اعلام 8 «کلان پروژه» سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به فرارسیدن بهمن‌، ماه شکوفایی انقلاب اسلامی در سال 1357، بیان کرد: وظیفه ما هست که در این ایام، یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام راحل(ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای8 سال دفاع مقدس و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یک سازمان گفتمان محور است، یادآور شد: سیاست‌های سازمان پژوهش برآمده از مبانی نظری تحول، سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش، برنامه درسی ملی، مصوبات شورای عالی آموزش‌ و پرورش و تأکیدات وزیر آموزش و پرورش برای اجرای کامل برنامه درسی ملی در زیرنظام برنامه‌ درسی در پیشبرد امر تحول دنبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: با در دست داشتن این اسناد هیچ ابهامی در جهت‌گیری‌ها، در مبانی و در ارزش‌هایمان نداریم به‌خصوص چرخش‌های اساسی که در زیر نظام برنامه درسی مشخص ‌شده و همچنین چرخش‌های 10 گانه در مبانی نظری تحول آمده، برای ما یک اصل است.

وی اشتراک در مسؤولیت و پاسخگویی را اصلی بسیار مهم دانست و گفت: بر اساس روایت کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ همه ما به‌اندازه سعه وجودی خودمان مسؤول هستیم. هیچ فردی هم نمی‌تواند مسؤولیت خودش را به خاطر اینکه دیگری مسؤولیتش را انجام نداده، پاسخگو نباشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اجرای کامل برنامه درس ملی تنها محدود به استقرار 11 حوزه تربیت و یادگیری در قالب اداری نیست، اظهار کرد: اجرای کامل برنامه درس ملی مجموعه مرتبط و منسجم فعالیت‌هایی است که به‌گونه‌ای فرایندی زمینه را برای انطباق خروجی این سازمان با آن اهداف تحولی فراهم کند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: علی‌رغم اینکه کتاب درسی بسیار مهم است و هیچ مسامحه‌ای در دقت کتاب‌های درسی نباید داشته باشیم درعین‌حال این سازمان قرار است از انحصار به کتاب خارج شود و به بسته‌های یادگیری رسیده و البته در کنار این بسته‌های یادگیری به همسوسازی، توانمندسازی مجریان برنامه هم پرداخته شود و در این راه همه همراه باشیم تا آن بسته یادگیری به نتیجه لازم برسد.

 وی با طرح این پرسش که «چه سازمانی می‌تواند این بسته یادگیری را تولید کند؟»، گفت: سازمانی که مشارکت پذیر، نقدپذیر و با اندیشه‌ورزی و پویا باشد، در درون آن سازمان گفت‌وگوهای جدی و عمیق مرتبط با آموزش‌ و پرورش و تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد.

وی 8 کلان پروژه مدنظر در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را شامل «استقرار یازده حوزه تربیت و یادگیری مصرّح در برنامه درس ملی به‌ عنوان مرجع تخصصی برای پژوهش و برنامه‌ریزی درسی و استانداردهای محتوایی بسته‌های یادگیری در هر حوزه»، «تدوین و تصویب برنامه درسی حوزه‌های تربیت و یادگیری و استانداردهای آن، به‌گونه‌ای که واگذاری امر تألیف کتاب و تولید بسته یادگیری بر اساس آن امکان‌پذیر باشد»، «تدوین، تصویب، اعتباربخشی و عملیاتی سازی فرایند طراحی و تولید بسته‌های یادگیری و استقرار این فرایند در معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری برای مدیریت، نظارت و هدایت تولید بسته‌های یادگیری»، «تدوین و تصویب شاخص‌های موردنیاز زیر نظام برنامه درسی، ناظر به ویژگی‌ها و صلاحیت‌های خروجی نظام آموزشی (دانش‌آموز)»، «بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سه‌ساله اول ابتدایی»، «بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سه‌ساله دوم ابتدایی»، «بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سه‌ساله متوسطه اول» و «بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامه درسی و تربیتی دوره سه‌ساله متوسطه دوم» اعلام کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی