خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: دستگاه تعلیم و تربیت برای جذب نیروی انسانی مورد نظر خود دو روش دارد که یک روش آن جذب افراد از طریق کنکور برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است که این افراد متعهد خدمت میشوند و بحث از طی دوره تحصیل وارد آموزش و پرورش میشوند.
روش دوم برگزاری آزمون استخدامی است که این روش بر اساس ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است؛ در این روش فارغالتحصیلان سایر دانشگاههای کشور بر اساس رشته و تخصص مورد نیاز آموزش و پرورش در آزمون استخدامی شرکت میکنند و چند برابر ظرفیت پذیرش به وزارت آموزش و پرورش معرفی میشود.
افراد نهایی پس از طی مصاحبه و گزینش مشخص شده و دوره یکسالهای را در دانشگاه فرهنگیان میبینند و در نهایت به استخدام آموزش و پرورش در میآیند.
اما برخی از ورودیهای امسال این دوره به مدارس نسبت به وضعیت حقوقی خود و تبعیضی که دربارهشان وجود دارد، گلایهمند هستند؛ در این راستا، مهدی باقری هنرآموز الکترونیک، فاطمه مهدیون معلم پایه اول ابتدایی، محسن شهروزی هنرآموز الکترونیک و مرتضی پرویزن دبیر تاریخ، اقتصاد و جامعهشناسی مهمان خبرگزاری فارس بودند تا از دغدغههایشان بگویند.

مهدی باقری کارشناسی الکترونیک خود را از دانشگاه آزاد کرج گرفته و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد است، فاطمه مهدیون لیسانس مشاوره از دانشگاه شهید بهشتی دارد و فوق لیسانس روانشناسی خود را از دانشگاه دولتی زنجان دریافت کرده است، محسن شهروزی لیسانس برق از دانشگاه آزاد تهران جنوب و فوق لیسانس برق از دانشگاه خواجه نصیر دارد و همچنین مرتضی پرویزن دارای لیسانس و فوق لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه دولتی همدان بوده و دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبایی است.
این افراد در سامانه فارس من خبرگزاری فارس نیز پویشهایی را با عنوان «پیگیری احکام معلمین ماده 28 ورودی مهر98» و «عدم اجرای قانون توسط آموزش و پرورش در صدور احکام جدید استخدام شدگان ماده 2۸ آزمون سراسری» خواستار پیگیری این موضوع بودند.
باقری: ما از مهر امسال وارد مدارس شدیم و حکممان را آبان دریافت کردیم و آنجا متوجه شدیم که 440 هزار تومانی که ابتدای امسال بر اساس مصوبه مجلس برای همه کارمندان دولت تصویب شده بود، به ما تعلق نگرفته بود.
مهدیون: در مجلس تصویب شده بود این مبلغ برای همه کارمندان دولت باشد اما چرا برای ما در نظر نگرفتند؟
باقری: آقای حاجیبابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس نامهای به وزیر آموزش و پرورش نوشت و رونوشتی را هم برای رئیس دیوان محاسبات فرستاد که در آن نامه آمده است: «معلمان طرح ماده(28) اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نیز از نحوه صدور احکام خود شاکی میباشند؛ مستدعی است دستور فرمایید نحوه صدور احکام آنان مورد بررسی قرار گرفته، گزارشی به فراکسیون فرهنگیان ارائه شود» و دیوان محاسبات هنوز نظری ندارد.

