آموختنی‌های رانندگی در برف

روزنامه شهروند: امدادگران هلال‌احمر هنوز درگیر سیل بودند که موج سرما بسیاری از آنان را درگیر امدادرسانی به مردمی کرد که در جاده‌ها گرفتار برف و سرما شده بودند. خودرو‌های زیادی در جاده‌های مختلف گرفتار برف شدند و بسیاری از آن‌ها تجهیزات لازم را برای چنین شرایطی همراه نداشتند و همین، کار را بسیار سخت‌تر کرد.

رانندگی در فصل سرما که برف و باران و حتی بهمن در آن کم نیست، کار ساده‌ای نیست و راننده‌ای که بناست در این فصل به جاده بزند قبل از هر چیز باید بیاموزد که چه چیز‌هایی همراه داشته باشد و در صورت وقوع هر حادثه‌ای چگونه رفتار کند. به همین مناسبت به سراغ محمد پور اکرام، رئیس اداره توان‌افزایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر رفتیم و از او نکات ضروری رانندگی را در برف پرسیدیم.

در برف سوخت خودرو را مدیریت کنیم

رانندگی هنگام برف و بوران کار ساده‌ای نیست، اما دانستن و رعایت چند نکته می‌تواند کار را تا اندازه‌ای راحت کند. به گفته رئیس اداره توان‌افزایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، یکی از سرفصل‌های اصلی در تدریس به امدادگران، رانندگی در شرایط سخت است، اما دانستن این امر تنها برای امدادگران ضروری نیست و برای عموم هم همین‌طور است، چرا که رانندگی در برف، باران و مه هر کدام تخصص خود را لازم دارد.

تجهیزاتی که در فصل سرما باید در خودرو داشته باشید

پور اکرام تأکید دارد راننده‌ای که در فصل سرما می‌خواهد به سفر برود قبل از هر چیز باید تجهیزاتی همراه داشته باشد. بیل یا پارویی کوچک که جای کمی می‌گیرد، نخستین چیزی است که راننده در فصل سرما باید در خودرو داشته باشد. همچنین زنجیر چرخ به همراه یک حلقه اضافه ابزاری است که نباید هیچ‌گاه آن را فراموش کرد.

جعبه ابزار، طناب نایلونی و سیم آهنی- که اگر زنجیر چرخ با مشکل مواجه شد، بتوان با این ابزار مشکل را حل کرد- دیگر ابزار لازم است. در کنار اینها، همراه داشتن چراغ قوه، لاستیک زاپاس سالم، تسمه پروانه، شلنگ بخاری، بست اضافه شلنگ، مایع شیشه‌شوی زمستانی، آب و ضد یخ، به همراه یک‌سری وسایل هشدار برای خطر نیز بسیار مهم است.

به گفته او، نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کرد این است که هنگام استفاده از زنجیر چرخ سرعت بیشتر از ٥٠ کیلومتر در ساعت احتمال آسیب‌زدن به خودرو را زیاد می‎‌کند، پس زمانی که زنجیر چرخ می‌بندید سرعتی بیشتر از ٤٠ یا ٥٠ کیلومتر
نداشته باشید. توصیه‌های مهمی برای رانندگی در فصل سرما و برف وجود دارد، مانند اینکه بهترین حالت و ایمن‌ترین نکته آهسته رانندگی کردن است. پور اکرام بر این تأکید دارد و می‌گوید: «موارد متعددی وجود دارد که باید رعایت شود؛ راننده باید هوشیار باشد، چرا که سطح جاده یکسان نیست. چراغ‌های کوچک خودرو حتما باید روشن باشد. فاصله با خودرو جلویی در حالت عادی تعریف دارد، اما در زمان برف باید دو برابر باشد.»

در برف سوخت خودرو را مدیریت کنیم


استفاده از زنجیر چرخ را فراموش نکنید

فراموش نکنید که رانندگی در برف و یخ شرایط خاص خود را دارد. در درجه اول باید سعی کنید از زنجیر چرخ و لاستیک‌های یخ‌شکن استفاده کنید. اگر در برف زیاد متوقف شدید، با دنده یک حرکت نکنید؛ با دنده دو حرکت کنید و پا را به آرامی از روی کلاچ بردارید تا از سُر خوردن جلوگیری شود و خودرو به راحتی حرکت کند. همچنین اگر زمانی که در برف حرکت می‌کنید، سطح باد لاستیک‌ها را کم کنید، احتمال سُر خوردن کاهش می‌یابد. به گفته رئیس اداره توان‌افزایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، زمانی که خودرو در برف و بوران متوقف می‌شود نکته‌ای که بسیار مهم است مدیریت سوخت است.

