کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی 1525 میلیارد ریال افزایش یافت

به گزارش گروه شهری خبرگزاری، سازمان برنامه و بودجه کشور درباره گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «سرانجام وعده 3 هزار میلیاردی دولت به تهرانی‌ها/ اتوبوس‌های کشور به پایتخت نرسید» اعلام کرد: نوسازی ناوگان اتوبوس که با استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به تأمین ۱۲۳۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و اتوبوس پیش‌بینی و در دست اقدام است.

 اعتبار طرح کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از ۲۶۰ میلیارد ریال در قانون بودجه سال جاری به بیش از ۱۵۲۵ میلیارد ریالی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است.

در مورد تمهیدات پیشنهادی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری هم اعلام این نکته ضروری است که با استناد به مصوبه شماره ۱۲۸۸۴۵ شورای اقتصاد «طرح جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری» برای نوسازی ۹ هزار اتوبوس دیزل و گازسوز شهری با استفاده از صرفه جویی حاصل از سوخت تا سقف ۱۵۶ هزار دلار به وزارت صنعت، معدن و تجارت اجازه داده شده است که نسبت به نوسازی ناوگان با استفاده از سرمایه گذاری در این بخش اقدام نماید.

در مورد تأمین منابع مالی به منظور توسعه شبکه مترو هم باید گفت که طی سال‌های ۹۷-۱۳۹۲ بالغ بر ۶۱ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت به طرح‌های قطار شهری کلانشهرهای کشور با مشارکت در باز پرداخت معادل ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد از محل بودجه عمومی اقدام شده است.

در سال ۱۳۹۸ نیز با استفاده از اوراق مشارکت موضوع بند (د) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ نسبت به تأمین ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای طرح‌های قطار شهری در حال بررسی و اقدام است.

از مجموع منابع فوق هم بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال به پروژه‌های مرتبط با شبکه راه‌آهن شهری تهران همانند تکمیل خطوط ۳، ۶ و ۷ متروی تهران اختصاص یافته است.

طی سال‌های 96 تا 98 نیز به طرح‌های احداث خطوط قطار شهری در کلانشهرهای کشور بیش از ۱۲.۵ هزار میلیارد ریال تخصیص پرداخت شده است که بیش از ۱۲۵۰ میلیارد ریال آن به شهرداری تهران برای تکمیل شبکه مترو پرداخت شده است.

در حوزه تهیه و تأمین ناوگان مترو هم به استناد مصوبه شماره ۴۶۱۳۴۵ شورای اقتصاد به منظور تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو با استفاده از تسهیلات مالی خارجی معادل ۹۹۴.۳ میلیون یورو اقدام شده است که صد در صد تضمین بازپرداخت تسهیلات مذکور بر عهده دولت است و مقرر است که وزارت کشور ( سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تمهیدات اجرایی آن را اتخاذ کند.

توضیح کمک به هزینه‌های بهره‌برداری مترو اتوبوسرانی هم این است که به منظور کمک به عملیات بهره‌برداری مترو اتوبوسرانی شهری از محل بودجه عمومی در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۰۰۰ میلیارد ریال و در سال ۱۳۹۸ تاکنون معادل ۸۰۰ میلیارد ریال به عنوان یارانه بلیط حمل ونقل عمومی اختصاص یافته است.

در مورد نوسازی ناوگان تاکسی و وانت هم، شورای اقتصاد به استناد مصوبه شماره ۵۳۷۵۷۳  طرح حمایت از تولید و تبدیل کارخانه‌ای و کارگاهی تعداد ۱۴۶۴۰۰۰ دستگاه خودوری تاکسی، ون ( تاکسی) وانت و مسافربر شخصی بنزینی به گاز طبیعی (CNG) در سقف بیش از ۵۶۳.۷ میلیون دلار در تعهد دولت به تصویب رساند و مقرر است وزارت نفت تمهیدات اجرایی آن را اتخاذ نماید.