باقری: ما وقتی پیگیری کردیم، آموزش و پرورش میگوید که چون سال گذشته سر کار نبودید این مبلغ به شما تعلق نمیگیرد. آنها میگویند کسانی که سال گذشته مشغول به خدمت بودند، مشمول این طرح میشوند.
مهدیون: همان فشار مالی که به معلمان دیگر وارد است به ما هم وارد است؛ نمیشود که تعدادی از ما تحت پوشش نباشیم. این موردی بود که مجلس برای همه مصوب کرده است.
باقری: چرا باید بین دو نیرو که یک سال اختلاف دارند در میزان حقوق، 30 درصد اختلاف باشد و معلمانی که ورودی سال 97 هستند، حقوقشان با ما 30 درصد اختلاف دارد.
شهروزی: حقوق ما کف حقوق است.
باقری: در حال حاضر حکم ما یک میلیون و 573 هزار تومان است و دریافتی ما یک میلیون 430 هزار تومان است.
شهروزی: حکم معلمان ورودی سال 97 مبلغ 2 میلیون و 200 هزار تومان است.

باقری: چیزی که باعث شد ما وارد این حرفه شویم، عشق به معلمی بود؛ ما قبل از اینکه وارد آموزش و پرورش کار کنیم، در جاهای دیگری مشغول به کار بودیم و چیزی که ما را به اینجا کشانده است، همین عشق و علاقهمان است.
مهدیون: ما به دنبال عدالت هستیم و به نظرم معلمی که دنبال عدالت است، تحسینبرانگیز است چون ما باید الگوی دانشآموزانمان باشیم و اگر نتوانیم حق خودمان را بگیریم، چگونه می توانیم به دانشآموزان خود یاد دهیم که عدالت را سرلوحه کارشان قرار دهند و حق خود را بگیرند.
من عاشق معلمی هستم و تنها انگیزه و انرژی زندگیام معلمی است. واقعا عاشق زندگی شغلیام هستم و چه حقوقم اضافه شود و چه نشود، عاشق آن هستم.

باقری: از بچگی وقتی آرزوهایم را مینوشتم، شغل معلمی را هم مینوشتم و دوست دارم وقتی چیزی یاد میگیرم، منتقل کنم.
بین مطالبهگری و عشق معلمی ما منافات نیست؛ ما اینجا هستیم که بگوییم با عشق و علاقه وارد این مسیر شدیم اما نباید از کنار تبعیضها هم به سادگی بگذریم.
مهدیون: وقتی شغلت را میپرسند و میگویی «معلم» همه لبخند میزنند و میگویند «معلمی، خوش به حالت». من در کنار شاگردانم بهترین ساعات زندگیام را میگذرانم.
شهروزی: من قبل از اینکه به آموزش و پرورش بیایم به صورت حقالتدریس در دانشگاه تدریس میکردم اما احساس میکردم کار در آموزش و پرورش یک چیز دیگر است چون تو آینده را با دانشآموزانت میسازی.

پرویزن: شرایط برای کار در جاهای مختلف فراهم شده بود و بنده سالها مدرس دانشگاه بودم اما حس معلم و شاگردی، یک حس دیگر است. دنیایم در کنار دانشآموزان شیرینتر است.
ما وضعیت و شرایط معلمی را میدانستیم ولی بحث من و دوستانم تبعیض است؛ شعار ما عدالت محوری است؛ معلمی که در برابر حداقل حقوق کوتاه بیاید، جایگاه خود را پایین آورده است.
ما برای دانشآموزانمان از عدالت حرف میزنیم و میخواهیم فرد مفیدی برای جامعه باشند؛معلمی که نمیتواند حق خود را بگیرد چگونه از حق حرف بزند و به نظرم این ریاکاری است.
معتقدم ما باید تفکر انتقادی و خلاقیت را در دانشآموزان افزایش دهیم و عدالت سرلوحه کارمان باشد و اگر نتوانیم در مسیر صحیح و درست قدم برداریم باید به دنبال کار دیگری باشیم.

باقری: ما این موضوع را پیگیری کردیم؛ آموزش و پرورش میگوید نیرویی که 6 ماه آخر سال هم مرخصی بدون حقوق گرفته بود مشمول این موضوع نشده بود و این قانون است.
مهدیون: این 400 هزار تومان مبلغ زیادی نیست ولی حس می کنیم که تبعیض است و این تبعیض ما را اذیت میکند.
انتهای پیام/