به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علی اژدرکش در دومین نشست نمایشگاه تخصصی بینالمللی کیف، کفش، کالاهای ورزشی و مواد اولیه، گفت: صنف و صنعت کیف، کفش و کالای ورزشی در سال گذشته برای کشور چین به عنوان اقتصاد دوم دنیا 85 میلیارد دلار ارز آوری داشته است در حالی که اگر ما 2 میلیون و 700 هزار بشکه نفت را سالانه به قیمت هر بشکه 50 دلار بفروشیم این از محل فروش نفت سالانه حدود 35 میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت در حالی که این صنعت به تنهایی برای کشوری مانند چین این رقم عظیم درآمدزایی را داشته است.
رئیس اتحادیه کفشهای ماشینی و لاستیکی بیان داشت: همچنین صنعت کفش برای کشور ایتالیا در حدود 12 میلیارد دلار ارزی آوری داشته است، بنابراین با توجه به مزایای رقابتی این صنعت و تولید بومی آن و با خودکفایی بیش از 80 درصد در این بخش میتواند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه این صنعت تحریمپذیر نیست بیان داشت: نرخ اشتغالزایی صنف کیف و کفش و محصولات ورزشی بسیار بالا است و با 80 میلیون تومان سرمایهگذاری در این بخش میتوان یک شغل ایجاد کرد در حالی که در صنعت خودروسازی با 800 میلیون تومان سرمایهگذاری یک شغل ایجاد میشود.
وی با بیان اینکه صنعت کیف و کفش و کالای ورزشی در کشور چین جز 7 صنعت اول به شمار میرود اظهار داشت: نرخ میانگین تولید هر شغل در کشور حدود 600 میلیون تومان است اما این صنعت نرخ اشتغال زایی بسیار بالایی دارد و این صنف میتواند برای رفع بیکاری به کشور کمک کند.
اژدرکش اظهار داشت: در این دوره برگزاری نمایشگاه با کنفدراسیون کشورهای اسلامی همکاری خوبی انجام شده تا از این طریق بتوانیم مسیر صادراتی را هموارتر کنیم.
* پیشبینی صادرات 4 میلیارد دلاری کیف و کفش تا 5 سال آینده
وی گفت: هدف ما این است که ایران را به عنوان هاب منطقه در این صنف مطرح کنیم در حال حضور کل صادرات کیف، کفش و کالاهای ورزشی کشور حدود 200 میلیون دلار است اما امیدواریم تا 5 سال آینده با توجه به اقدامات انجام شده و پتانسیلهای موجود صادرات این بخش به 4 میلیارد دلار افزایش یابد.
اژدرکش با اشاره به اینکه از سال 97 واردات حدود 1400 قلم کالا به کشور ممنوع شد بیان داشت: تمامی کالاهایی که در صنف ما تولید میشود جزء این لیست بود و با استفاده از ممنوعیت تا دی ماه امسال سعی کردیم که کلیه نیازهای داخل کشور در این بخش را خودمان تامین کنیم که وجود برندهای داخلی با کیفیت بالا و کاهش حضور برندهای خارجی در این بخش نشان دهنده این مدعاست.
رئیس اتحادیه کفشهای ماشینی و لاستیکی بیان داشت: در 1.5 سال گذشته با کاهش واردات نیاز داخلی از محل تولیدات داخلی تامین شده است و تولید داخلی از رشد خوبی برخوردار بودهاست.
اژدرکش بیان داشت: ما نیاز داریم که مصرفکننده، تولید کننده و حاکمیت همه دست به دست هم دهند تا این تولید به سطح محصول خوب و فاخر برسد.
وی با بیان اینکه قاچاق در این حوزه به دلیل نرخ دلار و همچنین برنامههای انجام شده به شدت کاهش یافته است گفت: اما معتقدیم که قاچاق از مبادی ورودی باید کنترل شود.
رئیس اتحادیه کفشهای ماشینی و لاستیکی با تاکید بر اینکه در حوزه مواد اولیه در این صنف به خودکفایی رسیدهایم گفت: اما در برخی مواد واسط به واردات نیاز داریم.
وی با بیان اینکه توان صادراتی ما بیش از 200 میلیون دلار است، گفت: بازارهای هدف صادراتی ما 15 کشور همسایه، کشورهای اسلامی و اتحادیه اوراسیا است.
در ادامه این نشست، سعید حیاتی، رئیس چرم طبیعی، چرم مصنوعی و لوازم کفش نیز گفت: نمایشگاهها میتوانند کسب و کارهای کوچک و زیرپلهای را مطرح و شکوفا کنند.
مرتضی حقپرست، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش ورزشینیز در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه برندهای ایرانی باید بتوانند سکوی فروش برندهای خارجی را در اختیار بگیرند، گفت: اگر چه شعار حمایت از تولید داخل مطرح میشود اما راهکارهای عملی و اجرایی این شعار برای تولید کنندگان مشخص نمیشود. ار نمیگیرد.
اژدرکش در پایان این نشست گفت: در نمایشگاه امسال در مجموع حدود 200 شرکت تولید کننده مواد اولیه، کفش، چرم و یراق آلات در فضایی بالغ بر 13 هزار متر غرفه شرکت خواهند کرد.
وی افزود: کلیه شرکت کنندگان در این نمایشگاه تولید کنندگان ایرانی هستند اما در بحث مواد اولیه و در بخشهایی که تولید داخلی انجام نمیشود و یا نیاز به تنوع بیشتر هست از شرکت کنندگان خارجی برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده است.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان کفشهای ماشینی و لاستیکی تهران با بیان اینکه نمایشگاه مذکور با هدف حمایت از تولید برگزار شده است گفت: بنابراین بالغ بر 70 درصد هزینههای این نمایشگاه در این دوره از طریق اسپانسرها تامین شده است.
به گزارش فارس دومین نمایشگاه تخصصی بینالمللی کیف، کفش، محصولات ورزشی و مواد اولیه از 25 الی 28 دی ماه در تهران برگزار میشود.
انتهای پیام/