به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس-حجت عابدی اصل، تصمیمگیرندگان کشور اگر احساس کنند حرفی را که میزنند یا کاری را که انجام میدهند را با یک ذرهبین دقیق علمی با یکسری کارشناس حرفهای رسانه مورد نقد عالمانه قرار میدهند، قطعا از انجام بسیاری از کارها پرهیز میکنند. خبرگزاری فارس در طول این سالها تلاش کرده تا این مهم را به شکلهای مختلف با اُفت و خیزهایی انجام دهد.
مرکز سنجش و پذیرش و فارغالتحصیلی دانشگاه، قبلاً با عنوان مرکز آزمون کار برگزاری کنکور را انجام میداد. از آنجایی که دانشجویان دانشگاه آزاد از طریق آزمون سراسری آزاد جذب میشدند آزمونهای ورودی در مقاطع مختلف برگزار میشد. اما در حال حاضر ناظر به مصوبات کشور در این حوزه خارج از اینکه به نفع زیر نظامهای آموزش عالی کشور و داوطلبین هست یا خیر، آزمونهای ورودی دانشگاه آزاد برگزار نمیگردد. اما دفترچه پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و کار پذیرش انجام میشود. این اقدام در مورد تمامی رشته محلهای دانشگاه آزاد و در تمامی مقاطع انجام میشود. این اقدام از سال ۹۶ انجام میگیرد و پذیرش توسط خود ما انجام میشود. نتایج آزمونهای مقاطع مختلف در اختیار دانشگاه آزاد قرار میگیرد و دانشگاه آزاد از بین آنها انتخاب و جذب میکند.
مطالبی که خواندید بخشی از گفتههای بهروز طهماسب کاظمی رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغالتحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی است که چند روز قبل با حضور در خبرگزاری فارس ساعتی را با او به گفتگو پرداختیم.
آنچه در گفتگوی ما با طهماسب کاظمی میخوانید :
* بیش از ۹۵ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد بدون آزمون جذب میشوند
* آن چیزی که به داوطلب فرصت قبولی میدهد همان انتخابش است
* دانشجو به این علت اول دانشگاه دولتی را انتخاب میکند که رایگان درس بخواند
* در حال حاضر تعداد صندلیهای ایجاد شده در نظام آموزش عالی کشور بیش از متقاضیان تحصیلات تکمیلی در نظام سنتی سنجش و پذیرش دانشجو است بنابراین در مقاطع مختلف بخش مهمی از صندلیهای دانشگاهها خالی میماند
* در پذیرش براساس سوابق تحصیلی از معدل بالا به معدل پایین داوطلبین در اولویت جذب قرار میگیرند
* برای آزمون EPT جایگزین گذاشتیم
* بیش از ۹۵ درصد دانشجویان بدون کنکور جذب میشوند
فارس:به عنوان اولین سوال بیشتر دانشجویان شما از طریق کنکور جذب میشوند یا بدون آزمون؟
کاظمی: دانشجویان دورههای کارشناسیارشد و دکتری دانشگاه از طریق آزمونی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود جذب میشوند و فرایند پذیرش آنها در دانشگاه انجام میشود. البته در دوره دکتری مصاحبه نیز توسط دانشگاه آزاد انجام میشود. در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفهای بخشی از دانشجویان از طریق آزمون سراسری جذب میشوند. مجموع این دانشجویان کمتر از ۵ درصد دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه است و عمده دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه از طریق جذب بر اساس سوابق تحصیلی و بدون آزمون جذب میشوند.البته بخشی از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از طریق ضوابط مربوط به استعدادهای درخشان جذب میشوند که طبق ضوابط، این جذب تا سقف ۱۰ درصد ظرفیت هر رشته محل در دوره کارشناسی ارشد و ۲۰ درصد ظرفیت هر رشته محل در دوره دکتری بود که اخیرا با مصوبه شورای استعدادهای درخشان وزارت علوم تحقیقات و فناوری تا سقف ۴۰ درصد افزایش یافته است که ضوابط آن در دانشگاه مشخص شده است. البته جذب از این طریق در سالهای قبل در دانشگاه آزاد به کمتر از ۱۰ درصد میرسد.
