درددل فرهنگیان/ چرا افزایش حقوق ما را در بوق و کرنا می‌کنید؟

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: یک فرهنگی هستم با بیست سال سابقه و خیلی از شغل خودم راضی هستم و همواره خداوند را شاکرم که به بنده این توفیق را داد که در این عرصه به مملکت و نظام خودم خدمت کنم.

اما چیزی که در این سال‌ها بنده را واقعا آزرده است این خبرهای کذب و یا گاهاً از پایه و اساس دروغ وزارتخانه متبوع خودم است که متاسفانه در رسانه ملی هم همواره پخش می‌شود و باعث تحقیر روز افزون فرهنگیان عزیز می‌شود.

خبرهایی مبنی بر دادن معوقات فرهنگیان و یا اینکه اگر قرار است یک افزایش بسیار جزئی در حقوق این قشر، اتفاق بیفتد صدها بار در رسانه ملی پخش می‌کنند؛ مگر سایر ارگان‌ها افزایش حقوق ندارند مگر سایر ارگان‌ها مطالبات کارمندهای خودشان را پرداخت نمی‌کنند؟

به خدا قسم الان خانواده خود بنده نیز نسبت به بنده اعتماد ندارند و اعلام می‌کنند حقوق شما سالی چندبار افزایش پیدا می‌کند یا در زمینه پول آب، برق و گاز مدارس که همواره اعلام مجانی بودن آن را کردند، به خدا اینگونه نیست و پول همه آنها را می‌گیرند و فقط اتفاقی که افتاد این بود که به این بهانه کلا سرانه مدارس قطع شد و همه هزینه‌ها باید از مردم گرفته شود.

این گلایه‌ها، گلایه فرهنگیان است؛ آنها بارها و بارها مطرح کردند که دوست ندارند اطلاعات حقوقی‌شان اعلام شود؛ دوست ندارند که هنوز پولی برایشان واریز نشده است، اطلاع‌رسانی شود اما در صفحات رسانه‌ها همواره به این موضوع پرداخته می‌شود اما چرا؟

علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش در دوران سرپرستی‌اش در این وزارتخانه در تاریخ 30 شهریور سال 92 در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش فارس گفت: در اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان چراغ خاموش و بدون تبلیغات کار خواهیم کرد؛ اعتقاد دارم هرکاری که برای معلمین انجام دهیم وظیفه‌مان است؛ به جای اینکه در بوق و کرنا کنیم، باید کار کنم زیرا نتیجه را خود معلمان در حقوق، مزایا و معیشت‌شان می‌بینند.

فانی: در اقتصاد آموزش و پرورش و رفاه فرهنگیان چراغ خاموش و بدون تبلیغات کار خواهیم کرد

وی در پاسخ به این پرسش که «فرهنگیان گلایه دارند آنهایی که در رأس آموزش و پرورش قرار می‌گیرند، وعده می‌دهند و وعده‌ها انجام نمی‌شود؟ فکر می‌کنید اگر پست وزارت را بگیرید چند وقت طول می‌کشد تا فرهنگیان در فیش حقوقی‌هایشان شاهد این تغییرات باشند؟»، افزود: یک مقدارش بر می‌گردد به کمک‌هایی که به ما می‌شود؛ همانطور که عرض کردم من بر خلاف خیلی‌ها که کار کوچکی انجام می‌دهند و مصاحبه می‌کنند، مصاحبه هم نخواهم کرد؛ معلم خودش، وضعیت خود را خواهد دید و امیدواریم در کوتاه‌ترین مدت بتوانیم کرامت ، شأن و منزلت معلم را که در بعضی سال‌های اخیر خدشه‌دار شده است، ترمیم کنیم که این وظیفه من است که به عنوان یک معلم از جنس معلم هستم.

هرچند که فانی عنوان کرده بود که که فعالیت‌های اقتصادی برای فرهنگیان را اعلام نمی‌کند و چراغ خاموش حرکت می‌کند اما نشد.

