رد صلاحیت‌ها بهانه‌ای برای سرپوش گذاردن بر اختلافات اصلاحات

سرویس سیاست مشرق - اصلاح‌طلبان از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بر اختلافات خود اذعان کرده‌اند و اکنون که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم با بهانه قرار دادن رد صلاحیت‌ها قصد دارند بر اختلافات خود سر پوش بگذارند. اگر ادعای آنان در مورد نداشتن تعداد کاندیدای مناسب درست است چرا رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و سرلیست انتخابات گذشته یعنی محمد رضا عارف برای این دوره ثبت نام نکرده است؟

اختلاف اصلاح طلبان که پدیده دور از ذهنی نیست این بار شکل جدیدی به خود گرفته است. در انتخابات گذشته نیز معمولاً به اجماع رسیدن اصلاح طلبان به سختی شکل می‌گرفت اما در انتخابات مجلس پیش رو به نظر این مسئله شکل حادتری به خود گرفته است.

از تابستان امسال انتقادات به شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان شدت یافته است. اما با نزدیک شدن به انتخابات این انقادات شکل جدیدی به خود گرفته است. در جلساتی که قرار بود منتهی به ارائه لیست انتخاباتی شود ابتدار در چندین جلسه به نتیجه‌ای منجر نشد و جلسات به دلیل آن چیزی که حالت پدر سالاری شورای عالی می‌نامند بی نتیجه ماند.

بیشتر بخوانید:

اصلاحات به دنبال سیاست «رومی روم یا زنگی زنگ»

در جلسه ۱۵ بهمن ماه که ظاهراً با اصرار حزب اتحاد ملت و احزاب اقماری آن تشکیل شد سرانجام نتوانستند به نتیجه‌ای برسند و راضی به ارائه لیستهای متعدد در حوزه انتخابیه تهران شده‌اند.

در بیانیه آمده است که " در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام شهر، شمیرانات و پردیس، عمدهٔ ظرفیت و فرصت حضور احزاب و شخصیت‌های نام آشنا از این جبهه گرفته شده است. با این شرایط هرگونه تصمیم احزاب عضو که امکان رقابت حداقلی در این حوزه برای آنان باقیمانده است مورد احترام بوده و حق قانونی آنهاست تا با نام و عنوان خود از کاندیدای مورد نظر خود حمایت نمایند."

نکته‌ای که بسیار عجیب به نظر می‌رسد این است که اصلاح طلبان رد صلاحیت‌ها را به عنوان سرپوشی برای اختلافات خود قرار داده‌اند. آنان با بهانه قرارد دادن رد صلاحیت کاندیداهای مهم خود، تصمیم به ارائه لیستهای متعدد نموده‌اند. حال آنکه اختلافات آنان از پیش آشکار بود و خود نیز به اینکه ممکن است به لیست واحدی نرسد اذعان داشتند.

شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان سیبل انتقادات

کرباسچی قبلاً گفته بود: «واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی: آنچه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رأی دادن می‌بخشد، نتیجه رأی دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی سیاسی چه برای حکومت چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم». «بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟! بگویید در مجلس یازدهم چه می‌کنید تا مردم دربارهٔ رأی دادن و ندادن به شما تصمیم بگیرند. برای مردم اهمیتی ندارد که چگونه نامزد شده‌اید، مهم این است که چه می‌کنید». [۱] پیش از آن نیز در مورد عارف گفته بود: محمد رضا عارف در شورای عالی اصلاح طلبان و مجلس در این مدت چه کار کرده است؟ همه اعتراض‌های اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد اوست. وی عملکردی ندارد که کسی بخواهد از او انتقاد کند. [۲]

«علی شکوری راد» دبیرکل حزب «اتحاد ملت»، عارف رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان را فردی دانشگاهی و غیرسیاسی خواند. [۳]

«اسماعیل دوستی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از مدت‌ها قبل در مورد منتجب نیا گفته بود: «نه تنها منتجب نیا بلکه بسیاری از اصلاح طلبان دیگر به شورای عالی نقد دارند و احتمالاً به صورت ائتلاف با شورای عالی وارد انتخابات نمی‌شوند. منتجب نیا و برخی دیگر از اصلاح طلبان انتقادات تندی به شورای عالی دارند، معتقدم شورای عالی باید نظر این افراد را بپذیرد و در جهت انسجام گام بردارد، نه در جهت افتراق.»[۴]

