خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: رتبهبندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان در نهایت امسال در هیأت دولت تصویب شد یعنی هیأت وزیران در جلسه سوم آذر ۱۳۹۸ به پیشنهاد شماره مورخ ۵ شهریور ۱۳۹۷ وزارت آموزش و پرورش به استناد جزء «۲» بند (الف) ماده ۶۳ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵، نظام رتبه بندی معلمان را تصویب کرد؛ اتفاقی که قرار بود معلمان را بر اساس تلاش، شایستگیها و مدت زمان فعالیت معلمی ارزیابی کند و بین معلمانی که برای ارتقای سطح دانش فرزندان این مرز و بوم بیشتر از دیگری تلاش میکنند، تفاوت باشد.
در نظام رتبهبندی معلمان در تعریف «معلم» آمده است: فردی که مسؤولیت تعلیم و تربیت دانشآموزان را در نظام آموزش و پرورش رسمی کشور بر عهده دارد؛ همچنین صلاحیتهای معلمی برآیندی از صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای در نظر گرفته شده است.
در شیوهنامه اجرایی نظام رتبهبندی معلمان مقرر کرد که آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران واحد آموزشی، مراقبان سلامت و معاونان واحدهای آموزش و تربیتی تحت پوشش قرار میگیرند.
حالا و پس از اجرای رتبهبندی که در این ماه انجام شد و البته از اول مهرماه معوقات رتبهبندی معلمان پرداخت میشود، گلایههایی وجود دارد و برخی از معلمان نسبت به نحوه اجرای رتبه بندی گلایه دارند.
تعدادی از مخاطبان خبرگزاری در سامانه «فارس من»، سوژهای را با عنوان «طرح رتبه بندی فرهنگیان، کوهی که کاه شد» را مطرح کردند و خواستار پیگیری این موضوع شدند؛ مخطبان در ثبت این پویش نوشتند: پس از سالها کش و قوس و ناز و کرشمه از سوی مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و دولتمردان کشور، زمزمه اجرایی شدن طرح رتبه بندی فرهنگیان به گوش میرسد.
سابقه این طرح که اصل آن به اجرای کامل قانون خدمات کشوری برای فرهنگیان بر میگردد مربوط به حدود 10 سال قبل است؛ قانونی که طی ده سال اخیر برای کارکنان سایر وزارتخانهها درحال اجراست ولی به دلیل عدم توجه به قشر فرهنگیان و جمعیت بالای آنها، این بند از قانون به صورت مجزا با نام طرح رتبه بندی فرهنگیان به جامعه معرفی شده است تا در اجرای قانون هم شاهد تبعیضهای نابخشودنی باشیم.
طرح رتبهبندی فرهنگیان در زمان تصویب در مجلس به گونهای مطرح شد که با ارقام آن زمان حداقل چیزی حدود 50 درصد به حقوق فرهنگیان اضافه میشد تا تبعیض ناشی از اجرای ناقص قانون خدمات کشوری برای فرهنگیان پوشش داده شود زمان سپری شد و تورم های چند صد درصدی این بودجه را مثل یخ در ظل آفتاب آب کرد به گونهای که ارقام کنونی کمتر از 10 درصد به حقوق فرهنگیان خواهد افزود و این یعنی باز هم نجابت و مظلومیت قشر فرهنگی کشور دستخوش بازیهای سیاستمداران و دولتمردان شده است.
در این راستا یعقوب غریبی که معلم است و جزو امضاکنندگان این پویش پیگیری نظام رتبهبندی معلمان است به خبرگزاری فارس آمد تا درباره مشکلاتی که معلمان در نظام رتبهبندی دارند، گفتوگو کنیم.
* آقای غریبی شما یکی از امضا کنندگان سوژه گلایه به اجرای نظام رتبهبندی معلمان هستید، دلیل این اعتراضتان چیست؟
خب راستش دلیل این اعتراض به نحوه اجرای رتبهبندی باز میگردد که به نظر ما عادلانه نیست.
* منظورتان چیست از اینکه عادلانه نیست؟
یعنی باید ضابطه مشخص و مبتنی بر عدالت برای رتبهبندی درنظر گرفته شود که این اتفاق نیفتاده است.
* میشود در خصوص عدم رعایت عدالت در این موضوع با ذکر مثال دقیقی توضیح دهید؟
ببینید ما تعدادی معلم هستیم که ورودی مهر 91 دانشگاه فرهنگیان هستیم و پس از تمام شدن تحصیل در اول مهر 95، تدریس در مدرسه را آغاز کردیم.
روز سوم مهر ماه 95 به ما اعلام کردند که دو واحد دیگرتان مانده است و شما معرفی به استاد هستید و ما هم همان زمان پیش استاد رفتیم و اقدامات لازم انجام شد و استاد مربوط هم نمره را 14 مهر در سامانه وارد کرد و این شد که تاریخ حکم کاری ما از 14 مهر شد.
به عبارت دیگر به رغم اینکه تاریخ کار ما از اول مهر بود اما از14 مهر حکم زدند و خب ما هم به این موضوع توجهی نکردیم.
اما حالا بعد 3 سال متوجه شدیم که این 14 مهر موجب شده است که در رتبهبندی معلمان، ضرر کنیم.
