گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حملونقل هوشمند در دنیای امروز سرعت بالایی دارد و هر روز شاهد اتفاقات جدیدی در این حوزه هستیم، در ایران نیز برای همراه شدن با این سرعت، نیاز به یکپارچهسازی سیستم حمل و نقل وجود دارد، برای سامان دادن به بخش حمل و نقل نیاز داریم که کمیتههای مشترکی تشکیل دهیم و از تمام بازیگران این عرصه کمک بگیریم تا با همکاری همه نهادهای بازیگر، نقشه راه جامعی را برای فعالیتها و سیاستگزاریهای حوزه حملونقل تهیه کنیم که هوشمندسازی راهی مناسب و مطمئن برای کاهش تلفات جادهای است، همچنین این کار میتواند به بهینهسازی سیستمهای موجود و افزایش اثربخشی آنها نیز کمک کند.
در رابطه با حملونقل هوشمند با شهاب خدا مرادی مسؤول حملونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفتوگو داشتیم که وی میگوید: کاربرد هوشمندسازی در حوزههای مختلفی توسعه پیدا کرده و علاوه بر سیستمهای حملونقل در اکثر حوزهها نیز باعث بالا بردن بهرهوری و کارایی سیستمها میشود؛ بنابراین حمل و نقل از این قاعده مستثنی نیست و معنای آن هم استفاده از فناوری اطلاعات ارتباطات در حملونقل کشور است.
* مزایای هوشمندسازی در حوزه حملونقل
خدا مرادی در مورد مزایای هوشمندسازی در حوزه حملونقل معتقد است: این امر منجر به کاهش ترافیک، کاهش تلفات جادهای، کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت، کاهش قاچاق میشود که درنهایت کاهش هزینههای سفر و زمان سفر، جابجایی و حمل ایمن بار و مسافر را به دنبال خواهد داشت.
* پیادهسازی سامانه تماس اضطراری
وی میگوید: به دنبال این هستیم که در پروژههای اجرایی بتوانیم با توجه به نیاز کشور به کاهش تلفات جادهای کمک کنیم. در این راستا شرکتها و سازمانها را شناسایی کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر بتوانیم پروژه سامانه تماس اضطراری یا ایکال را پیادهسازی کنیم که به عنوان یک پایلوت اجرا و موفقیتآمیز شود و بتوانیم روی ناوگانی که شرایط برایش مهیا است نصب و اجرایی کنیم به طوری که این سامانه میآید و زمانی که تصادفی رخ دهد به صورت اتومات و خودکار محل سانحه و وضعیت را به واحد اورژانس، هلالاحمر، امداد و نجات، پلیس و آتشنشانی اعلام میکند.
مسؤول حملونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است: تلاش خیلی از سازمانها برای اجرایی کردن و پیادهسازی کامل این طرح تاثیرگذار است که در این راستا به همکاری خودروسازان، اپراتورهای مخابراتی، وزارت صمت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، پلیس، آتشنشان نیاز داریم تا بتوانیم طرح را به صورت کامل پیادهسازی کنیم اما فعلا به عنوان هدفی که مدنظر داریم طرح را به صورت پایلوت روی تعداد محدودی از ناوگان پیادهسازی میکنیم که اگر فرایند کامل بود بتوانیم بحث را گسترش دهیم.
* حمایت معاونت علمی از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیان در توسعه حملونقل هوشمند
در ادامه اسماعیل قادریفر رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به حمایتها و پیگیریهای معاونت عملی در حملونقل هوشمند میگوید: موضوع هوشمندسازی پلتفرمهای حملونقلی در کشور چه از طریق توسعه استارتاپها و کسبوکارهای نوین و چه از طریق پلتفرمهای حمایتی هوشمندسازی حملونقل اعم از حملونقل برقی و حملونقل ریلی و سایر موضوعات در زیر مجموعه ستاد حملونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیگیری میشود، ما از طریق برنامههای مفصلی که در ستاد داریم سعی میکنیم موضوع هوشمندسازی حملونقل را که درحقیقت متن جدیدی از زمینه فناورانه برای توسعه حملونقل در شهرهای آینده به شمار میرود را توسعه دهیم و از این طریق از استارتاپها و شرکتهای دانشبنیانی که در این عرصه وجود دارد حداکثر حمایت را داشته باشیم.
