تکیه بر ریسک‌پذیری شرکت‌های دانش بنیان در شرایط تحریم

علی وطنی مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که شرکت‌های دانش‌بنیان تا چه حد در حل مشکلات فناوری و صنعتی تاثیرگذار هستند، گفت: این موضوع به این بستگی دارد که کدام شرکت دانش‌بنیان برای رفع معضلات علمی و فناوری چه صنعتی کار کرده و یا موضوعی که شرکت دانش‌بنیان کار کرده است متقاضی نداشته و خود شرکت پیشنهاد دهنده است؛ شرکت‌های پیشنهاد‌ دهنده تا زمانی اثرگذارند که بازار متقاضی محصول باشد و رقیب هم نداشته باشند.

* مرز موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ارائه خدمات به بازار و جامعه 

وی با بیان اینکه برای رقابت باید چند اصل در نظر گرفته شود؛اظهار داشت: شرکت‌ها باید از نظر قیمت، کیفیت و رعایت استانداردها بتوانند رقابت کنند و دارای نوآوری باشند و بالاخره در عمل فناورانه یا خدمات علمی و فناوری دارای امتیاز خدمات پس از فروش باشد؛ اینها رمز موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در ارائه خدمات به بازار و جامعه است. 

وطنی خاطرنشان کرد: اگر شرکت‌های صنعتی موجود باشند و ‌این شرکت‌ها مشتری ارائه خدمات علمی و فناوری از یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان باشند و از نظر کیفیت، قیمت و داشتن حالت رقابت با بازارهای جهانی بتوانند رقابت کنند، بخصوص اگر شرکت‌های داخلی بتوانند صادرکننده محصولات به خارج از کشور شوند و مشتری‌های بین‌المللی داشته باشند در این صورت روند تولیداثرگذار است. 

* شرکت‌های دانش‌بنیان از نسل جوان تشکیل شده و دارای ریسک‌پذیری بالایی هستند

 وی افزود: اگر شرکت‌ دانش‌ بنیانی به بلوغ نرسیده باشد که بتواند برای اجرای کارش استاندارد ملی، استاندارد بین‌المللی یا خدمات پس از فروش ارائه کند و یا اینکه نتواند با رقبای داخلی و خارجی رقابت کند در این صورت امکان شکست خوردن وجود دارد؛ چرا که این شرکت‌ها عمدتاً نو پا و در آ‌غاز راه هستند که از نسل جوان تشکیل شده و ریسک‌پذیری بالایی دارند؛ لذا کارکرد شرکت‌های دانش بنیان بومی‌سازی دانش و تکنولوژی پیشرفته در کشور است که اکنون به واسطه تحریم‌ها امکان وارد کردن برخی محصولات به کشور وجود ندارد. 

 وی خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها ریسک‌پذیرند چرا که تمام راه‌ها و روش‌های ممکن را طی می‌کنند تا خودشان را به اثبات برسانند و شرکت‌هایی که این  اصول را رعایت کنند قطعا موفق هستند. 

انتهای پیام/