راننده نمی‌تواند تشخیص دهد چه مدت بناست در برف متوقف بماند. زمانی که فاصله، تا جایی که می‌توان کمک دریافت کرد، تا یک کیلومتر باشد و از وجود کمک مطمئن باشید، می‌توان خودرو را ترک کرد، اما در غیر این‌صورت نباید خودرو را ترک کرد، چرا که این کار خطرات بیشتری دارد. او ادامه می‌دهد: نکته بعدی داشتن تجهیزات است. داشتن پتو و وسایل گرمایشی در خودرو بسیار مهم است. وقتی در زمستان سفر می‌کنید باید پوششی به‌عنوان ذخیره همراه داشته باشید. اگر شرایط بحرانی ایجاد شود همین امر کمک بسیار بزرگی است.

در کنار این امر، داشتن مواد خوراکی هم نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. در سازمان‌های امدادی زمانی که برای کمک به افراد مانده در برف می‌رویم پتو و مواد غذایی نخستین چیز‌هایی است که در اختیارشان قرار می‌دهیم و اگر خودشان از قبل این‌ها را همراه داشته باشند آسیب کمتری می‌بینند.

در برف سوخت خودرو را مدیریت کنیم


توصیه‌های ضروری هنگام حبس در خودرو

اگر کسی در شرایط کولاک در داخل خودرو محبوس شود، رعایت توصیه‌های زیر ضروری است:

  • در گوشه‌ای توقف کند.
  • چراغ‌های خطر را روشن کند.
  • پرچم وضع اضطراری را از طریق آنتن رادیو یا شیشه خودرو آویزان کند.
  • در جایی توقف کند که احتمال پیداشدن توسط گروه نجات زیاد باشد.
  • در چنین شرایطی نباید اقدام به پیاده‌روی کند، مگر آنکه در آن حوالی ساختمانی پیدا کند که امکان پناه گرفتن وجود داشته باشد.
  • بارش برف باعث ایجاد خطا در تشخیص میزان مسافت و فاصله می‌شود. یک ساختمان ممکن است نزدیک به نظر برسد، اما در شرایط بارش برف سنگین رسیدن به آنجا کار آسانی نیست.
  • برای گرم نگه‌داشتن داخل خودرو لازم است در هر ساعت ۱۰دقیقه موتور و بخاری آن را روشن کند. وقتی موتور خودرو روشن است، دریچه‌ای که به سمت بالاست، برای تهویه هوا و ورود و خروج باز کند، این کار مانع از مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن خواهد شد.
  • هر چند وقت یک‌بار برف موجود در لوله اگزوز را پاک کند.
  • برای گرم نگه‌داشتن بدن نرمش کند، اما خود را بیش از حد خسته نکند.
  • در هوای بسیار سرد برای عایق‌کاری می‌تواند از نقشه راه‌ها، روپوش صندلی‌ها وکف پوش خودرو استفاده کند.
  • اگر چند نفر باشند به همدیگر تکیه زده و از کت و پالتو به‌عنوان روانداز استفاده کنند.
  • به نوبت بخوابند. همواره باید یک نفر بیدار باشد تا به گروه نجات علامت بدهد.
  • مایعات بنوشد تا دچار کم‌آبی نشود.
  • مواظب باشد که باتری خودرو از کار نیفتد. میان شارژ و مصرف انرژی الکتریکی تعادل برقرار باشد (استفاده از چراغ‌ها، گرمایش و رادیو).
  • در شب، چراغ داخل خودرو را روشن کند تا امدادگران و گروه نجات بتوانند او را ببینند.
  • اگر کسی در جایی دور گرفتار شده است، می‌تواند با استفاده از سنگ یا شاخه درختان کلماتی نظیر کمک یا SOS را با حروف بزرگ روی برف بنویسد تا توجه امدادگران و گروه نجات را از داخل بالگرد یا هواپیمای جست‌وجو جلب کند.

در برف سوخت خودرو را مدیریت کنیم

برچسب ها:

تکنولوژی