برای بررسی بیشتر این موضوع با نمایندگان مجلس نیز گفتوگو کردیم.وی میافزاید: امیدوارم با تداوم و توسعه فعالیتهای شرکتهای دانشبنیان و استارتاپها و همینطور حمایتهای متنوعی که معاونت علمی و فناوری از این مجموعهها دارد هرچه بیشتر بتوانیم در پوستاندازی و حرکت حوزه حملونقل کشور به عنوان یکی از زیرساختهای مهم و حیاتی برای توسعه اقتصادی شاهد خبرهای خوبی برای جامعه علمی و فناوری و مردم کشورمان باشیم. قادریفر با توجه به اینکه در بحثهای پلتفرمهای مترو و سیگنالینگ در حوزه اتوبوس برقی، موتور سیکلت برقی و در حوزه IOT در صنعت حملونقل و فناوریهای وابسته گامهای خیلی خوبی برداشته شده است، میگوید: شرکتهای دانشبنیان وارد این عرصه شده و همینطور استارتاپهایی که در این عرصه فعال هستند راه را برای ورود مبحث هوشمندسازی در صنعت حملونقل به عنوان یکی از زیرساختهای اساسی فراهم کردند.
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این باره میگوید: در چند سال گذشته شاهد واژگونی اتوبوسها بودهایم و در بحث ناوگان زمینی تلاش میشود که بتوانیم کاهش تصادفات جادهای را داشته باشیم و با سامانههایی که روی اتوبوسها تعریف کردهاند و قابل رصد توسط پلیس راههای کشور است به طوری که اگر اتوبوسی خارج از مقررات با سرعت بیشتر حرکت کند قابل شناسایی است.
* افزایش 11 درصدی اعتبارات در حوزه حملونقل
وی معتقد است: متاسفانه در کشور آمار کشتههای جادهایی بالایی داریم یعنی نقاط حادثهخیز جادهای زیادی وجود دارد که باید این نقاط برطرف و رفع خطر شوند و امسال نیز در قانون بودجه پیشبینی کردیم به نسبت افزایش سرجمع اعتبارات در حوزه حملونقل 11 درصد رشد داشتهایم که عمدتاً برای رفع نواقص حادثهخیز به اصلاح جادهها اختصاص داده شده است که میتواند در کاهش تصادفات بسیار به ما کمک کند.
* استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای بهبود جادهها
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی میگوید: تاکیدمان بر این است از ظرفیت بخش خصوصی برای بهبود جادهها استفاده کنیم که در راستای اجرای پروژهها در بحث شبکه ریلی و اجرای آزادراهها بخش خصوصی را درگیر کردیم که میتواند به وضعیت جادهها سروسامان دهد.
* اجرایی و عملیاتی شدن سامانه سپهتن
صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در این باره معتقد است: در حملونقل هوشمند اقدامات خوبی توسط وزارت راهوشهرسازی و سازمان راهداری صورت گرفته است؛ مخصوصاً در حملونقلهای عمومی در بحث اتوبوسها سامانه سپهتن اجرا و عملیاتی شد منتهی نیاز به بازبینیهای جدید داریم تا دغدغههایی که شاید در سالهای گذشته در موضوع خوابآلودگی رانندگان یا بحث ایمنی اتوبوسها وجود داشت با کارهای تکمیلی که صورت میگیرد برطرف شود ولی به نسبت شرایط روز اقداماتی که توسط وزارت راهوشهرسازی صورت گرفته خوب و قابل قبول است.
وی میافزاید: در این زمینه بودجه سالانه نیز تعلق میگیرد که راهنمایی و رانندگی و وزارت راه و شهرسازی بودجه خاصی دارند که از محل بودجههای عمومی در بحث عوارض گاز و سوخت منابعی در اختیارشان قرار میگیرد که استفاده میکنند.
* همکاری شرکتهای دانشبنیان در حوزه نرمافزار و سختافزار در حملونقل هوشمند
بدری میگوید: در بحث حملونقل هوشمند در حوزه نرمافزار و تهیه سختافزار از سال گذشته با شرکتهای دانشبنیان همکاری شروع شده که در مراحل اولیه است و باید به صورت کامل اجرایی و استفاده شود.
به گزارش فارس، سیستمهای حملونقل هوشمند مجموعهای از دستاوردهای شگفت انگیز فناوری اطلاعات در حملونقل است که کیفیت زندگی مردم و نیز مدیریت حملونقل را در این جوامع متحول نموده است، به عبارت دیگر این سیستم هوشمند یکی از جلوههای مهم زندگی در اقتصاد مدرن است، امروزه با توجه به رشد روزافزون جمعیت جهان و پیشرفت همه جانبه تکنولوژی صنعت خودروسازی لازم است با توجه به نتایج تولید زیاد خودرو در کشورهای مختلف و استفاده از این وسیله مهم در زندگی امروزی انسانها، فکری به حال وضعیت ترافیک و سرو سامان دادن به خیابانها و جادهها و بزرگراهها شود و این فقط با استفاده از تکنولوژی امکان پذیر است.
انتهای پیام/