- اخبار بازار -
استارتاپ در واقع یک سازمان یا کسب و کار جوان و نوپاست که به تازگی شروع به ارائه خدمت یا کالایی کرده است که پیش از این به این گونه ارائه نمی شده ( مانند ایسمینار و آسان اسپرت، برای ارائه انواع خدمات آموزشی و ورزشی بصورت آنلاین با کمترین زمان و هزینه) و یا اینکه قبلا اجرا شده اما در بازار مورد نظر ما ( مثلا کشور ایران) ارائه نشده است و معمولا ایده آن برگرفته از یک نمونه خارجی می باشد ( مانند فروشگاه آنلاین دیجی کالا که برگرفته از نمونه خارجی آن به نام آمازون می باشد) و یا به گونه ای بنیان گذاران آن معتقدند که در گذشته با کیفیت و ویژگی های پایین تری ارائه شده است ( مانند سامانه حمل و نقل تپسی که بعد از اسنپ، با قدرت زیادی شروع به فعالیت کرد و توانست رقیب پررنگی برای آن به شمار بیاید.).
ایده های استارت آپ چگونه به ذهن خطور می کند؟
همه ایده های استارت آپ در واقع از یک نیاز شروع می شوند که به آن پاسخ مناسبی داده نشده است و یا راه حل های موجود، آن طور که بازار یا جامعه توقع داشته نیاز را برطرف نمی نکرده و یا اینکه راه حل های نیاز یا مشکل به راحتی در دسترس نیستند.
ایده های استارت آپ ممکن است از یک نمونه خارجی که در کشور ما وجود ندارد نشأت بگیرد و ما تصمیم بگیریم آن سازو کار را در کشور خودمان نیز ایجاد کنیم . مانند فروشگاه آنلاین دیجی کالا که ایده آن از نمونه خارجی فروشگاه آنلاین آمازون گرفته شده است ( که بیشتر استارت آپ ها در ایران به این گونه می باشند ) و یا اینکه به صورت یک جرقه در ذهن افراد زده شده و با پیگیری به مرحله ظهور رسیده است. مانند سامانه سوخت رسانی آنلاین پیدو که یکی از بهترین خدمات ارائه شده درعصر حاضراست.
در واقع ما برای خلق ایده های استارت آپ از هر فرصتی می توانیم استفاده می کنیم.
آیا لزوما استارتاپ ها با فناوری همراه هستند؟
به طور کلی می توان گفت استارتاپ یک ایده و یا یک نوآوری ذهنی در شرایط موجود برای حل نقاط درد بحرانی و یا آسان تر کردن کارهای بشر می باشد که عموما بعد از رشد و توسعه سازمان، زمینه فعالیت به صورت یک فرهنگ بین مردم رواج پیدا می کنند.
می توانیم ادعا کنیم با توجه به وجود دغدغه های فراوان و کمبود وقت در زندگی های امروزه، معمولا استارتاپ های موفق می شوند که با حوزه فناوری اطلاعات (به صورت اپلیکیشن، سایت ها و سایر فضاهای آنلاین) در ارتباط می باشند؛ اما این لزوما به این معنا نیست که بدون حضور تکنولوژی ایده آن استارتاپ نمی تواند موفق بشود.
آیا همه استارتاپ ها موفق می شوند؟
شاید تا به حال رشد بی رویه استارتاپ ها در زندگی امروزه توجه شما را نیز به خود جلب کرده باشد. با توجه به این که استارتاپ ها با یک ایده ذهنی (که ممکن است تکراری و یا کاملا خلاقانه و بی مانند باشد) شروع می شوند، توجه افراد زیادی را به خود جلب می کنند و باعث می شوند افراد فعالیت خود در هر سازمان با هر رتبه ای که هستند فراموش کنند و تلاش نمایند آنچه در ذهن می پرورانند را به حقیقت تبدیل کنند و از این راه به موفقیت بزرگی دست یابند. اما در واقعیت یک استارتاپ بیش از یک ایده می باشد و به زیرساخت های بسیار زیادی احتیاج دارد تا بتواند به بهره برداری و موفقیت کامل برسد. شاید به همین خاطر است که حدود 90 درصد استارتاپ ها در همان ابتدا یا نیمه راه با شکست مواجه شده و نابود می گردند.
