خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استانها، شهرستانها و مناطق مصوب ۲۶ دی 1372 مجلس شورای اسلامی با هدف تفویض اختیار، تمرکززدایی، جلب و جذب مشارکت، نظارت مردم و بهرهگیری از منابع و امکانات همه دستگاهها، سازمانها، و نهادها در تسهیل فعالیتهای اجرایی نهاد تعلیم و تربیت تشکیل شده است.
«بررسی و مطالعه همه جانبه در جهت شناخت و توسعه منابع اقتصادی غیردولتی»، «بررسی راهکارهای ترویج و توسعه مشارکتهای عمومی در پیشبرد برنامههای آموزش و پرورش از طریق فعالیتهای تبلیغی و هدایت و راهنمایی واحدهای استانی در این زمینه»، «تدوین ضوابط و آییننامههای اجرایی در زمینه توسعه مشارکتهای مردمی در برنامههای آموزش و پرورش از طریق انجام طرحهای مطالعاتی و تحقیقاتی»، «برقراری ارتباط و جلب همکاری ارگانها، نهادها و دستگاههای برون سازمانی آموزش و پرورش مرتبط با قانون به منظور مشارکت آنها در حل مسائل و مشکلات آموزش و پرورش» و «برنامهریزی به منظور توسعه و تقویت نقش اولیای دانشآموزان در اداره مدارس» از جمله وظایف کلان دفتر شوراهای آموزش و پرورش است.
قانون شوراهای آموزش و پرورش از ۲۲ ماده، ۲۱ تبصره و ۲۸ بند تشکیل شده است اما موضوعات گوناگون مواد (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵) قانون در بندها و تبصرههای آن مواد مستتر است که بدون احتساب ۵ ماده مجموعاً ۶۶ موضوع را شامل میشود.
علیرغم موضوعات مختلف با نگاهی دقیق به قانون شوراهای آموزش و پرورش در مییابیم که تمام ابعاد مطرح شده در ۲۲ ماده قانون در جهت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی بوده که در کنار آن مشارکت مردم وجود داشته است.
مواد مالی قانون شوراهای آموزش و پرورش
ماده ۱۱: مدیران مدارس موظفند مدارس تحت مدیریت خود را بر اساس بودجه تخصیص یافته از محل منابع زیر و در چهارچوب ضوابط آموزش و پرورش و خط مشیها و سیاستهای شورای مناطق با همکاری انجمن اولیا و مربیان با کیفیت مناسب اداره کنند.
بند ۱ ماده ۱۱: اعتبارات دولتی به صورت سرانه دانش آموزی پرداخت میشود.
بند 2 ماده ۱۱: کمکهای مردمی
بند ۳ ماده ۱۱: سهمی که از طریق شورای آموزش و پرورش شهرستان یا مناطق از عوارض اخذ شده در اختیار مدرسه قرار میگیرد.
بند ۴ ماده ۱۱: وجوه حاصل از ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه
ماده ۱۳: منابع مالی شورای مناطق برای هزینه جاری و عمرانی عبارتند از:
بند 1 ماده 13: سهم منطقه اعتباراتی که در بودجه جاری و عمرانی سالانه دولت که بر اساس تعداد دانش آموزان برای هر استان پیشبینی میشود.
بند ۲ ماده ۱۳: یک درصد از بهای فروش کالا و خدمات کارخانهها و موسسات خدماتی و تولیدی استان که از طریق شورای استان میان مناطق توزیع میشود.
بند ۳ ماده 13: تا ۵ درصد عوارض صدور پروانههای ساختمانی تفکیک زمینها، پذیره و نوسازی علاوه بر عوارض مذکور را که شهرداریها دریافت میکنند.
بند ۴ ماده ۱۳: عواید حاصل از فروش ساختمانها و زمینهای بلااستفاده و نیز ساختمانها و زمینهای دیگر که در اختیار آموزش و پرورش است را میتوان آنها را با توجه به نیازهای آموزش و پرورش تبدیل به احسن کرد و در چارچوب ضوابط که از سوی وزارت آموزش و پرورش معین میشود.
بنده ۵ ماده ۱۳: هدایا و کمکهای دستگاههای دولتی و غیر دولتی و افراد خیّر.
ماده ۱۶: کلیه شهرداریها موظفند با توجه به نیازهای پیشبینی شده در طرحهای تفصیلی شهرها با استفاده از امکانات و مجوزهای قانونی خود زمین احراز مالکیت زمینهای پیش بینی شده جهت توسعه فضاهای آموزشی و پرورشی فراهم سازد.
برای تامین اعتبارات لازم جهت اجرای این ماده، شورای آموزش و پرورش شهرستان و منطقه میتواند با پیشنهاد و تصویب شورای استان بخشی از هزینه های خرید زمین و ساخت فضاهای آموزشی و پرورشی را از سازندگان واحدهای جدید تجاری دریافت و به حساب خزانه واریز کنند.
صد در درصد مبالغ دریافتی به صورت تخصیص یافته در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت؛ کمیسیونهای موضوع «ماده ۵» قانون شورای عالی شهرسازی و معماری موظفند ضمن رعایت استانداردهای مربوطه درخواست های شهرداری و آموزش و پرورش را در چارچوب اجرای این ماده به صورت خارج از نوبت رسیدگی نمایند.
تبصره یک: حداکثر مبالغ دریافتی موضوع این ماده برای هر متر مربع زیربنا نباید از ۵ درصد بهای یک متر مربع ساختمان های مشابه همان منطقه تجاوز نماید.
