به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی از کاربران فارس در سامانه فارس من پرسیده اند که «لزوم تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات دکتری» بررسی شود.
در آخرین پیگیری از این موضوع، یعقوب فتحاللهی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،گفت: باید این بحث را فراموش کنیم؛ چراکه فردی که وارد دوره تحصیلات تکمیلی میشود،در مقطع دکتری باید به عنوان محقق مستقل به تحقیقات علمی بپردازد و شیوههای تحقیق را بداند تا بتواند حل مسئله کند.
وی ادامه داد: دانشگاهها موظف هستند با یک برنامهریزی مناسب، تواناییهای خلاقیت و نوآوری را در این نیروهای انسانی بپرورانند.
*نباید مسیر تحصیلات تکمیلی
فتحاللهی گفت: پژوهش در دوره تحصیلات تکمیلی بستر مناسبی برای کشف خلاقیت و گسترش آن است و ما از این مسیر میتوانیم به نوآوری بپردازیم و در اقتصاد و جامعه هم مؤثر باشیم. بنابراین نباید مسیر تحصیلات تکمیلی را منحرف کنیم.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: گرفتن نمره در مقاطع تحصیلی مختلف ارزش محسوب میشود و فرد توانمندیهای علمی خود را با امتحان علمی و معتبر نشان میدهد. ما نباید امتحان را برای فردی که هنر ورود به این امتحان را ندارد و تقلب میکند از بین ببریم. امتحانها سر جای خود است چرا که باید با استفاده از این روش و متد تواناییهای افراد را بسنجیم و دانش و بینش او را اندازهگیری کنیم تا برای آینده و تواناییهای وی برنامهریزی کنیم.
فتحالهی ادامه داد: ممکن است تعدادی از افراد برای دستیابی به ارزشها علاقهمند باشند اما در عین حال نمیخواهند تلاش کنند و هنر و استعداد آن کار را ندارند، بنابراین ما با مدیریت هنر و استعدادهای انسانها و قرار دادن آنها در مسیری که میتوانند به توفیقاتی دست پیدا کنند، میتوانیم آنها را درست پرورش و از آنها استفاده کنیم.
وی ذکر مثالی گفت: فرض کنید در جامعه فردی برای رسیدن به ثروت تلاش میکند، اما فرد دیگر نمیتواند ولی از دیوار آن فرد که ثروت خود را با تلاش به دست آورده است بالا میرود. آیا باید ما ثروت آن فرد اولیه را تعطیل کنیم؟ بنابراین در هر جامعهای ما باید اولین کار خود را در واحدهای مختلفی که آدمها را تربیت میکنند مانند خانه و خانواه و بخشهای مختلف اجتماعی، تربیت درست، افراد متعهد و انسان قرار دهیم.
فتحاللهی افزود: ما میتوانیم فرد را به عنوان یک شهروند مناسب، یادگیرنده و شهروندی که از خدمت به جامعه خود با استفاده از تواناییها و قابلیتهای خود لذت میبرد،پرورش دهیم.
*باید مسؤولیتپذیری را در نسلهای بعد پرورش دهیم
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد: ما باید کار اصلی خود یعنی مسئولیتپذیری را در نسلهای بعد پرورش دهیم. ما با تغییر استانداردها عقبنشینی میکنیم و به روشهایی دست میزنیم که کارآمد نیست و جامعه را منحرف میکند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه هر جا ارزشی وجود دارد امکان تقلب نیز هست، گفت: ارزش باید سر جای خود باشد،ما باید با روش مناسبی افراد را بسنجیم. اینکه یک فرد علاقمند به تحصیل در دورههای تحصیلات تکمیلی است و میخواهد به عنوان یک فرد فرهیخته و فرزانه فارغالتحصیل شود، باید مسیری را طی کند و برای رسیدن به دانشآموختگی خود تلاش و استانداردهای آنجا را کسب کند. ما نمیتوانیم استانداردها را عوض کنیم.
