معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال گفت: با توجه به تأثیرگذاری بالای رسانهها و نخبگان بر افکار عمومی پیش از انتشار خبر در خصوص بیماری کرونا از صحت و سقم آن خبر مطلع شویم.
محمد صادق افراسیابی معاون مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال به گفت: با توجه به تأثیر گذاری بالای رسانهها و نخبگان بر افکار عمومی، لازم است تا پیش از انتشار هر گونه خبری در خصوص بیماری کرونا ابتدا از صحت و سقم آن خبر مطلع شویم و سپس آن را باز نشر دهیم.
او با اشاره به عملکرد مناسب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاع رسانی اخبار مرتبط با کرونا گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای اخیر تلاش کرده است تا اخبار را به موقع به مردم اطلاع رسانی کند که اگر رسانهها اخبار این وزارتخانه را محور قرار دهند و از بیان اخباری که صحت و سقم آن هنوز مشخص نیست خودداری کنند، کمک زیادی به حفظ آرامش روانی جامعه و در عین حال پیشگیری از ابتلای عموم مردم به بیماری کرونا خواهد شد.
افراسیابی نقش سواد رسانهای را در مدیریت بحرانهای اجتماعی بسیار مهم ارزیابی کرد و خاطر نشان ساخت: متأسفانه در بسیاری از مواقع دولت به دلیل کمبود سواد رسانهای مردم ناچار است هزینهی بیشتری را برای مدیریت بحران بپردازد در حالیکه اگر تمام دستگاههای کشور برای افزایش سواد رسانهای مردم بسیج شده بودند و هر یک به سهم خود برای افزایش سواد رسانهای جامعه تلاش کرده بودند، دیگر با بحرانهایی نظیر هجوم مردم برای تهیه ماسک بهداشتی تحت تأثیر گفتههای برخی سلبریتی ها و محتوای برخی رسانههای غیر رسمی نبودیم و یا شاهد انتشار گسترده برخی اخبار نگران کننده که سلامت روانی جامعه را هدف قرار داده است نبودیم.
مدرس دانشگاه سوره با بیان این موضوع که آیندگان در مورد ما قضاوت خواهند کرد، گفت: هر چند جامعه به انواع سوادهای زندگی در شرایط جدید جامعه جهانی نیاز دارد اما معتقدم سه سواد برای تقویت حکمرانی جمهوری اسلامی ایران مهمتر است که این سه سواد شامل سواد رسانهای، سواد مالی و سواد سلامت است.
او در ادامه افزود: دولت آمریکا این روزها به بدترین شکل ممکن از کم سوادی عمومی جامعه ایران در این عرصهها نهایت سو استفاده را میکند تا اولاً تحمل وضعیت تحریمها برای مردم سختتر شود چرا که سواد مالی میتواند به مقاوم سازی اقتصاد و عبور از شرایط تحریم منجر شود، ثانیاً تلاش میکند تا آرامش روانی جامعهی ایرانی را دائماً با انتشار اخبار وحشتناک از بیماریهای مختلف برهم زند، یک روز مردم را به اخبار آنفولانزاهای جدید مشغول میکند و روز دیگر به اخبار کرونا که این امر نتیجه ترکیب کم سوادی سلامت و کمی سوادی رسانه است چون اگر سواد سلامت افزایش پیدا کند پیشگیری از بیماریها راحت تر میشود و اگر سواد رسانهای افزایش پیدا کند، جامعه با بیماریها به شکل منطقی مواجه میشود و دچار ترس و نگرانی و اضطراب حاصل از اخبار جعلی و شایعات بیاساس نمیشود.
افراسیابی در پایان خواستار توجه جدیتر به تقویت سه سواد رسانهای، سواد مالی و سواد سلامت شد و گفت: هر چند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامههای متعددی را با همکاری سایر وزارتخانهها و سازمانها برای افزایش سواد رسانهای طراحی کرده است اما این وزارتخانه به تنهایی نمیتواند بار افزایش سواد رسانهای را به دوش بکشد و نیاز به کمک همه دارد که از آن جمله باید بر نقش اصلی و محوری رسانههای جمعی خصوصاً خبرگزاریها و مطبوعات برای افزایش سواد رسانهای تاکید کرد و من معتقدم رسانه در ایران به دلیل تفاوت شیوه درآمدزایی رسانهها در ایران با اکثر کشورهای جهان میتواند بهتر از سایر کشورها در افزایش سواد رسانهای مردم ایفای نقش کند.