فارس : دانشجویان استعدادهای درخشان چه فاکتورهایی را باید داشته باشند؟
کاظمی: با توجه به بررسیهای صورت گرفته در دانشگاه در روند جذب دانشجو از این طریق براساس مصوبه شورای راهبردی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه در آینده نزدیک ضوابط جدید ابلاغ خواهد شد که توصیه میکنم دانشجویان ذینفع مترصد ابلاغ این ضوابط باشند تا بتوانند از این فرصت استفاده نمایند. اما مهمترین این ضوابط شرط معدل بالای ۱۷ است. البته در دوره دکتری برای جذب از طریق ضوابط استعدادهای درخشان مصاحبه علمی نیز انجام میشود.
فارس : معدل بالای ۱۷ زیاد نیست؟
کاظمی: بالاخره شما در مورد ممتازین و استعدادهای درخشان صحبت میکنید. البته این ضوابط در دانشگاههای مختلف متفاوت است. دانشگاه آزاد اسلامی با اولویت واحد محل تحصیل از دانشجویان سایر دانشگاهها نیز جذب ممتازین را انجام میدهد. البته واحدها هر کدام ضریب معدل دارند و این ضریب دانشگاه به دانشگاه متفاوت است، نحوه امتیازدهی واحدها نیز طی یک فرمول خاص انجام میشود.
فارس: دانشگاه آزاد چه معیارهایی برای جذب دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دارد؟
کاظمی: باید بگویم در آزمون کارشناسی ارشد که سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میکند افرادی که در آزمون شرکت کرده و برمبنای کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز شدهاند، میتوانند در دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب رشته کنند. در مقطع کارشناسی ارشد فرصت انتخاب رشته برای رشته محلهای اعلام شده در دفترچه کارشناسی ارشد که مجوز برگزاری دوره از شورای گسترش دانشگاه را دارد برای داوطلبین فراهم شده و پس از پردازش انتخابهای داوطلبین نتایج اعلام شده و داوطلبین قبول شده به واحدها معرفی میشوند. البته در دو سال۹۷ و ۹۸ تعداد داوطلبینی که در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد دانشگاهها شرکت میکنند نسبت به ظرفیت ایجاد شده در دانشگاهها کم شده که عملاً برگزاری آزمون ورودی به معنای رقابت در جذب و عدم جذب در بسیاری از رشتهها بی معناست. اما وقتی تصمیم دارید که شما صندلیهای پُرمتقاضی دانشگاهها را به دانشجویان مستعدتر بدهید، یکی از راهکارها برگزاری آزمون ورودی است. اینجاست که میتوان گفت در اصل آزمون کارشناسی ارشد و حتی دکتری برای توزیع دانشجویان در بین صندلیهای پُرمتقاضی تا کم متقاضی انجام میشود و ممکن است برای یک صندلی در یک رشته محل تعداد متقاضی بسیار بالا باشد اما برای همین رشته در یک واحد دانشگاهی دیگر هیچ متقاضی وجود نداشته باشد. بالاخره صندلی دانشگاه صنعتی شریف متفاوت از صندلی یک دانشگاه در یک شهرستان در مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی که عضو هیأت علمی و زیرساخت لازم ندارد است.
این آزمونها به گونهای دانشجویان را براساس استعداد و توانمندی علمی آنها طبقهبندی و البته با تعریفی که در متن آزمون و سؤالات قرار میگیرد تمایز ایجاد میکند و البته توسط صاحبنظران حوزه سیاستگذاری آموزش عالی نقدهای جدی به آن وارد میشود. اما فعلاً مدیران ارشد این حوزه در کشور برای ایجاد تمایز این روش را انتخاب کردهاند و زیر نظامهای آموزش عالی نیز باید در چارچوب قوانین از آن تمکین کنند. ولی اینکه تعداد ظرفیتهایی که در کشور به عنوان ظرفیت کارشناسی ارشد وجود دارد در ارتباط با تعداد داوطلبین چقدر است، باید عرض کنم که اگر کل داوطلبین تمایل داشته باشند در دانشگاه آزاد ادامه تحصیل دهند، ظرفیت لازم در دانشگاه آزاد وجود دارد.
* وقتی که شما صندلیهای پُرمتقاضی دانشگاهها را به دانشجویان مستعدتر بدهید باید کنکور برگزار کنید
فارس: دلیل اینکه اجازه حذف آزمون ورودی کارشناسی ارشد داده نمیشود چیست؟
کاظمی: تعداد داوطلب متقاضی تحصیلات تکمیلی در کشور نسبت به صندلیهای ایجاد شده کاهش یافته است. علاوه بر این شورای گسترش آموزش عالی متأسفانه هم در حال ایجاد صندلیهای جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی به خصوص در نظامهای شهریهپرداز در دانشگاههای دولتی برای حل مشکلات مالی این دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی است که با این رویه ممکن است منجر به از بین رفتن بسیاری از زیرساختهای ارزشمند کشور در زیر نظامهای آموزش عالی شود.
فارس: یعنی یک طرف صحبت شما این است که هر کسی که داوطلب کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد باشد پذیرش میشود؟
کاظمی: در بسیاری از رشتهها جواب مثبت است اما ممکن است موافق تحصیل در محل خاصی دور از محل زندگی خود نباشد و نتیجتاً اینکه در قسمتهایی مانند کلانشهرها ممکن است صندلی کافی در بعضی از رشتهها برای کل داوطلبین وجود نداشته باشد و داوطلبین در صورت انتخاب این واحدها به عنوان تنها انتخاب موفق به ادامه تحصیل نشوند. در حالیکه فرد دیگری با نمره کمتر در واحدی دورتر از این نقاط متراکم قبول شده و ادامه تحصیل دهد.
فارس: رشتههای پرمتقاضی چند درصد است؟
کاظمی: بنده نمیگویم رشته پُر متقاضی بلکه میگویم رشته/محل پُر متقاضی و این بستگی دارد در مورد کدام مقطع صحبت میکنید. اما میتوانم به شما بگویم که در دانشگاه آزاد اسلامی گاهی برای یک صندلی هزار و هشتصد نفر داوطلب وجود دارد و گاهی برای یکصد و هفتاد صندلی هفت داوطلب.
فارس : بیشتر توضیح می دهید؟
کاظمی: این تابعی از کیفیت ایجاد شده در مراکز دانشگاهی مانند تعداد و کیفیت اعضای هیأت علمی، زیرساختهای آزمایشگاهی، اتصال به شبکه علمی کشور و جهان و موقعیت جغرافیایی واحد دانشگاهی و... از یک طرف و شرایط مالی، شغلی، فرهنگی و اجتماعی و ... داوطلب از طرف دیگر دارد. در مورد کیفیت واحد دانشگاهی تقریبا موضوع شفاف است، اما در مورد شرایط داوطلب بسته به موضوع آمایش سرزمین نمیتوان به صورت یکسان قضاوت کرد. مثلاً فرد یک جایی شاغل است و میخواهد در محل شغلش درس بخواند این موضوع در ارتباط با موقعیت جغرافیایی حتی در کلانشهرها که چندین واحد دانشگاهی بزرگ در آن قرار دارد تأثیرگذار است. مثلاً در تهران امکان دارد فردی در غرب تهران کار میکند و میخواهد در واحد علوم تحقیقات ادامه تحصیل دهد و میگوید اگر در آنجا قبول شدم میروم وگرنه تهران مرکز نمیروم تهران مرکز را انتخاب نمیکند.
* آن چیزی که به داوطلب فرصت قبولی میدهد همان انتخابش استکه بر اساس قاعده آزمونهای سراسری است
فارس: آیا معیارهای قبولی و پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فرق میکند؟
کاظمی: در شرایط فعلی و با نسبتی که بین داوطلبین و صندلیهای ایجاد شده وجود دارد یکی از مهمترین معیارها، محل انتخاب تحصیل برای داوطلب در رشته مورد نظر اوست. یعنی آن چیزی که به داوطلب فرصت قبولی میدهد همان انتخابش است که بر اساس قاعده آزمونهای سراسری است. این به داوطللب میگوید که شما چه نمرهای گرفتهاید و اینکه شما قبل و بعد چه کسی باید انتخاب رشته کنید. مثل انتخاب رشته داوطلب و پردازش انتخابها بر اساس نمره افراد مثل کسی میماند که چند توپ برای انداختن در تعدادی سبد دارد. توپها انتخاب داوطلب، اولویت انداختن توپها در سبدها اولویت انتخاب داوطلب و سبدها رشته محل دانشگاهی است که با ظرفیتهای متفاوت در معرض داوطلبین قرار میگیرد. نمره قبولی و سهمیههای تعریف شده در نظام سنجش و پذیرش تعیین میکند افراد قبل و بعد چه کسی فرصت انتخاب دارند و در صورت پُر شدن ظرفیت سبدها توسط افراد ما قبل هر داوطلب امکان انتخاب آن رشته محل از او سلب میشود و توپ او بیرون از سبد قرار میگیرد و در انتها داوطلب به اولین رشته محلی که توپ او در سبد انتخابهای او وارد شده است معرفی میشود.
* نفرات اول آزمون سراسری در رشته ریاضی در سالهای اخیر عمدتاً رشته کامپیوتر را انتخاب میکنند در حالی که سالهای قبل تر اینطور نبود
فارس: کدام رشته های تحصیلی مورد استقبال دانشجویان قرار میگیرند؟
کاظمی: تعریفهایی در کشور ما میشود که این رشته، رشته خوبی است، فقط میشود گفت این رشته در رشتههای مختلف علمی و دانشگاهی، رشته پُرمتقاضی است، یک موقع زمانی در رشته ریاضی میگفتند که رشته برق انتخاب اول داوطلبان است. الان میگویند نفرات برتر آزمون سراسری رشته کامپیوتر را انتخاب میکنند. در دو دهه قبل افراد برای ادامه تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری در رشته برق در دانشگاههای خارج کشور هر کاری را انجام میدادند. اما امروز در مقطع دکتری در دانشگاهی که آزمایشگاه و کارگاه مهندسی پیشرفته مشترک با یکی از بهترین دانشگاههای آلمان دارد، یازده گرایش مقطع دکتری آن کاملاً پر نمیشود. اما در رشته کامپیوتر هم که امروز انتخاب اول داوطلبان است، حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر خارج از تهران رشته کامپیوتر بدون آزمون در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه میشود و شاید در داخل شهر تهران در مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی بدون آزمون هم ارائه شود.
فارس: در حال حاضر ظرفیت دانشگاه آزاد برای ورود دانشجویان چقدر است؟
کاظمی: دانشگاه آزاد اسلامی در بعضی از رشتهها حتی توان جذب همه متقاضیان کشور را دارد. البته بسته به رشته و مقطع، ظرفیت دانشگاه متفاوت است. در رشتههای علوم پزشکی از ۱۰۵ رشته دایر در دانشگاههای علوم پزشکی تنها ۲۳ رشته در دانشگاه آزاد دایر است که البته با سیاستها و حمایتهای وزیر محترم بهداشت و ریاست محترم دانشگاه در حال ایجاد ظرفیت در سایر رشتههای علوم پزشکی هستیم. البته چارچوبهای آمایش سرزمینی را در ارائه دورهها در کشور رعایت میکنیم و سعی میکنیم در این زمینه یار خوبی برای سایر زیر نظامهای آموزش پزشکی باشیم. به عنوان مثال در یک سال گذشته بیش از هزار تخت بیمارستانی را وارد چرخه ارائه خدمات درمانی و آموزشی علوم پزشکی کردهایم.در سایر رشته ها در بسیاری از رشته محلها درسالهای اخیر ظرفیت دانشگاه تکمیل نمیشود.
* دانشجو میخواهد دانشگاه دولتی را انتخاب کند و رایگان درس بخواند
فارس: درباره ظرفیت دانشگاه بیشتر توضیح دهید؟
کاظمی: ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته محلهای مختلف در یک نظام منسجم در داخل دانشگاه و با هماهنگی وزارتین تعیین میگردد و تابعی از ظرفیت هیأت علمی، زیرساختهای فیزیکی مانند فضای آموزشی، فرهنگی، تفریحی و ورزشی، تحقیقاتی و... ناظر به مأموریت واحد دانشگاهی در چارچوب آمایش سرزمین مناطق مختلف کشور است. هر چند گاهی به دلیل عدم هماهنگی سایر زیرنظامها به خصوص زیرنظامهای شهریهپرداز دستیابی به آرمانها و اهداف تعیین شده توسط مقام معظم رهبری در سیاستهای کلی علم و فناوری و سایر اسناد بالادستی نظام کُند و دشوار میشود. ما مکلف هستیم خود را در ارائه خدمات آموزش عالی کشور، پژوهش و فناوری و محصولات و خدمات دانشبنیان مبتنی بر اولویتهای استراتژیک نظام عمل کنیم و ظرفیتها و زیرساختهای دانشگاه را بر این اساس مدیریت میکنیم. هر چند در مواردی داوطلبین ممکن است تقاضایی متفاوت از اولویتهای راهبردی کشور و منطقه خود داشته باشند که در این موارد بر اساس قانون عرضه و تقاضا عمل میکنیم اما تمام تلاش خود را انجام میدهیم تا در عرضه رشته محلها در واحدهای مختلف و نظام هدایت تحصیلی داوطلبین، اولویتهای کشور و آیندههای بدیل بهتری را برای داوطلبین فراهم کنیم. مثلاً در سال ۹۸ در یک هماهنگی با بخش صنعت در قالب طرح پویش، متقاضیان تحصیلات در رشته محلهای با آزمون و بدون آزمون دانشگاه را بورس صنعت کردیم و از ابتدای تحصیل در دانشگاه افراد را به صنایع مورد تقاضا معرفی نموده و دانشجویان را بر اساس نیاز صنعت تربیت خواهیم کرد و به آنها میسپاریم و در ازای آن شهریه دانشجو را هم در قالب بورس تحصیلی، صنعت پرداخت خواهد کرد. در واقع این سیاستها را در تمامی مقاطع متناسب با آمایش سرزمین دنبال خواهیم کرد و نیازهای کشور به متخصصین مهارتیافته متناسب با بازار کار و محیطهای شغلی حال و آینده کشور تربیت خواهیم کرد.این سیاست یکی از روشهای دانشگاه برای نقشآفرینی به عنوان یک شبکه دانشگاهی بزرگ و اجتماعی شده در چارچوب اهداف دانشگاههای نسل چهارم خواهد بود که به جرأت میتوان ادعا کرد تنها زیرنظامی که امکان تبدیل شدن به این نسل از دانشگاهها در کشور است، دانشگاه آزاد اسلامی است.البته ناگفته نماند دانشگاه تراز ما دانشگاه اسلامی است که تمامی شاخصهای دانشگاه نسل چهار در آن جا گرفته و ویژگیهای مهمتر و راهبردیتری را نیز در خود جای میدهد.
* چون دانشجو نیست صندلی خالی میماند
فارس: چرا دانشگاه ها با کاهش دانشجو رو به رو هستند؟
کاظمی: خالی ماندن صندلیها به خصوص در بخش تحصیلات تکمیلی تابع دو شاخص است. اول اینکه کاهش رشد جمعیت در دهه هفتاد به بعد و افزایش ظرفیت دانشگاهها بیش از میزان رشد جمعیت در مناطق مختلف کشور باعث خالی ماندن صندلیهای ایجاد شده است که مهمترین علت خالی ماندن ظرفیتها این سیاست بوده است. علت دوم که تأثیر کمتری دارد تمایل دانشجویان به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیز کاهش یافته است. این روند ناشی از کاهش اعتماد داوطلبین به خدمات آموزشی دانشگاه هاست. زیرا داوطلبین احساس میکنند نیازهای تخصصی و مهارتی آنها در بعضی از زیرنظامهای آموزش عالی مرتفع نمیشود. بنابراین در آینده دانشگاههایی مورد اقبال مردم قرار خواهند گرفت که نیاز تک تک داوطلبین را مرتفع سازد. بنده به عنوان یک دانشجوی این حوزه بر این اعتقادم اگر سیاستهای تربیت یکنواخت و یکسان فعلی نیروی انسانی در تمامی زیرنظامها به شکل موجود ادامه پیدا کند، اقبال به تحصیلات عالی روز به روز کاهش خواهد یافت و این خسارت بزرگی را به کشور وارد خواهد کرد.
فارس: چند درصد دانشجویان دانشگاه آزاد از طریق آزمون و چه تعداد بدون آزمون تحصیل میکنند؟
کاظمی: کلاً اگر بخواهم درباره دانشجوی دانشگاه آزاد صحبت کنم باید بگویم در دانشگاه آزاد بیش از ۹۵ درصد دانشجوهای ما در مقاطع کاردانی و کارشناسی از طریق فرایند بدون آزمون و براساس سوابق تحصیلی جذب میشوند که در آنجا یک ضوابطی از جمله شرط معدل دیپلم وجود دارد، انتخاب میشوند و بر اساس انتخاب خود به واحدهای دانشگاهی معرفی میشوند یعنی از معدل بالا به معدل پایین در واحدهای پُرمتقاضی در جاهای مختلف انتخاب میشوند. بخش مهمی از آنها در انتخاب اول قبول میشوند. در رشتههای غیر رقابتی جهت تسهیل شرایط برای داوطلبین امکان ثبتنام در محلهای دانشگاهی به خصوص در فرایند جذب و تکمیل ظرفیت در نیمسال دوم وجود دارد که واحدها پس از ثبت دادههای داوطلبین در سامانههای مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی مجاز به ثبتنام داوطلبین هستند و مرکز از طریق کنترل ظرفیتها به صورت برخط زیرنظامهای آموزشی دانشگاهها را براساس دادههای آمایش سرزمینی مدیریت خواهد کرد.
فارس: تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد چقدر است؟
کاظمی: در حال حاضر حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو است.
* دانشگاه آزاد حدود ۵۲۰ واحد و مرکز آموزشی دارد
فارس: نظرتان درباره ضرورت وجود تعداد واحدهای زیاد دانشگاه آزاد در سراسر کشور چیست؟
کاظمی: واحدهای زیاد دانشگاه آزاد فرصت تحصیل را برای شهروندان همه نقاط کشور ایجاد کرده است. خوشبختانه دانشگاه آزاد حدود ۵۲۰ واحد و مرکز آموزشی دارد که بسیاری از آنها علاوهبر مجتمعهای بزرگ آموزشی در مناطق کمتر برخودار مانند روستاها هم ساختمان آموزشی ملکی دارند و امکان ارائه هرگونه خدمات آموزشی و پژوهش و فناوری را فراهم نمودهاند. اگر این ظرفیت متناسب با نیازهای هر منطقه مدیریت شود بزرگترین ظرفیت ایجاد شده در کشور است که میتواند زمینه تحقق عدالت همه جانبه را در تمامی مناطق کشور فراهم نماید. زیرا این ظرفیت به صورت شبکه مویرگی در کل کشور با حمایت و کمک مردم ایجاد شده و مردم آن را متعلق به خود میدانند و این فرصت را ایجاد کرده که اگر متقاضی تحصیل در دانشگاه باشد فرصتی برای آن وجود دارد. دانشگاه باید کارکردهای خود را در تمامی این مناطق طوری مشخص کند تا مردم نیازهای خود را از طریق این واحدها مرتفع شده ببینند. این یعنی تمامی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی ذیل رهنمودهای مقام معظم رهبری، اسناد کلان و راهبردی کشور و سیاستهای ابلاغی سازمان مرکزی دانشگاه، باید راهبردها و برنامههای عملیاتی و کارکردهای خود را با نیازهای منطقهای، مبتنی بر پیشرفت همهجانبه محیط خود تدوین و اجرایی کنند.
واحدهای زیاد دانشگاه آزاد فرصت تحصیل را برای شهروندان همه نقاط کشور ایجاد کرده است.
فارس: کدام رشته ها در دانشگاه آزاد پرمتقاضی است؟
کاظمی: در گروه آزمایشی علوم تجربی آزمون سراسری رشتههای علوم پزشکی، در گروه آزمایشی علوم انسانی رشتههای روانشناسی، حقوق، حسابداری، مدیریت و ناظر به مسائل شغلی که در حوزه نیاز معلمان وجود دارد و کمبود نیروی معلم، آموزش ابتدایی چه در مقطع کاردانی و کارشناسی در شهرستانها متقاضی زیاد داریم. در گروه آزمایشی ریاضی رشتههای کامپیوتر، صنایع، عمران و معماری متقاضی زیاد دارند و رقابتیتر هستند. در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هم همینطور است.البته در مقاطع مختلف انتخاب اول داوطلبان در کنکورهای مختلف متفاوت است، انتخاب اول صد نفر کنکور مدام در حال تغییر است و متفاوت است. ناظر به نیاز بازار کار در داخل یا در بازار کار جهانی افراد انتخاب میکنند و میخواهد تخصصی پیدا کند و شغل پیدا کند.
* برای آزمون EPT جایگزین گذاشتیم
فارس: یکی از مواردی که برای پیگیری به بخش "فارس من " در خبرگزاری درخواست می شود درباره سخت گیری آزمون EPT است، دانشجویانی هستند که ضعیف هستند، اینها در سال ۹۵ جذب شدند و اکثراً دانشجوی شهرستان هستند؟
کاظمی: در این باره باید بگویم ما میگوییم زبان یک مهارتی است که اگر فرد بخواهد استفاده از منابع علمی داشته باشد و کار تحقیقی و مطالعه کند باید یک حداقلی از دانش زبان داشته و نمره قبولی بگیرد. اینکه چه مهارتی و سطحش چقدر باشد مهم است. یکسری دانش زبانشان پایین است و نمیتوانند آزمون EPT را بگذارنند. ما در آزمون EPT استانداردی را پیگیری میکنیم به این معنا که یک استاندارد قابل قبول است، ما کیفیت را پایین نیاوردیم ولی برای این افراد دشوار است و دانشجوی باکیفیت و متوسط رو به بالای ما به سادگی از آن میگذرد. ولی دانشجویی که مهارت دانش زبانی آن پایین است نمیتواند بگذراند. برای این کار هرکس نمیتواند این دوره را بگذراند ما یک دوره جایگزین EPT گذاشتیم که در سه سطح یک، دو و سه است. که در پایان هر دوره باید نمره حداقلی ۵۰ را کسب کند. که اگر آن را کسب کند ما اجازه میدهیم که به آزمون جامع برود و ادامه تحصیل بدهد. آخرین بخشنامه این بود که فرد اگر در کلاسهای تعیین سطح شرکت کند حتی میتواند آزمون جامع شرکت کند منتها این دوره را فقط برای ترم اول بعد از آزمون جامع اجازه میدهیم.برای حل مشکل ورودی های سال ۹۵ این کار را کردیم ولی در مورد دانشجویان سال ۹۸ اعلام کردیم که اجبار است که ورودی ۹۸ باید آزمون تعیین سطح بدهد و حدود 5 هزار نفر از دانشجویان ورودی جدید دانشجوی دکتری که حدود ۵۵ تا ۶۰ درصد بودند شرکت کردند. اینها آزمون دادند که دانش زبانیشان در چه سطحی است. اگر سطحش پایین باشد باید دورههای آموزشی ما برود و دانش و مهارت زبانی خود را ارتقا بدهد. چون ما متعهد هستیم که توانمندی ومهارت دانشجویان خود را مطابق با دوره دکتری ارتقا ببخشیم.
* باید دانشجویان هر دوره مجازی را طی ۲ ماه بگذارنند
فارس: هر سطح دوره آموزشی جایگزین آزمون EPT چقدر است؟
کاظمی: باید دانشجویان هر دوره مجازی را طی 2 ماه بگذارند و اگر دانشجویان بعد از آزمون جامع این دوره را ادامه ندهند، ترم دومش قفل میشود و باید نمره EPT بیاورد و یا سر کلاس برود در غیر این صورت اجازه ادامه نمیدهیم دلیلش این است که مهارت زبانی این فرد رشد کند. برای این منظور یکسری استانداردها برای حوزه هیأت علمی زبان خارجی دانشگاه تعریف کردیم تا کیفیت آموزش را بالا ببریم و استاد باید امتحان بدهد و باید واحدها را پاس کند تا ما مجوز تدریس این دورهها را به او بدهیم. در زیرساختهای واحدها استانداردهایی تعریف کردیم، اگر واحد این استانداردها را داشته باشد اجازه برگزاری دوره جایگزینی EPT به آنها میدهیم. اما در حال حاضر واحد الکترونیکی ما این دورهها را برگزار میکنند.
انتهای پیام/