به گزارش مشرق، حضور رهبر انقلاب اسلامی در مراسم نماز جمعه روز ۲۷ دی ماه ۱۳۹۸ در جایگاه امامت این نماز و بیان دیدگاهها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در بالاترین سطح از جمله رویدادهایی بود که شکلی ویژه در فضای رسانهای ایران و جهان بازتاب پیدا کرد. حضرت آیتالله خامنهای در بیانات خود ضمن مروری بر حوادث و مسائل مهمی همچون ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط دولت آمریکا، تشییع چند ده میلیونی پیکر این شهید، پاسخ موشکی سپاه پاسداران به آمریکاییها و مسئلهی سقوط هواپیمای مسافربری به تبیین این رخدادها براساس تفکر اسلام ناب پرداختند. اما این سخنان حاوی چه نکات تازهای بود؟
بیشتر بخوانید:
چند نفر در نمازجمعه هفته قبل شرکت کردند؟
آنچه رهبری درباره حاج قاسم نگفت!
واکنش مجری سرشناس شبکه الجزیره به خطبه عربی رهبرانقلاب +عکس
یکم: ایام الله
رهبر انقلاب مجموعه ی مباحث خود را ذیل یک بحث قرآنی مطرح کردند. ایشان با استناد به آیه ی ۵ سوره ی ابراهیم، واقعه ی حضور ده ها میلیونی مردم ایران در بدرقه ی پیکر حاج قاسم سلیمانی و نیز حمله ی موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی را «یوم الله» دانستند: «یومالله یعنی چه؟ یعنی آن روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند؛ آن روزی که دهها میلیون در ایران، و صدها هزار در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خونِ فرمانده سپاه قدس به خیابانها آمدند و بزرگترین بدرقهی جهان را شکل دادند، این یکی از ایّامالله است. آنچه اتّفاق افتاد، کار هیچ عاملی جز دست قدرت خدا نمیتوانست باشد. آن روزی هم که موشکهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پایگاه آمریکایی را در هم کوبید، آن روز هم یکی از ایّامالله است... اینها روزهای نقطهی عطف تاریخند، روزهای تاریخسازند، روزهای عادّی نیستند اینها.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ تحلیل این قضایا ذیل کلیدواژه ی «ایام الله»، این حوادث را فراتر از معادلات و محاسبات مادی و در مقیاس نگاه کلانِ معنوی و ایمانی معنا و تفسیر می کند.
دوم: ملّت صبّار و شکور ایران
یکی دیگر از نکات جدید مطرح شده در سخنان رهبر انقلاب که پیش از این از سوی ایشان مطرح نشده بود اشاره به خصوصیت «صبّار و شکور» بودن ملّت ایران است. ایشان هرچند همواره ویژگی ها و اعمال صالح مردم ایران را مورد توجه و تأکید و تشریح قرار داده اند اما تاکنون در تبیین خصوصیات ملّت ایران از تعابیر «صبّار و شکور» استفاده نکرده بودند. ایشان این عبارات را اینچنین معنا کردند: «صبّارند یعنی یکپارچه اهل استقامت و صبرند، به اندک چیزی از میدان خارج نمیشوند، ایستادگی میکنند. شکورند، یعنی اوّلاً نعمت را میشناسند، ابعاد پنهان و آشکار نعمت را میبینند؛ ثانیاً قدرشناس نعمتند، یعنی ارزش این نعمت را، وزن این نعمت را، قیمت این نعمت را میدانند؛ ثالثاً بر اساس آن احساس مسئولیّت میکنند، بر اساس این نعمتی که خدا داده، احساس مسئولیت میکنند؛ ملّتی، جمعیّتی، قومی که بیصبر نیستند، مسئولیّتناشناس نیستند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ و سپس ملّت ایران دارای این صفات برشمردند: « جامعهی ایرانی به نظر ما یک جامعهی صبّار و شکور است؛ ملّت ما ملّت پُراستقامتی است و ملّت شکرگزاری است. در طول این سالهای متمادی، ملّت ایران همواره سپاسگزار الطاف الهی در طول این سالها بوده است.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
در همین زمینه رهبر انقلاب با اشاره به شأن نزول آیات سوره ی ابراهیم به موضوع «ایستادگی و مقاومت در مقابل جریان کفر» پرداختند و بر ضرورت شکرگزاری نسبت به این حوادث تأکید کردند: «این آیات، آیات سورهی ابراهیم است، مکّی است؛ یعنی در آن وقتی که مسلمانها در اوج مبارزات و ایستادگی و مقاومت در مقابل جریان کفر قرار داشتهاند، در آن وقت این آیات نازل شده است، به آنها مژده میدهد، به مردم میگوید که بدانید که خدای متعال ایّاماللّهی دارد، آن ایّامالله را به شما نصیب خواهد کرد؛ باید شما شکرگزار ایّامالله باشید. اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزیهای بیشتری را در آینده خواهد داد.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