با ویژگی استارتاپ های موفق چقدر آشنا هستید ؟
یک: یافتن خرابکاری و بی دقتی رقبا
دو: تمرکز عمیق بر هدف
سه: بهره گیری از تجربیات مشتریان
چهار: پایدار و متعهد به رشد
پنج: اعتماد و انعطاف پذیری به روش فعلی
شش: پیگیری مشتری، هدایت بازار
هفت: برنامه ریزی و اجرای استراتژیک
هشت: ساخت تیم از ستارگان
نه: فعالیت سازنده و کارآمد
ده: دقت در مسئولیت
استارتاپ ویکند چیست؟
استارتاپ ویکند در واقع یک کارگاه تجربی و آموزشی است که در آن افراد زیادی با ایده های مختلف و با زمینه فعالیت های طراحی گرافیک، آشنایان با علم بازاریابی، مهندسین فنی و آشنا با علوم فناوری و برنامه نویسی، مدیران تجاری و یا کارآفرینان شرکت می کنند. گروه های دیگری نیز آنجا وجود دارند که با اخذ مجوزهای لازم از مراجع قانونی دولتی به جهت سازماندهی و مدیریت استارتاپ ویکند می پردازند. همچنین افراد یا تیم هایی که در استارتاپ ویکند ثبت نام کرده اند و به مسابقه می پردازند، تحت هیچ شرایطی نباید جزو افراد سازمانی و یا داوران باشند.
در طول سه روز استارتاپ ویکند چه می گذرد؟
پس از انتخاب ایده های برتر و تشکیل تیم ها در روز اول استارتاپ ویکند، گروه ها که متشکل از 3 تا 8 نفر هستند، با استفاده از امکاناتی که مدیران سازمان یا برگزاری استارتاپ در اختیار آنان، قرار می دهند به شبیه سازی ایده مورد نظر می پردازند و برای اجرایی نمودن فعالیت هایشان حدود یک روز و نیم فرصت دارند.
در عصر روز سوم استارتاپ ویکند به هر گروه چند دقیقه فرصت داده می شود تا طرح را معرفی کرده و دموی آن را به نمایش بگذارد و در مقابل سوالات از خود دفاع نماید. پس از اینکه تمامی گروه ها ( معمولا 10 گروه) از طرح هایشان دفاع کردند، هیئت داوران ( معمولا دو گروه 3 تا 5 نفره ) به انتخاب 3 گروه برتر استارتاپ ویکند پرداخته و در پایان حمایت های مالی نیز برای اجرا شدن آنها در نظر گرفته می شود.
اصطلاحات استارتاپی
ایده: فکر و طرح اولیه به منظور ایجاد یک طرح تجاری، کارآفرینی و کسب و کار
استارتاپ: استارتاپ در واقع یک مدل تجاری جدید قابل اعتماد است که تکرار پذیر و مقیاس پذیر نیز می باشد و به منظور رفع یک یا مجموعه ای از نیازهای جامعه طراحی شده است.
استارتاپ ویکند: یک رویداد سه روزه از ایده سازی تا پیاده سازی نسخه اولیه طرح
تسهیل گر: فردی که در رویداد برنامه کار را پیش می برد، هماهنگی لازم بین منتور ها، تیم اجرایی رویداد، حاضرین و … را انجام می دهد و در نهایت افراد را به سمت بهتر کردن ایده و نمونه اولیه طرح سوق می دهد.
منتور: به افرادی که در کسب و کاری های خود سابقه فرایند استارتاپی یا تجاری کردن ایده ها را داشته اند و به منظور همراهی و کمک به حاضرین در استارتاپ ویکند حضور دارند.
بوم کسب و کار: یک ایده جهت تجاری شدن نیاز است بصورت کلی بررسی گردد و بوم کسب و کار اطلاعات لازم را به منظور اعتبارسنجی در اختیار منتور ها و صاحبان کسب و کار قرار می دهد.
اعتبار سنجی ایده: حدود50% استارتاپ ها به این دلیل شکست می خورند که مردم به آن ها نیاز ندارند! اعتبار سنجی ایده کمک می کند تا از سرمایه گذاری روی ایده های فاقد اعتبار جلوگیری شود.
Mvp: نسخه اولیه از ایده که می تواند به شکل ویدئو، اپ، سایت و … باشد. این نسخه باید بتواند دغدغه اصلی شکل دهی استارتاپ را بطور کامل مرتفع نماید.
Users: کاربرانی که سرویس گیرنده استارتاپ شما هستند.
Customers: افرادی هستند که در چرخه تجاری ایده و استارتاپ، موجب کسب درآمدتان هستند.
Bootstrapping: بدون هزینه اولیه و بصورت خودکفا در جهت رشد استارتاپ فعالیت کردن.
Accelerators: شتابدهنده ها که در مرحله اول می توانند یک مبلغ محدود به تیم های استارتاپ ارائه نمایند.
Fundraising: جذب سرمایه به منظور رشد و پرش استارتاپ
Crowd Funding: سرمایه گذاری جمعی روی یک استارتاپ (مثلا دانشجو های یک دانشگاه)
Angel Investors: این سرمایه گذاران علاوه بر پول، حمایت معنوی، شبکه، مدیریت و … را هم در اختیار استارتاپ قرار می دهند.
Seed Funding: سرمایه گذاری بعد از رشد اولیه استارتاپ (قبل از سرمایه گذاری vc و پس از سرمایه گذاری شتابدهنده)
Venture Capital: شرکت صاحب سرمایه ای که سرمایه گذاری پر خطر (کارآفرینانه) بر روی استارتاپ های تجاری سازی شده، انجام می دهد.
ROI: نقطه سر به سر درآمد با سرمایه گذاری انجام شده
Pivot: تغییر محصول یا بازار مشتریان یا… به منظور زنده نگه داشتن استارتاپ
Exit: خروج سرمایه گذار یا بنیان گذار از استارتاپ
M&A: خرید استارتاپ توسط یک شرکت بزرگتر یا هم اندازه یا ادغام در آن
Option Pool: ارائه سهام تشویقی به کارمندان
Elevator Pitch: ارئه سریع یک ایده به سرمایه گذار که در آن صرفا باید ارزش ایده و نکات مهم را گفت
Burn Rate: هزینه های مشخص استارتاپ در یک مدت، مثلا هزینه ماهانه کامل یک استارتاپ
سرمایه گذاری گروه مهندسی آی کن روی استارتاپ ها
در کنار نگهداری و توسعه نرم افزار های فعلی مطابق نیاز بازار و فناوری روز دنیا، گروه مهندسی آی کن تلاش دارد از حدود دو دهه تجربه خود در حوزه تولید نرم افزار، بازاریابی، فروش، پشتیبانی و … استفاده نماید و در کنار انجام رسالت اجتماعی خود، بر روی ایده ها و استارتاپ ها نیز سرمایه گذاری کند.
در پیدایش، آی کن بر روی ایده و استارتاپ در مراحل پیش شتابدهی، شتابدهی و سرمایه گذاری ورود پیدا می کند و سعی دارد با حمایت مادی و معنوی خود از صاحبان ایده و استارتاپ آنها را برای ساختن رویایشان همراهی نماید. در این طرح خدمات ارائه شده به یک سرمایه ناچیز، یک میز و صندلی برای شتابدهی ختم نمی شود و آی کن سعی دارد یک ایده را از زمان ایجاد تا تجاری سازی کامل همراهی نماید.
بدیهی است وجود دفتر و نماینده در 31 استان، بیش از 2000 مشتری در سطح کشور، ایجاد بیش از 50 نرم افزار بزرگ سازمانی، تجربه حضور 20 ساله در حوزه فناوری، بیش از یک میلیون کاربر سرویس گیرنده از سیستم و … شرایط بی نظیری را برای رشد و پیشرفت استارتاپ ها ایجاد نموده است و آی کن سعی دارد از این ظرفیت بعنوان یک بستر مهم در رشد و ارتقا کسب و کارهای نوپا بهره بگیرد.
انتهای پیام/