ماده ۱۷: کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران موظف است با رعایت استانداردهای مربوط به تعیین سطح کاربری های آموزشی در طرحهای جامع طبق درخواست شورای استانها نسبت به تغییر کاربری زمینهای مورد نظر همکاری و اقدام نمایند. نقل و انتقال زمینها و املاک موضوع ماده از پرداخت هرگونه عوارض و مالیات و حقالثبت معاف هستند.
ماده ۱۸: کلیه احداث کنندگان شهرهای جدید و شهرکهای مسکونی در تمام نقاط کشور و در داخل و خارج از حریم قانونی شهرها اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، مؤسسات دولتی و غیردولتی، نهادها و کارخانهها مکلفند همزمان با تهیه و آماده سازی زمین یا ساخت واحدهای مسکونی و صنعتی به تناسب تعداد و سطح زیربنای این گونه واحدها نسبت به احداث و تأمین فضای آموزشی و پرورشی مورد نیاز در مقاطع مختلف بر اساس استانداردهای مصوب به طور مستقیم یا با پرداخت هزینه مربوطه به سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس بر طبق نظر شورای شهرستان یا منطقه اقدام نمایند.
مجتبی زینیوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکتهای مردمی درباره درآمدهای حاصل از اجرای مفاد قانون شوراهای آموزش و پرورش، گفت: در جذب درآمدهای حاصل از اجرای مفاد قانون شوراهای آموزش و پرورش در مجموع از ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۶ به مبلغ ۱۴۰۰ میلیارد تومان رسیدهایم که رشد ۲۷ درصدی را نشان میدهد.
مصوبات شوراهای آموزش و پرورش حاصل بهرهگیری از مشارکت فکری تعامل و همکاری اعضای شورا بوده و بیانگر میزان تعامل و مشارکت ارگانها و نهادهای مختلف است.
به عبارت دیگر میزان مصوبات اجرا شده نشانگر قانونمند شدن مصوبات و انطباق دستور کار جلسات و تصمیمات شورای آموزش و پرورش با شرح وظایف و اختیارات پیشبینی شده در قانون و هماهنگی بیشتر با سیاست های کلان وزارت آموزش و پرورش است.
در سال ۹۷، تعداد ۲۹ هزار و ۷۷۹ مصوبه به تصویب رسید که ۲۵ هزار و ۴۵۴ مصوبه اجرا شده و ۴۳۲۵ مصوبه اجرا نشد.
زینیوند معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در بخش جذب درآمدهای ماده ۱۱ قانون شوراها که در مدارس اتفاق میافتد، افت ۴۰ درصدی درآمدهای بند 2 که موضوع کمکهای داوطلبانه به مدارس است را شاهدیم و البته در مقابل رشد چشمگیر ۱۰۰ درصدی درآمدهای بند ۴ که موضوع درآمدهای اجرای کلاسهای فوق برنامه است را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه در اجرای کلاسهای فوق برنامه مدارس شاهد رشد ۴ برابری بودیم و این رقم از ۱۰۶ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان در سال ۹۶ به ۴۶۳ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان در سال ۹۷ رسیده است، گفت: بند ۴ موضوع درآمدهای اجرای کلاسهای فوق برنامه مدارس است که نشان میدهد اولیای دانشآموزان با اطلاع از نحوه هزینه کرد و شفافیت ارائه خدمات به فرزندانشان، تمایل بیشتری برای تأمین هزینههای داوطلبانه مدرسه از خود نشان می دهند.
ارزیابی از عملکرد سالانه شوراها به عنوان یکی از برنامههای دفتر امور شوراهای آموزش و پرورش در قالب عملکرد شوراها با شاخصهایی انجام میشود.
این ارزیابیها از یک سو به هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی ارسال میشود و از سوی دیگر در هفته بزرگداشت شوراها، استانهای برتر با شاخصهای ارزیابی عملکرد سالانه شوراها انتخاب میشوند و مورد تقدیر قرار میگیرند.
* یک مصوبه برتر چه ویژگیهایی دارد؟
مصوبه برتر باید دارای قابلیت اجرا، شروع و پایان مشخص، مشارکت جو، جامعنگر، مسؤول پیگیر، منابع مالی مشخص و مطابق با قانون و مقررات باشد.
به عنوان مثال استان آذربایجانشرقی مصوبهای در شورای آموزش و پرورش استان خود داشت که به منظور جذب هزار دانشآموز بازمانده از تحصیل با اولویت دانشآموزان دختر مبلغ یک میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه استان تخصیص یابد.
یا در شورای آموزش و پرورش استان اردبیل مصوب شد مجمع خیرین مدرسهساز استان در جریان سال تحصیلی 99ـ98 تعداد ۵۰ کلاس درس را احداث و تحویل آموزش و پرورش استان کند.
به گزارش فارس، شوراهای آموزش و پرورش دارای ظرفیت متعددی است و منابع مالی بسیار خوبی دارد که این منابع هنوز نتوانسته است به خوبی احصا شود و درآمدی که آموزش و پرورش از این بخش دارد با آنچه توقع میرود برابر نیست.
درآمد سال گذشته آموزش و پرورش از قانون شوراها 1400 میلیارد تومان بود که این رقم در سال 95 حدود 1600 میلیارد تومان و در سال 96 حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود.
انتهای پیام/