بهبود پژوهش نیازمند درمان نظام آموزش عالی است

محمد حسین یادگاری عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق جهاد دانشگاهی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه ریل‌گذاری کار آموزش و پژوهش در کشور باید تغییر کند، گفت: برای اینکه دانشگاه‌های پژوهش‌محور داشته باشیم باید به چهار بخش توجه شود که می‌توان به منابع، تقسیم کار، الزامات و نحوه مسیر پژوهشی اشاره کرد. در واقع ما باید برای پژوهش‌محور شدن مراکز علمی خود به جایی برسیم که مشکلات بر سر راه این موضوع رفع شود و پژوهش بتواند اشتغال کشور را برطرف کند.

وی افزود: ریل‌گذاری کارآموزشی و پژوهشی در کشور باید تغییر کند، به طوری که باید زیرساخت‌ها و ساختار فعالیت پژوهشی با تغییر و تحول بنیادی روبه‌رو شده و از ابتدای تربیت نیروی انسانی باید پژوهش مدنظر قرار گیرد. 

* برای افزایش بهره‌وری از پژوهش باید زیرساخت‌های اولیه آماده شود

وی افزود:  یکی از مسائل حائز اهمیت در حوزه پژوهش، اشراف به ظرفیت کشور است که مقام معظم رهبری این موضوع را در بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کردند که در این رابطه باید بگویم توسعه دانشگاه‌ها و فعالیت‌های علمی آنها باید بر محور پژوهش قرار گیرد، در واقع به گفته مقام معظم رهبری باید هدفگذاری و برنامه‌ریزی دقیق و همچنین زمانبندی درستی برای پژوهش‌محور شدن دانشگاه‌ها انجام شود. به طوری که مقوله‌هایی مانند جنبش نرم‌افزاری، تولید علم، مسیر پیشرفت علم و فعالیت‌های پژوهشی باید به صورت یکسان به عنوان پیشرفت و عدالت در دانشگاه‌ها اجرا شود. برای افزایش بهره‌وری از پژوهش باید زیرساخت‌های اولیه آماده شود که در این رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه جامع علمی کشور را بر مبنای سیاست علم کشور، راهبرد کلان و اقدامات ملی در خروجی سند لحاظ کرده است. 

* تفکرات توحیدی در پیشرفت پژوهش تاثیرگذار است

یادگاری تصریح کرد: طبق چشم‌انداز علمی در افق 1404 باید کشور از لحاظ پژوهشی و علمی در نقطه ممتازی قرار بگیرد که در این رابطه باید بگویم تفکرات توحیدی می‌تواند در پیشرفت و اثرگذاری در حوزه پژوهش بسیار تأثیرگذار باشد. در واقع فرهنگ ایرانی - اسلامی و استفاده از الگوی دینی در تربیت انسان‌های صالح نقش مستقیم دارد.برای بهبود وضعیت پژوهش باید نظام آموزش عالی درمان شود که درمان آن با جزیره‌ای کار کردن اتفاق نمی‌افتد، بلکه باید خودباوری در همه مسوولان کشور ایجاد شود و مقوله‌های درون‌گرایی و برون‌گرایی را کنار گذاشته و به منویات مقام معظم رهبری باور داشته باشند. 

یادگاری گفت: در مرحله اول باید طراحی موضوع شود و دستگاه‌هایی مانند قوه اجرایی، مقننه و قضائیه باید در پشتیبانی از حوزه علمی و پژوهشی مشارکت کند. در واقع باید قرارگاه فرهنگی نظام با محوریت شورای عالی فرهنگی شکل بگیرد.  برای رسیدن به پژوهش علمی باید طرح تحول زیرساخت‌ها صورت گیرد.

*  باید زیرساخت‌های آموزشی تغییر کند

وی ادامه داد: در حال حاضر اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها از نقشه جامع علمی کشور اطلاعی ندارند که باید در این رابطه از طریق دانشگاه‌ها و رسانه‌ها مطلع شوند. من معتقدم آموزش عالی زمانی اثرگذار است که بتواند مشکلات کشور را حل کند که برای رسیدن به این مقوله باید زیرساخت‌های آموزشی تغییر کند و با برنامه‌ریزی و قدرت اجرایی و همچنین نظارت و ارزیابی به بهره لازم در حوزه پژوهش برسیم، به طوری که باید برنامه‌ریزی ما به صورت درصدی برای دانشگاه‌ها انجام شود.

انتهای پیام/