البته نه تنها فانی بلکه تمام وزرای آموزش و پرورش در بخشی از زمان فعالیت خود مطرح کردند که نباید فعالیت‌های اقتصادی که برای فرهنگیان انجام می‌دهند را اطلاع‌رسانی کنند اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاد.

شاید یک دلیل این موضوع این است که جامعه فرهنگیان، جامعه گسترده‌ای است و اتفاقاتی که برای آن رقم می‌خورد یا نمی‌خورد به چشم می‌آید.

 تمام وزرای آموزش و پرورش در بخشی از زمان فعالیت خود مطرح کردند که نباید فعالیت‌های اقتصادی که برای فرهنگیان انجام می‌دهند را اطلاع‌رسانی کنند اما این اتفاق هیچ وقت نیفتاد.

چند وقت پیش یعنی در ابتدای امسال و در دوره وزارت سید محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت آموزش و پرورش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به اینکه معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی در احترام به خواسته فرهنگیان قصد دارد در سال‌جاری هیچ‌گونه مصاحبه‌ای را در خصوص پرداخت حقوق و مطالبات پرسنلی فرهنگیان در رسانه‌ها به انجام نرساند، اخبار تکمیلی از طریق همین سایت یا سایر مجاری رسمی وزارت آموزش و پرورش به استحضار فرهنگیان کشور خواهد رسید».

این موضوع هم زیاد دوام نیاورد و بعد از آن هم بارها و بارها، فرهنگیان شاهد بودند که در خصوص پرداخت مطالبات‌شان و به ویژه ماجرای رتبه‌بندی، مسؤولان آموزش و پرورش بارها و بارها مصاحبه کرده‌اند.

یکی از فرهنگیان آموزش و پرورش در بخش ستاد فعالیت می‌کند، به خبرنگار فارس گفت: چرا آموزش و پرورش این همه مصاحبه در بحث رتبه‌بندی دارد؛ آنقدر مصاحبه کردند که به حقوق معلمان فلان قدر اضافه می‌شود که هر کس ما را می‌بیند این جمله را می‌پرسد که رتبه‌بندی شدید؟

وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه نباید بگویند فرهنگیان رتبه‌بندی می‌شوند بلکه باید بگویند معلمان رتبه‌بندی می‌شوند؛ فرهنگیان شامل تمام کادر آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی است و رتبه‌بندی شامل همه فرهنگیان نمی‌شود.

 علی احمدی دانش آموخته دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت ، مدرس و پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت به خبرنگار فارس گفت: تقریباً از سال 1391 اصطلاح رتبه‌بندی معلمان جزو کلیدواژه‌های استفاده شده در محافل مرتبط با معلمان و رسانه‌های همسو است اما هیچ زمانی به اندازه امسال یعنی سال 1398 اینگونه بر سرِ زبان‌ها نیفتاده بود. به گونه‌ای که  بحث رتبه‌بندی از رسانه ملی به رسانه‌های استانی راه پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اطلاع عموم جامعه و دانش‌آموزان از نظام رتبه‌بندی معلمان، به مراتب بیشتر و بهتر از معلمان است. بعید به نظر می‌رسد که کلاس درسی برگزار شود و دانش‌آموزان آن کلاس از معلمان در مورد رتبه‌بندی و افزایش حقوقشان سؤال نکنند و این یعنی به حراج گذاشتن آبرو و حیثیت معلم توسط عده‌ای مسؤول بی‌مسؤولیت که شیفته مصاحبه با رسانه‌ها هستند.

به گزارش فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس در سامانه فارس من با ایجاد پویش‌هایی با عناوین «شأن معلمان را رعایت کنید» و «رسانه‌ها شأن فرهنگیان را حفظ کنند» خواستار پیگیری این موضوع شدند و خبرنگار فارس نیز این موضوع را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:

اجتماعی