*تحصیلات تکمیلی در جمهوری اسلامی باید موتور و پیشران پیشرفت علمی کشور باشد
فتحاللهی خاطرنشان کرد: برداشت من این است که در جمهوری اسلامی ایران تحصیلات تکیملی را به وجود آوردیم تا موتور و پیشران پیشرفت علمی کشور باشد. ما برای رسیدن به اهداف کشور باید انسانهای مستعد و متعهد به اخلاق علمی داشته باشیم که برای پیشرفت کشور خود شبانه روزی کار کنند.اگر افراد را اشتباه انتخاب کنیم، این افراد کار درست را انجام نمیدهند و به تخلف دست میزنند.
*هدف از راهاندازی مراجع داخلی برای چاپ مقالات آسان کردن شرایط نیست/فرد استاندارد را چه با مراجع داخلی و چه خارجی باید کسب کند
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس خاطر نشان کرد: چه مرجع داخلی برای چاپ مقالات وجود داشته باشد و چه مرجع خارجی فرقی نمیکند. ما نمیخواهیم در داخل کشور با راهاندازی مجلات داخلی شرایط را آسان کنیم؛ گرفتن درجه پی اچ دی یک استاندارد است. فرد استاندارد را چه با مراجع داخلی و چه با مراجع خارجی باید کسب کند. اگر به آن استاندارد برسد و دانش و بینش او پیشرفت کند به یک انسان بینالمللی در حل مسأله تبدیل میشود. نمیتوان استانداردها را دور ریخت.
* پیشنهاد دهندگان تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات بدنبال ایجاد راهکار برای انسانهای ضعیف هستند
وی افرادی را که پیشنهاد تعیین مراجع داخلی برای چاپ مقالات را میدهند، چنین ارزیابی کرد و گفت: این افراد راهکارهایی را برای انسانهای ضعیف که وارد دورههای تحصیلات تکیملی شدهاند طراحی میکنند. ما نمیتوانیم برای آدمها نسخه بپیچیم، ما برای پیشرفت جمهوری اسلامی نسخه میپیچیم. هر انسانی به اندازه استعدادی که خداوند به او داده است، محترم و موثر است.
*هیجان موجود در مورد وارد شدن به تحصیلات تکمیلی در افراد را باید مدیریت کنیم
فتحاللهی گفت: هر فرد باید درک کند که آیا با همان مقطع تحصیلی کارشناسی یا دیپلم برای کشور موثر است یا باید وارد عرصه علم شود. ما باید این هیجانی که در جامعه ما وجود دارد که همه باید تحصیلات تکمیلی را طی کنند مدیریت کنیم و به افراد و آدمها آموزش صحیح بدهیم و به هر کسی کمک کنیم خودش را کشف کند و بر اساس استعداد خود وارد عرصه علم شود تا دوره پی اچی دی را بگذراند و به عنوان یک عالم موثر برای کشور به حساب بیاید. همه نباید عالم موثر با تحصیلات تکمیلی شوند ما باید به جای اینکه استانداردها را در مورد چاپ مقالات از بین ببریم و عقبنشینی کنیم، باید در فضای بینالمللی علم باشیم.
ما باید به جای اینکه استانداردها را در مورد چاپ مقالات از بین ببریم و عقب نشینی کنیم،باید در فضای بینالمللی علم باشیم
وی با تاکید بر اینکه دشمن ایران اسلامی دوست دارد ما از فضای بینالمللی علم خارج شویم و تمام تلاش خود را انجام میدهد،خاطر نشان کرد: ما نباید با این تصمیمات خود را از فضای بینالمللی خارج کنیم. ما باید مدام به همه افرادی که در تحصیلات تکمیلی تلاش میکنند، تاکید کنیم که باید پرچم علمی کشور را در فضای بینالمللی زنده نگه دارند نه اینکه عقبنشینی کنیم و دست به افتتاح مراجع داخلی برای چاپ مقالات بزنیم.
*دانشگاهها در پرورش انسانها از استانداردهای علمی تبعیت میکنند که تابع جغرافیای خاص نیست
فتحالهی در پایان تاکید کرد: علم استانداردهای خاص خود را دارد و علما در استانداردهای علمی با هم تفاوتی ندارند. دانشگاهها در پرورش انسانها و اندازهگیری و آنالیز افراد از استاندارهایی تبعیت میکنند که این استانداردها، استانداردهای علمی هستند و تابع جغرافیای خاص نیستند که ما بگوییم به چه سمتی بروند. ما با تغییر آنها کشور را از مسیر علمی خود منحرف میکنیم.
انتهای پیام/