اسماعیل قادریفر رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در رابطه با مسأله بازارسازی برای تجهیزات و محصولات دانشبنیان، گفت: مساله بازارسازی برای شرکتهای دانشبنیان همواره یکی از جدیترین مسائلی است که معاونت علمی با آن درگیر بوده و بحث بازارسازی و افزایش سهم بازار برای این شرکتها یکی از چالشهای جدی بشمار میرود که همواره در سالهای اخیر شرکتهای داشبنیان دچار آن بودند که از دو منظر قابل تحلیل و بررسی است.
* بازارسازی را از خودمان شروع کنیم
وی ادامه داد: ابتدا باید خودمان از دستگاههای اجرایی، دولتی و حاکمیتی شروع کنیم که به عنوان یک بازار بزرگ و پرمصرف حداکثر توانمان را برای حمایت از شرکتهای دانشبنیان و ترویج فرهنگ استفاده از کالا و فناوری ایرانی را در سال رونق تولید تصری دهیم که طبیعتا این بازار ۸۵ میلیون نفری در ایران با یک بازار حدوداً ۶۰۰ میلیون نفری در منطقه آسیای جنوب غربی یک بازار بالقوه و بسیاری بزرگی برای این مقوله است که باید بحث بازارسازی را از خودمان را شروع کنیم.
* تعامل دو سویه بین شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور
رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در مقابل از شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور هم انتظار داشته باشیم که با ارتقاء کیفی محصولات و رقابتپذیری از لحاظ قیمت نسبت به نمونههای خارجی و پلتفرمهای حمایتی مثل استانداردسازی که مقوم تضمین کیفیت محصولات است بتوانند محصولات متنوعتر و با کیفیتتری را روانه بازار کنند و این تمایل تعامل دوسویه بین شرکتهای دانشبنیان و واحدهای فناور از یک طرف با بازار مصرف داخلی، بینالمللی و منطقهای است که میتواند رونق تولید و کسب وکار را برای شرکتها به ارمغان بیاورد.
انتهای پیام/