هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، علی الهیار ترکمن صبح امروز در دیدار وزیر آموزش پرورش با کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، اظهار کرد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع یکی از اصلی‌ترین معاونت‌ها و شالوده‌های وزارت آموزش‌ و پرورش است که اگر ذره‌ای کوتاهی در کار انجام شود، تمام وزارتخانه دچار مشکل خواهد شد.

وی افزود: بنا بر تعریف وزیر آموزش‌ و پرورش، «معلم جانشین تمام نداشتن‌هاست» و این معاونت مسؤول همه نداشته‌های آموزش‌ و پرورش است و اولین مخاطب جامعه هدف این معاونت، یک‌ میلیون معلم آموزش‌ و پرورش است چراکه با سلایق و نیازهای مختلف معلمان روبه‌رو است.

 سی هزار درخواست در سال در موضوع نیازهای فردی و صنفی به ما ارسال می‌شود

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سالانه 30 هزار درخواست از افراد در موضوع نیازهای فردی و خواسته‌های صنفی داریم که محدودیت‌های قانونی اجازه نمی‌دهد تمام این درخواست‌ها محقق شود.

وی تصریح کرد: کارکنان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با هجمه‌های زیادی مواجه هستند و در پرداخت‌های مالی، در هر بخشی از آموزش‌ و پرورش کوچک‌ترین اشتباهی صورت بگیرد به معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع  ارجاع می‌دهند و کارکنان این معاونت از این لحاظ در شرایط سختی کار بیشتری قرار دارند.

الهیار ترکمن با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌های خود را بر علت‌یابی قرار داده‌ایم، گفت: در این معاونت نگاه علت‌یابی داریم و نگاه روزمرگی و گذراندن امور نیست و اگر این غبارها را کنار بزنیم قطعاً نسل بعدی مدیریتی در آموزش‌وپرورش با شناسایی مسائل و مشکلات می‌توانند بهتر برنامه‌ریزی و کار کنند.

وی ادامه داد: تلاش کردیم تا به زبان و فهم مشترک برای شناسایی مسائل آموزش‌ و پرورش دست پیدا کنیم و خوشبختانه امروز هرکدام از دفاتر این معاونت فهرست مشخصی از مسائل را دارند که با نگاه حکمرانی خوب و راهبردی وزیر آموزش‌ و پرورش مشکلات حل خواهد شد و زمینه‌های پیشرفت مهیا خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کارهای در دست اجرا در این معاونت، اظهار کرد: از ابتدای سال ١٣٩٩ ستاد تدوین برنامه هفتم توسعه را در این معاونت تشکیل می‌دهیم که کار برنامه‌ریزی خود را برای نظام تعلیم و تربیت آغاز خواهد کرد تا جایگاه مناسبی برای آموزش‌ و پرورش پیش‌بینی کنیم.

الهیار ترکمن بیان کرد: با وجود ١١٠ سال سابقه قانونگذاری در آموزش‌ و پرورش هنوز الگوی توسعه‌ای برای ارائه خدمات آموزشی و پرورشی نداریم و نظام برنامه‌ریزی توسعه آموزش‌ و پرورش را شکل نداده‌ایم.

وی افزود: رشد جمعیت دانش‌آموزی و فشار توسعه کمی در دهه ۶٠ و ٧٠ منجر به استانداردزدایی در آموزش‌ و پرورش شد و آموزش ‌و پرورش به همین علت در شرایط کنونی  با استاندارد شرایط کاری معلم، کلاس، تجهیزات و منطقه آموزشی فاصله دارد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: در آموزش هزینه دریافت می‌شود و هزینه انجام می‌گیرد، درحالی‌که فرایند تبدیل هزینه به سرمایه دچار مشکل است و روند شکل‌گیری سرمایه انسانی در آموزش‌ و پرورش ملموس نیست.

وی با اشاره به اینکه جامعه شناسان و اقتصاددانان معتقدند که آموزش‌ و پرورش منافع اجتماعی ایجاد می‌کند، اظهار کرد: در حال حاضر خانواده‌ها به سمت مدارس غیردولتی و مافیای کنکور برای دریافت کیفیت آموزشی می‌روند و در چنین شرایطی بیشتر منافع فردی در نظر گرفته می‌شود.

الهیار ترکمن اضافه کرد: بی‌ثباتی مدیریتی باعث شده غلبه راه‌حل‌های موقت به‌جای راه‌حل‌های اساسی افزایش پیدا کند و علت مسائل و مشکلات گم‌شده است لذا در تعریف مسأله دچار مشکل هستیم چراکه نشانه‌های مشکل را به‌جای مشکل می‌گیریم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش باید شغل محور برنامه‌ریزی و فعالیت کند اما در حال حاضر شاغل محور است.

الهیار ترکمن تأکید کرد: به علت عدم هماهنگی کامل بین قوایی که در کار اجرا و قانونگذاری و در برخورد با مسائل آموزش‌ و پرورش وجود دارد، باعث شده است تا آموزش‌ و پرورش قربانی این عدم هماهنگی بین دو قوه مورد اشاره شود.

 وی تصریح کرد: در معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع با سیاست‌گذاری‌ها و محدودیت‌های خارج از وزارت آموزش‌ و پرورش مواجه هستیم که در بسیاری از موارد ما را مسؤول این سیاست‌گذاری‌ها می‌دانند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه هفتم توسعه تا سال ١۴٠۵ در مجموعه اجرایی کشور خواهد ماند، گفت: برنامه هفتم توسعه قطعاً مطالبه نظام آموزش‌ و پرورش از مجموعه اجرا و قانونگذاری کشور است و اگر کمک فکری و ورود جدی کارکنان این معاونت نباشد نمی‌توانیم در این برنامه حضور جدی داشته باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی