هیوندای الانترا؛ نسل‌های مختلف و ارزش خرید آن

روزنامه هفت صبح: از بین همه محصولاتی که طی سه دهه اخیر در ایران مونتاژ شده‌اند، یا از طریق واردات پا به خیابان‌های کشور گذاشته‌اند، نام هیوندای بیش از همه با صفاتی نظیر بادوام، جذاب و کم‌مصرف عجین بوده است. خودرو‌هایی که از شرق دور به ایران آمدند و با واردات یا مونتاژ در ابعاد کوچک، اما کیفی، موفق شدند روی دست خودرو‌های پرتیراژ ایران‌خودرو و سایپا بلند شوند.

این بین، اما هیچ‌یک از محصولات هیوندای به اندازه الانترا نتوانسته در جلب نظر خریداران در ایران موفق ظاهر شود. برای بررسی توانایی این خودرو که از اوایل دهه ۷۰ در ایران حضور دارد و تا سال ۲۰۱۷ یک پای ثابت بازار کشور بوده، به سراغ چهار نسل مختلف آن رفته‌ایم، محصولی که دو بار به شکل واردات و دو بار در قالب مونتاژ امکان حضور در ایران را یافت و در مجموع چیزی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دستگاه از آن هم در کشور به فروش رفت.

از جمله ویژگی‌های بارز این سدان اقتصادی وجود گنجایش مناسب در عین ابعاد کوچک، ایمنی مناسب و فرم مناسب طراحی اتاق، مجموعه فنی بادوام و گاهاً هندلینگ مناسب بوده. ضمن اینکه در نسل‌های پنجم و ششم امکانات مناسب هم در زمره ویژگی‌های خوب الانترا جای گرفته است.

از آنجا که بازار کنونی خودرو‌های اقتصادی در ایران به‌شدت فشرده شده، الانترا یکی از گزینه‌های معتبری است که در یک بازه وسیع با پرداخت در رده ۲۵ تا ۴۲۵ میلیون تومان قابل خریداری است. الانترا را دریابید که مثل یک چینی اصل، هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود و ارزش خریدش به ملامین‌های بدلی ساخت چین از هر نظر می‌چربد!

نسل اول / ۱۹۹۴-۱۳۷۳

محدوده قیمتی: ۲۵ تا ۷۵ میلیون تومان

به‌جای چینی، کریستال بخرید

با یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ و ۱۱۳ اسبی، طولی معادل ۴.۴ متر و وزنی که به زحمت به ۱۱۴۵ کیلوگرم می‌رسید، الانترا در اولین نسل با گستره نسبتاً متنوعی از رنگ‌ها وارد ایران شد. طراحی خودرو که چیزی بین سیویک محصول هوندا و کورولا گاو شیرده تویوتا بود، در بخش عقب نشانه‌هایی از ظهور یک خودروساز توانمند را فریاد می‌زد.

باورش سخت است، اما در سال ۱۳۷۳ می‌شد الانترا را با قیمتی کمتر از سیویک، گالانت و کورولا خرید در حالی که سانروف داشت، از کولر، آینه تاشو و باله اسپورت عقب برخوردار بود و هر چهار شیشه‌اش به صورت برقی کنترل می‌شدند. خب این‌ها برای هیوندای که در آغاز دهه ۹۰ میلادی نام خوشایندی در بازار جهانی نداشت، یک کار بزرگ بود که زمینه تحقق آن توسط میتسوبیشی مهیا شد.


نسل سوم / مدل ۲۰۰۸-۱۳۸۷

محدوده قیمتی: ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون تومان

به‌جای چینی، کریستال بخرید

آوانته قوی‌ترین خودرو جمع است که به مدد استفاده از موتور دو لیتری هیوندای حدود ۱۳۸ اسب بخار قدرت را تحویل راننده می‌دهد. سدانی کوچک و شهری، اما نسبتاً سریع که در مقایسه با زانتیا، پارس ELX و سمند LX استهلاک کمتری داشته و ارزش خرید مناسبی دارد. این خودرو که در اصل نسل سوم هیوندای الانترا است، در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ در ایران مونتاژ شد و فروش مناسبی هم داشت.

آوانته که در نسخه فول به جعبه‌دنده چهار سرعته خودکار مجهز است، با طول ۴.۵۲ متر بزرگ‌ترین خودرو این جمع است. ویژگی جالبی که باعث گنجایش بالاتر خودرو در بخش صندوق بار و صندلی‌های عقب شده و آوانته را برای خانواده‌های بزرگ به محصولی مناسب در بازار کارکرده‌ها تبدیل کرده است. به غیر از برخی ایرادات ساده در بخش برق یا آمپر‌ها و نیز یک فنربندی نسبتاً خشک (اسپورت نیست)، آوانته چیزی در حد یک تندر ۹۰ است که ظاهر قابل تحمل‌تری دارد.


نسل پنجم / ۲۰۱۴-۱۳۹۳

محدوده قیمتی: ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان

به‌جای چینی، کریستال بخرید

همان ترکیب نسل اول منتها با طراحی مخصوص و مهیج، موتور قوی‌تر، سطح ایمنی بهتر و کیفیت ساخت بالاتر. الانترا در نسل پنجم که وارد ایران شد و فروش خوبی را هم تجربه کرد، به پیشرانه چهار سیلندر ۱۸۰۰ سی‌سی، چهار سیلندر و ۱۴۵ اسبی مجهز شد که اوج کار هیوندای بود.

این موتور در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک، آن‌قدر کم‌مصرف و نرم دور می‌گیرد که حیرت‌انگیز است و از نظر دوام، تنه به تنه موتور کورولا می‌زند. موردی که زیر سایه طراحی کم‌نظیر داخلی و خارجی الانترا، از نظر دور مانده است. الانترا در نسل پنجم در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ به کشور وارد شده و از هر نظر بر محصولی نظیر جک اس ۵ یا هایما اس ۷ برتری دارد. طراحی این خودرو در دوره واردات به ایرانی، اصلی‌ترین دلیل انتخابش از سوی خریداران بود.


نسل ششم / ۲۰۱۷-۱۳۹۶

محدوده قیمتی: ۴۰۰ تا ۴۲۵ میلیون تومان

به‌جای چینی، کریستال بخرید

هر چقدر فضای کابین این نسل محافظه‌کارانه خلق شده، بدنه نسل آخر الانترا که در ایران هم مدتی مونتاژ شد، اوج کار بخش مهندسی هیوندای است که ضمن بهبود ضریب آیرودینامیک، تناسبات بهتری از نظر طراحی داشته و استایلی پخته‌تر را برای سدان کوچک و ۱۳۵۰ کیلویی هیوندای به ارمغان آورده است.

هیوندای که در این نسل هم برای نسخه پایه الانترا یک موتور چهار سیلندر تنفس طبیعی و بنزینی نصب کرد، قدرتی معادل ۱۵۲ اسب داشته و در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند. وضعیتی که نشان می‌دهد سازنده کره‌ای در این نسل همان میزان از کیفیت نسل قبل را با طول ۴.۵۶ متری بدنه ترکیب کرده تا با امکانات بهتر و طرحی وزین، خودرویی بالاتر از سطح استاندارد این کلاس را روانه بازار مصرف نموده است. نسخه کارکرده این سدان کره‌ای در محدوده قیمتی ۴۰۰ میلیون تومان قابل دستیابی است و از هر نظر بر چری تیگو ۷ برتری دارد.

برچسب ها:

تکنولوژی