* یعنی الان در رتبهبندی قرار نگرفتید؟
خب الان اتفاقی که افتاده این است که در قانون رتبهبندی معلمان آمده که معلمان باید دو سال تجربه کاری داشته باشند و سالهای تدریس جزو این موضوع نیست پس از مهر 95 تا مهر 97، دو سال تجربه کاری ما پر شد و چون 14 مهر حکم ما در نظر گرفته شده است، در نتیجه یکسال جدید را هم پر نمیکنیم.
شرایط اخذ رتبه (۱) شامل داشتن حداقل ۲ سال تجربه و گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی، کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۷۵ درصد در طول دو سال منتهی به نتایج ارزیابی. (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۰ باشد) و کسب حداقل ۶۰ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۵۰ درصد باشد) است.
شرایط اخذ رتبه (۲) شامل داشتن حداقل ۶ سال تجربه و حداقل ۴ سال توقف در رتبه (۱)، گذراندن ۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره علاوه بر دورههای آموزشی مربوط به رتبه (۱)، کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۸۰ درصد در طول سه سال متوالی منتهی به رتبه بعدی (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۷۵ باشد) و کسب حداقل ۶۵ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۵۵ درصد باشد) است.
شرایط اخذ رتبه (۳) شامل داشتن حداقل ۱۲ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۲)، گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه، کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۸۵ درصد در طول دوره بین دو مرتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ امتیاز باشد) و کسب حداقل ۷۰ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۶۵ درصد باشد) است.
شرایط اخذ رتبه (۴) شامل داشتن حداقل ۱۸ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۳)، گذراندن ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه، کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو مرتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۵ باشد) و کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۷۰ درصد باشد) است.
شرایط اخذ رتبه (۵) شامل داشتن حداقل ۲۴ سال تجربه و حداقل ۳ سال توقف در رتبه (۴)، گذراندن ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت و تخصصی در طول دوره بین دو رتبه، کسب میانگین امتیاز ارزیابی عملکرد به میزان حداقل ۹۰ درصد در طول دوره بین دو رتبه (امتیاز هر سال نباید کمتر از ۸۰ باشد) و کسب حداقل ۸۵ درصد از امتیازات شاخصهای صلاحیتهای معلمی (امتیاز هر یک از صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای نباید کمتر از ۸۰ درصد باشد) است.
* این مشکل برای چه تعداد معلم وجود دارد؟
خب راستش مشکل این است که در حکم دانشجویان فارغالتحصیل یک سال واحد، تفاوت است؛ برای برخی حکم 2 مهر، برخی 3 مهر است و هر کسی متفاوت است اما حدود 25 هزار معلم درگیر این موضوع هستند.
* الان به حقوق شما اضافه نشده است؟
ببینید در گذشته معلمان هر 3 سال به 3 سال ارتقای رتبه میگرفتند که بر این اساس رتبه ما که اول کار هستیم 200 هزار تومان اضافه میشد و حالا با رتبهبندی جدید 275 هزار تومان به حقوق ما اضافه شد یعنی 75 هزار تومان تفاوتش است.
* پس در رتبهبندی قرار گرفتید؟
ببینید بحث این است که ما طبق قاعده قبلی بعد از 3 سال کار وارد رتبهبندی میشدیم و تمام کسانی که حکمشان برای یک مهر است، از رتبهبندی قبلی برخوردار شده و مشمول شدند اما چون ما بعد از یک مهر، حکممان خورده بود، مشمول نشدیم و میگویم قانون دیگر برای شما اجرا نمیشود.
*یعنی برخی افراد از دو مدل رتبه برخوردار شدند؟
درسته؛ یعنی آنهایی که حکمشان اول مهر است، رتبه اول را دریافت کرده و در رتبهبندی جدید هم مشمول رتبه پایه شدند.
*در پویشی که معلمان ثبت کردند، به حذف تعجیل اشاره کردند؟ منظور چیست؟
تعجیل برای معلمان مناطق محروم است که راههای طولانی و سخت را برای حضور در مدرسه سپری میکنند و در شرایط سخت تدریس میکنند، زمان دریافت رتبهشان کاهش پیدا میکند و حالا این را در رتبهبندی جدید حذف کردند.
یارمحمد حسینبر مدیرکل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزشوپرورش در این باره از مقدماتی و عالی معلمان که در گذشته اعمال میشد، گفت: با اعمال رتبهبندی جدید این اتفاق نمیافتد چرا که رتبههای قبلی با رتبههای جدید تطبیق پیدا میکند و مبلغ ریالی که ناشی از رتبه حرفهای بود به رتبه جدید اضافه میشود یعنی مبلغ قبلی در دل این قرار دارد.
وی افزود: عنوان رتبههای قبلی لغو میشود اما عدد ریالی آن در رتبهبندی جدید دیده شده است.
به گزارش فارس، به نظر میرسد که رتبهبندی بیش از آنکه به رقم اشاره دارد، نیازمند شفافسازی برای معلمان در سراسر کشور است تا بدانند که این رتبهبندی در برنامه زندگی آنها چه تغییراتی را ایجاد کرده است.
آنچه مسلم است هنوز آموزش و پرورش نتوانسته است برای فرهنگیان برنامه اطلاعرسانی مناسب و کافی در جهت بسترسازی روانی و فکری اجرای مصوباتش در نظر بگیرد.
انتهای پیام/