سوم: سپاه قدس، رزمندگان بدون مرز
تا پیش از این حضرت آیت الله خامنه ای به صورت عمومی درباره ی مجموعه سپاه قدس سخن نگفته بودند اما در یکی از فرازهای این سخنرانی درباره ی هویت و نقش این بخش سپاه پاسداران سخن گفتند. ایشان سپاه قدس را «نهاد انسانیِ دارای انگیزه های بزرگ» و «حافظ کرامت مستضعفان و بلاگردان مقدّسات» معرفی کردند: «سپاه قدس را به عنوان یک مجموعه و سازمان اداری صرفاً نبینیم؛ بلکه به عنوان یک نهاد انسانی و دارای انگیزههای بزرگ و روشن انسانی مشاهده کنیم... سپاه قدس یک نیرویی است که با سعهی صدر به همه جا و همه کس نگاه میکند. رزمندگان بدون مرزند؛ رزمندگان بدون مرز. رزمندگانی که هرجا نیاز باشد، آنها در آنجا حضور پیدا میکنند؛ کرامت مستضعفان را حفظ میکنند، خود را بلاگردان مقدّسات و حریمهای مقدّس میکنند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
چهارم: ملّت طرفدار مقاومت
یکی دیگر از موضوعات جدیدِ مهم مطرح شده در خطبه های نماز جمعه ی ۲۷ دی ماه، بحث طرفداری همه جانبه و قاطعانه ی مردم ایران از «خط مجاهدت و مقاومت» بود. در سخنان پیشین رهبر انقلاب بارها موضوع مقاومت و ابعاد و زوایای گوناگون آن مورد بحث و تبیین واقع شده بود. از جمله اینکه مباحثی همچون هزینه های سازش و چالش با دشمنان، منطق مقاومت و راهبرد مقاومت مورد تحلیل و تشریح قرار گرفته بودند. همچنین اینکه جهت گیریِ ملّت ایران براساس چهارچوب انقلابیگری و مقاومت و ایستادگی است بارها از سوی ایشان مورد تأکید قرار گرفته بود اما اینکه ملت ایران در دوگانه ی مقاومت یا سازش طرفدار خط، تفکر و جریان مقاومت است در این سخنان حضرت آیت الله خامنه ای مورد تصریح قاطعانه واقع شد: «ملّت ایران نشان داد که از خطّ مجاهدتِ شجاعانه دفاع میکند، ملّت ایران نشان داد که به نمادهای مقاومت عشق میورزد، ملّت ایران نشان داد که طرفدار مقاومت است، طرفدار تسلیم نیست. آن کسانی که سعی میکنند چیز دیگری را از ملّت بزرگ ما به مردم و به افکار بیگانگان یا افکار عمومیِ داخل نشان بدهند، با صدق و صفا با مردم رفتار نمیکنند؛ ملّت این است، ملّت طرفدار ایستادگی است، طرفدار مقاومت است، ملّت طرفدار ایستادگی در مقابل زورگویی دشمنان است.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷ چراکه حضور میلیونی و عظیم و دشمن شکن مردم در مراسم تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی به عنوان نماد مقاومت خود سند این سخن است: «این کسانی که به خیابان آمدند، میلیونها انسانی که در تهران و در قم و در کرمان و در خوزستان و [دیگر شهرها] آمدند زیر جنازهی این عزیزان راه رفتند، و کسانی که از دور دیدند و اشک ریختند، و کسانی که در شهرهای مختلف توانستند از دور برای اینها عزاداری بکنند -که واقعاً دهها میلیون جمعیّتِ ملّتِ ما در این آزمون بزرگ شرکت کردند- میشود باطن اینها را، حقیقت اینها را تشخیص داد. ملّت از هر جناح و حزب، از هر مجموعه، از هر قوم، از هر خصوصیّت جغرافیایی، در این جهت مثل همند؛ طرفدار انقلابند، طرفدار حاکمیّت اسلامند، طرفدار ایستادگی در مقابل ظلمند، طرفدار «نه» گفتن به همهی مطامع دولتهای استکباری و استعماریاند.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
و سخن آخر اینکه تصریح رهبر انقلاب اسلامی بر اینکه «اراده ی الهی» بر پیروزی ملّت ایران قرار گرفته است و «دست قدرت خدا» را باید در این حوادث دید خود مژده ای به مردم ایران و اهالی جبهه ی حق بود: «کدام عاملی میتوانست یک چنین معجزهای را نشان بدهد جز دست قدرت الهی؟ آن کسانی که دست قدرت خدا را نمیتوانند در این حوادث ببینند و تحلیلهای مادّی در این مسائل میکنند، عقب میمانند. باید دست قدرت خدا را دید. بُعد معنوی و بسیار مهمّ این حادثه همین است که خدای متعال این کار را میکند. وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود میآورد، انسان باید احساس کند که ارادهی الهی بر پیروزی این ملّت است. این نشاندهندهی این است که ارادهی الهی بر این است که این ملّت در این راه و در این خط حرکت کند و پیروز شود.» ۱۳۹۸/۱۰/۲۷