بیشتر بخوانید:

اعترافِ اصلاح‌طلبان به اختلاف انتخاباتی

احمد حکیمی پور دبیرکل حزب اراده ملت نیز در سال ۹۶ گفته است: ««به نظر من مأموریت شورای عالی تمام شده است. باید کمیته‌ای برای بررسی نقدها و اشکالات تشکیل شود؛ در این کمیته به هیچ وجه نباید ذی نفعان حضور داشته باشند. این کمیته باید گزارش کار خود را به شورای هماهنگی بدهد و پس از آن شورای هماهنگی تصمیم می‌گیرد که آن را ادامه بدهد یا اینکه سازوکار دیگری طراحی کند.»[۵]

حجت الاسلام محسن رهامی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هم با انتقاد از شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفته بود: «عیب شورای عالی سیاستگذاری این است که حضور اشخاص حقیقی و غیرحقوقی بیشتر از افراد حقوقی است. در واقع شورای عالی سیاستگذاری سعی کرده نقش احزاب را کمرنگ کند، حال آن که ما معتقدیم دموکراسی از کانال تحزب محقق می‌شود. وی افزود: من، آقای هادی خامنه‌ای، آقای منتجب نیا، آقای کواکبیان و آقای حکیمی پور معتقدیم احزاب باید میدان دار باشند و اشخاص حقیقی نیز به دعوت احزاب در مجموعه حضور پیدا کنند. اینکه حالا در یکی دو مورد شورای عالی سیاستگذاری موفق عمل کرد، این موفقیت مقطعی است، در بلندمدت به علت استفاده نکردن از ظرفیت احزاب تضعیف می‌شود.»[۶]

سامانه سرا و تشدید اختلافات

 سامانه‌ای که قرار بود مکانیسم انتخاب کاندیداهای اصلاحات در تهران و شهرستان‌ها باشد. اما اختلاف بر سر آن اینقدر گسترده بود که احزاب موثری چون کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی و حزب کار به شدت به انتقاد از آن پرداختند.

حزب اعتماد ملی نیز در گزارشی که از جلسه اعضا منتشر کرده است چنین بیان کرده است: «در جلسه هیات اجرایی حزب اعتماد ملی، اعضا، به مغایرت طرح سرا با بند ۸ ماده ۳ اساسنامه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، پشت پرده‌های این طرح، تأثیر احزاب اقماری در تصویب طرح و همچنین بر نتیجه رای‌سنجی، مانور نامفهوم دموکراسی در عین غیردموکراتیک بودن طرح و… اشاره کردند.»[۷]

کار به جایی رسید که این افراد در اصلاح طلب بودن یکدیگر شک کردند. محمود صادقی در توئیتی کارگزارن را از جرگه اصلاح طلب خارج نمود.

فرجام سخن

اصلاح طلبان از انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ بر اختلافات خود اذعان کرده‌اند و اکنون که در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار داریم با بهانه قرار دادن رد صلاحیت‌ها قصد دارند بر اختلافات خود سر پوش بگذارند. اگر ادعای آنان در مورد نداشتن تعداد کاندیدای مناسب درست است چرا رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و سرلیست انتخابات گذشته یعنی محمد رضا عارف برای این دوره ثبت نام نکرده است؟ و دیگر چهره‌های برجسته چون پروانه سلحشوری و عبدالرضا هاشم زایی که نمایندگان همین دوره هستند در انتخابات شرکت نکردند؟


۱- https://www.khabaronline.ir/news/۱۳۱۷۷۶۶/

۲- https://www.irna.ir/news/۸۳۴۴۵۶۱۹/

۳- همان

۴- همان

۵- https://www.mehrnews.com/news/۴۰۱۸۸۷۵/

۶- http://khorasannews.com/Newspaper/MobileBlock?NewspaperBlockID=۵۸۰

۷- http://etemadmelli.com/۴۵۰۸۶۱۵-۲/

برچسب ها:

سیاسی