جذب دانشجوی خارجی جزء اولویت‌های دانشگاه‌ها قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از سازمان امور دانشجویان، عبدالحمید علیزاده در سومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی گفت: نکته بسیار مهم در بین المللی سازی آموزش عالی و جذب دانشجوی خارجی عملیاتی کردن استفاده از ظرفیت بالای اعضای هیات علمی در ایجاد ارتباط با دنیا و معرفی پتانسیل ها و ظرفیت های آموزش عالی کشور است.

وی با بیان اینکه در فاصله سالهای ۱۳۸۴ الی ۱۳۹۴ روند جذب دانشجوی خارجی در کشور از مدل نقطه ای (محدود به چند دانشگاه قدیمی) به مدل خطی (گسترش یافته به تعداد بیشتری از دانشگاه های علاقه مندا) تبدیل شده است گفت: برای نهادینه شدن این روند نیازمند برنامه ریزی و همکاری فرا بخشی در کشور بر اساس مدل صفحه ای (مشارکت گستره ی وسیعی از فضای آموزش عالی کشور به صورت یک شبکه ملی) هستیم.

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی سازمان امور دانشجویان با اشاره به رشد بالای پذیرش دانشجو از پنج کشور همسو گفت: دیپلماسی علمی کشور باید به گونه ای مدیریت و تقویت شود تا با سایر کشورها نیز میزان تبادل دوسویه دانشجو افزایش یابد که این امر لاجرم نیازمند عزم و تعهد ملی مبتنی بر اسناد بالادستی موجود می باشد.

وی با اشاره به گردش مالی قابل توجه ۳۰۰ میلیارد دلاری جذب دانشجوی خارجی در دنیا گفت: برنامه جامعی لازم است تا ایران نیز بتواند سهمی از این درآمد را به خود اختصاص دهد چرا که دستاوردها و تواناییهای علمی کشور در طی سالیان اخیر بستر تقویت بین المللی شدن آموزش عالی را فراهم کرده است.

علیزاده با اشاره به فعالیت دبیرخانه فرابخشی جذب دانشجوی خارجی در اداره کل دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم گفت: مطابق آمار مهرماه سال ۹۷ بالغ بر ۴۰ هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می کنند در حالی که ظرفیت ایجاد شده و توانایی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور قطعا بیش از این تعداد است.

مدیرکل امور دانشجویان غیر ایرانی با اشاره به تحولات دانشگاهها در سطح دنیا گفت: امروز در جوامع پیشرفته علمی آموزش عالی در دنیا از مرحله توجه به دانشگاه های نسل سوم (مقوله علم ثروت ساز، شرکت های دانش بنیانو...) نیز فراتر رفته و امر مرجعیت اجتماعی هدف مهم نهاد دانشگاه در دنیای پیشرفته است.

وی با اشاره به دو رویکرد بین المللی سازی آموزش عالی در داخل و بین المللی سازی در خارج گفت: رویکردهای ما در اسناد ملی مشخص است ولی در مرحله تبدیل رویکرد به تاکتیک و عملیاتی سازی نیاز به همگرایی بیشتری مابین دستگاه ها وجود دارد.

انتهای پیام/