مهدی الیاسی مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره عدم ارتباط دانشگاه و صنعت اظهار داشت: ارتباط صنعت با دانشگاه یک چالش بینالمللی و مساله روز دنیا است.
* گفتوگوی صنعت و دانشگاه دائماً با چالش مواجه است
وی افزود: دانشگاهها یا صنایعی که بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند موفق میشوند و طبیعتا این دانشگاه است که علاقه دارد به سمت علم و آموزش برود چرا که صنعت نیاز محور کار میکند و گفتوگوی این دو دائماً با چالش مواجه است. این یک مساله اختصاصی نیست و در همه دنیا و ایران وجود دارد چرا که ظرفیت نظام آموزشی ودانشگاهیمان بالقوه بزرگ است و تعدادی دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم که صنعت نیازمند آنهاست؛ بنابراین از مکانیزمهای لازم و کافی برخوردار نیستیم که این چالش وجود دارد.
مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار ادامه داد: در چند سال اخیر دو اتفاق در دنیا افتاد و در کشور ما هم شروع شد و سرعت گرفت که این دو رویکرد در مفهوم شرکتهای دانشبنیان و اکوسیستم نوآوری حول دانشگاه است و نسبت به چند سال گذشته بهبود پیدا کرده ولی ایدهآل نشده است.
* اساس شرکتهای دانشبنیان ارتباط صنعت و دانشگاه است
الیاسی خاطرنشان کرد: اساس شرکت دانشبنیان ارتباط صنعت و دانشگاه بوده که یکی از بهترین مکانیزمها در دنیا است. بنیانگذار تعداد زیادی از شرکتهای دانشبنیان و حتی شرکتهای فناوری در پارکهای فناوری از دانشگاهیان کشور تشکیل شدند ولی تقاضا یا بازار مصرفشان جامعه یا صنایع دیگر است.
وی اضافه کرد: صنایع زیادی از شرکتهای دانشبنیان اساساً سرویسدهنده به شرکتهای بزرگ، تولیدی هستند که با این اتفاق یک گام رو به جلو هستیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار اضافه کرد: وقتی صنعت با یک شرکت صحبت میکند خیلی راحتتر به نتیجه میرسد تا اینکه بخواهد با یک دانشکده یا استاد صحبت کند، الان از دانشکده یا استادان ما بیش از ۴ هزار شرکت تشکیل شده که از این تعداد بیش از ۳-۲ هزار شرکت از فارغالتحصیلان دانشگاهی و استادان هستند که ارتباط خیلی راحتتری با صنعت دارند چرا که حوزه ماموریت، فعالیت و محصولاتشان این شرکتها مشخص است.
الیاسی در ادامه خاطرنشان کرد: ارتباط شرکتهای دانشبنیان با شرکتهای بزرگ بهبود یافته است؛ بنابراین یک مرحله به جلو رفتهایم و بجای اینکه دانشکده داشته باشیم یکسری شرکت داریم که بر پایه دانش دانشگاهی استوار و برپایه شرکتهای دانشبنیان نوپا هستند. تعدادی از این شرکتها بزرگ و تعدادی هم کوچک هستند و بازار ندارند و این ارتباط کوچک و بزرگ جای چالش دارد.
* حضور بیش از ۳۰۰ شرکت دانشبنیان ماشینساز در صنعت
وی گفت: در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شرکت دانشبنیان ماشینساز در کشور وجود که توانایی ساخت ماشینآلاتی را دارند که در پروسه صنعتی کاربرد دارند. این یک مساله است که اگر یک صنعت بزرگ در لبنیات بخواهد ماشینالات صنعتی بخرد با مشکل اعتماد، گارانتی و تامین مالی مواجه میشود. در معاونت علمی سعی داریم دانش دانشگاهی در قالب شرکت جمعبندی شود و قابل مبادله باشد و ارتباط شرکتهای بزرگ با شرکتهای کوچک را در پلتفرمهایی تقویت کنیم.
مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار بیان کرد: در مرحلهای هستیم که باید بتوانیم پلتفرمهای به همرسانی را بیشتر کنیم و امکان تبادل را بین شرکتها فراهم و با تلاش و حمایت بیشتر موفق شویم.
* اکوسیستم نوآوری مسیر ارتباطی صنعت و دانشگاه است
الیاسی درباره اکوسیستم نوآوری گفت: اکوسیستم نوآوری یک مسیر ارتباطی خوب حول دانشگاه است. در حال حاضر از دانشگاههای صنعتی تهران از جمله دانشگاههای علم و صنعت، تهران و شریف حدود ۵۰۰ شرکت، ۶-۵ صندوق و شتابدهنده در اطرافشان هستند و بخشی از فروش این ۵۰۰ شرکت از داخل دانشگاه بیرون آمدهاند که همان شرکتهای دانشبنیان هستند و بخشی از اینها شرکت بزرگی تاسیس کردند که به نیروی انسانی دانشگاهها دسترسی داشته باشند.
وی ادامه داد: اکوسیستم نوآوری اطراف محیطهای علمی دانشگاهی هدف بعدی ما است که توانستهایم درحوزه دانشگاه شریف موفقتر باشیم و دانشگاههای تهران، علم و صنعت و امیرکبیر هم کارهای خوبی را در این حوزه شروع کردهاند.
مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار در پایان خاطرنشان کرد: سعی میکنیم با سرعت هر چه بیشتر با این دو مکانیزم جلو برویم. امروزه وضعیتمان نسبت به ۸-۷ سال گذشته خیلی بهتر شده ولی هنوز فاصله خیلی زیادی تا موفقیت و موقعیت ایدهآل داریم چرا که ظرفیتهای دانشگاهی خوب و صنایع بزرگ در کشور داریم و اگر بر این دو روش استمرار داشته باشیم به مرور زمان نتایج خوبی را شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/