 در مورد مطالبات شهرداری تهران هم این است که تسویه مطالبات شهرداری تهران در مجموع مبلغ ۸.۲۶۵.۵۲۱ میلیون ریال شامل مبلغ ۳۴۲۰۶۷۹ میلیون ریال بابت یارانه بلیط اتوبوس و مترو و مبلغ ۴۸۴۴۸۴۲ میلیون ریال بابت صدور پروانه و نوسازی بافت فرسوده اقدام شده است.

عضو شورای شهر: دولت عزمی برای خرید اتوبوس ندارد

بر اساس گزارش فارس  محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است دولت عزمی برای خرید اتوبوس ندارد. وی درباره خرید اتوبوس‌های جدید گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با نمایندگان دستگاه‌های مختلف در مورد خرید اتوبوس برگزار شد که اعضای شورای شهر، شهردار تهران، معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی ریاست جمهوری، نمایندگان سازمان شهرداری های وزارت کشور، صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی، ایدرو و دیگر دستگاه‌ها در این جلسه حضور داشتند. 

وی ادامه داد:‌ برداشت من از این جلسه این بود که اگر تاکنون امیدی وجود داشت که کمک دولت برای خرید اتوبوس تحقق پیدا کند، دیگر این موضوع جزو خیالات است، چرا که اراده‌ای در بدنه دولت نیست تا کمکی در این زمینه محقق شود.

علیخانی عنوان کرد:‌ البته برخی در دولت موافق اختصاص کمک برای خرید اتوبوس برای شهرهای مختلف از جمله تهران‌اند، ولی با توجه به سیستم بانکی و شرایط پیچیده اداری به نظر می‌رسد این موضوع محقق نشود و بدنه دولت هم بهانه‌گیری‌هایی در این زمینه دارد. 

امیدی به وعده 3 هزار میلیاردی دولت نیست

وی اعلام کرد: به نظر می‌رسد دیگر امیدی به تحقق کمک دولت برای خرید اتوبوس نیست و پیشنهاد ما به آقای حناچی این است که شهرداری خودش برای خرید اتوبوس اقدام کند چون بعید می‌دانم مصوبات و وعده های دولت در این زمینه محقق شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: 6 هزار میلیارد تومان دولت بودجه برای کل شهرداری کلان‌شهرها در نظر گرفت که 3 هزار میلیارد آن برای تهران بود و قرار شد 1500 دستگاه اتوبوس برای پایتخت خریداری شود، 800 اتوبوس هم خریداری آن از محل اوراق مشارکت پیش‌بینی شده بود. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با بروکراسی سخت اداری مواجه هستیم و برخی در بدنه دولت عملا برای صورتجلسه اخیر دولت در مورد خرید اتوبوس اعتبار چندانی قائل نیستند،‌ گفت: برخی مسؤولان بانک‌ها در جلسه اخیر اعلام کردند؛ برای تبدیل ارز خارجی به ریال که از محل صندوق ذخیره ارزی باید پرداخت شود فعلا مجوزی ندارند و شهرداری خودش باید به دنبال اخذ این مجوز باشد.

روحانی وعده خرید 40 هزار اتوبوس داده‌بود

وی گفت:‌ در حال حاضر که قرار شده مصوبات و تصمیمات به اجرا درآید، کار در پیچ و خم بروکراسی اداری گره خورده است، این درحالی بوده که رئیس جمهور سال قبل اعلام کرده بود 40 هزار اتوبوس برای حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری خریداری می‌شود ولی این موضوع با وجود اینکه مصوبه شورای اقتصاد را هم دارد محقق نشده است. 

علیخانی ادامه داد: ما براساس همین مصوبات موضوع را پیگیری می کنیم لذا در حال حاضر اوضاع اتوبوس‌های تهران اصلا خوب نیست و باید موانع تحقق مصوبات دولت و موانع خرید اتوبوس مرتفع شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی