان کنیم عموما بتن ترکیبی از سیمان و آب می باشد که پس از خشک شدن به میزان بسیار زیادی سفت و محکم می شود. مقاومت بتن در برابر فشار های جانبی بسیار بالا و مقاومت کششی و برشی بسیار پایینی دارد. از همین رو نیاز است تا با استفاده از مقاطع گرد و توپری به نام آرماتور این ماده را مسلح نمایند تا در برابر ایجاد نیروهای کششی احتمالی مانند نیرویی که در هنگام زمین لرزه به ساختمان وارد می شود بتن مقاومت خود را از دست نداده، نشکند و باعث ایجاد خرابی نشود.

بنابراین قیمت میلگردبرای هر فردی که دستی در اجرای پروژه های ساختمانی داشته باشد علاوه بر قیمت انواع مصالح ساختمانی می تواند از اهمیت بالائی برخوردار باشد. چرا که بر اساس آنچه که گفته شد استفاده از آرماتور از پایه و اساس شروع پروژه ساخت و ساز نیاز می شود.

تنها این نکته را مد نظر قرار دهید که ضروری است جهت مسلح کردن بتن نقطه تسلیم، مقاومت خستگی در برابر نیروهای ضربه ای، جوش پذیری بالا و خواص اتصال آرماتور مورد کاربرد در پروژه را مد نظر قرار دهید تا بتوانید ضمن برخورداری از مقاومت مورد نظر متحمل صرف هزینه های بالا نشوید.

انواع آرماتور در ساختمان

آرماتور یا میلگرد به طور کلی مقاطعی توپر و میله ای شکل هستند که در دو نوع ساده و آج دار تولید می شوند. انواع آجدار این مقاطع خود دارای زیر مجموعه ها و خواص مکانیکی متفاوتی می باشد. در تولید این مقاطع اغلب دو استاندارد DIN آلمان و ASTM ایالت متحده آمریکا بکار گرفته می شود.

در تولید این مقاطع بر اساس استاندارد DIN  آلمان این مقاطع به دو دسته Bst420 S و مدل Bst500 S تقسیم می شوند.

  • میلگرد Bst420 S : این مدل از آرماتورها دو ردیف آج مورب با زوایای مختلف وجود دارد. شکل آج های موجود بر روی این محصول به گونه ای می باشد که در صورتیکه دور تا دور آرماتور را به دو نیم تقسیم کنیم آج ها به صورت موازی بر روی نیمه ی بالائی و پایینی میلگرد قرار دارد.
  • میلگردBst500 S  : آج های موجود بر روی این مقاطع به این صورت می باشد که بر روی نیمی از محصول به صورت مورب و کاملا موازی و نیمی دیگر دارای آج های مورب هستند که دو به دو یا یکی در میان با یکدیگر موازی می باشند.

بر اساس شیوه تولید تحت استاندارد ASTM مقاطع فولادی به سه دسته تقسیم می شوند.

  • آرماتور های دارای سطح مقطع مربعی صاف A615
  • آرماتور ساخته شده از ریل راه آهن (آرماتور ریل) A616
  • آرماتور استوانه ای A61

انواع گرید میلگرد

انواع میلگرد های فولادیاز لحاظ آنالیز شیمیایی در چهار گرید اصلی قرار خواهند گرفت. در ادامه می توانید گرید های میلگرد را مشاهده نمائید:

  1. گرید A1 : اولین گروه از این مقاطع فولادی در دسته آرماتور های با گرید A1 قرار می گیرند. این مقاطع را می توانید از روی شکل ظاهری ساده و فاقد آج آن تشخیص دهید. این مقاطع با نام میلگرد ساده و نام آئین نامه F240 یا رده مقاومتی 240 معروف می باشند. مقاطع با گرید A1 دارای تنش گسیختگی 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، تنش جاری 2300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر پلاستیکی 25 درصد جزء مقاطع نرم قرار می گیرد که محصولات بسیار مناسبی جهت اعمال جوشکاری و آهنگری به حساب می آید.
  2. گرید A2 : این مقاطع در رده S340 قرار می گیرد. میلگرد A2 با دارا بودن تنش گسیختگی 5 هزار کیلوگرم بر سانتی متر مربع، تنش جاری 23 هزار کیلوگرم بر سانتی متر مربع و درصد تغییر شکل پلاستیکی 19 درصد جزء مقاطع نیمه سخت با آج های ساده قرار دارد. این مقاطع نسبت به آرماتورهای A1 مقاوم تر سخت تر است. توصیه می شود انجام اعمالی از قبیل جوشکاری یا آهنگری در صورت امکان بر روی این محصول فولادی انجام نشود. میلگرد A2 دارای آج های مارپیچ بوده که عمدتا در ساخت خاموت و کمرکش دیوارهای برشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. گرید A3 : میلگرد های گرید A3 با دارا بودن تنش گسیختگی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع، تنش جاری 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و 14 درصد تنش نسبی پلاستیکی در رده مقاطع خشک قرار می گیرد که به هیچ عنوان عملیات جوشکاری یا آهنگری نباید بر روی این مقاطع انجام شود. اغلب از این نوع آرماتور به صورت طولی که به حداقل خمش هم نیاز نباشد در ساخت تیر و ستون مورد استفاده قرار می گیرد. راه شناسائی این مقاطع از راه تشخیص شکل ظاهری آج ها که به صورت جناغی بوده امکان پذیر است.
  4. گرید A4 : گرید آخر این مقاطع A4 بوده که در رده بندی S500 قرار می گیرد. مقاطع آجدار A4 دارای آج مرکب  با حداقل تنش تسلیم 500 و حداقل مقاومت کششی 650 در گروه مقاطع سنگین قرار می گیرد که اغلب کاربردهای سنگین و صنعتی دارد.

     

مرکز آهنارائه دهنده انواع میلگرد های فولادی می باشند که به صورت روزانه اقدام به اعلام قیمت میلگرد و انواع مقاطع فولادی می نماید. شما می توانید جهت دریافت مشاوره با مشاوران ما از طریق راه های ارتباطی تلگرام، واتس آپ و... و یا شماره تماس 35155-031 تماس حاصل فرمائید.

انتهای پیام/

برچسب ها:

بازار