به گفته یک کارشناس احکام شرعی، بیماری که بر اثر کرونا فوت کرد، اگر واقعاً غسل برای او ممکن نبود، لازم است سه بار با دست خودش او را تیمم کنند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین فلاحزاده، کارشناس مسائل شرعی با سپاس از زحمات کلیه پزشکان، پرستاران و مسئولان امور اجرایی و بهداشتی کشور برای زحماتی که این روزها برای پیشگیری و درمان مبتلایان به بیماری کرونا کشیدهاند، آخرین نظر فقهی ارائه شده درخصوص چگونگی غسل و کفن و دفن میتی که بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده است را تشریح کرد.
وی گفت: در میان سوالهای مکرری که از افراد مختلف، حوزههای علمیه، مراکز بهداشتی، آرامستانهای کشور و بازماندگان افراد متوفی میشود، مسئله غسل، تیمم و کفن و دفن آنها بارها تکرار شده است. به همین دلیل جلسهای در دانشگاه علوم پزشکی قم با حضور معاون این دانشگاه که اکنون ریاست کمیته آموزش بحران کرونا را در استان قم بر عهده دارد و همچنین مسئول نهاد نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی قم، نمایندگانی از دفتر مقام معظم رهبری، نمایندهای از بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری، نمایندهای از موسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه قم و مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی قم، در هماهنگی با نمایندگی برخی از مراجع تقلید، تشکیل شد.
به گفته فلاحزاده در این جلسه مقرر شد برای تجهیز افرادی که به واسطه کرونا از دنیا میروند، تجهیز میت – غسل، حنوط، کفن، نمازخواندن و دفن میت – تا جاییکه ممکن باشد غسل انجام شود و اگر غسل دادن با صرف هزینه و اندکی تاخیر باشد یا آب را بتوانند در جایگاه خاصی کنترل کنند تا بیماری منتقل نشود، غسل انجام شود، اما اگر واقعا این کار سختی و مشقت دارد نوبت به تیمم میرسد.
این کارشناس مسائل دینی در توضیح چگونگی تیمم فردی که بر اثر بیماری کرونا فوت شده است، بیان کرد: لازم است یک نفر طلبه مرد و یک خواهر که آشنا به این مسائل باشد با هماهنگی بیمارستانها و حوزههای علمیه حضور داشته باشند. بلافاصله بعد از مرگ آن بیمار با دست خود میت، سریع او را سه بار تیمم بدهند. نخستین بار، بدل از غسل با آب سدر، دومی بدل از غسل با آب کافور و سومی با آب خالص، و میت را با دست خودش تیمم و حنوط کنند. میت را با لباس -اگر امکان بیرون آوردن لباس نباشد- کفن کنند و در کاور بگذارند و به طور خلاصه برای او نماز میت خوانده و برای دفن انتقال داده شود.
خاطر بازماندگان مکدر نشود
به گفته فلاحزاده، با تیمم میت، تمام تجهیز او به طور مختصر و با فاصله زمانی بسیار کوتاه انجام داده میشود. او توضیح داد:، زیرا با این روش، همه واجبات شرعی انجام شده و فقط غسل تبدیل به تیمم شده است که در مواقعی که امکان غسل نباشد میت را باید تیمم داد. این شاید راهی باشد برای انجام وظیفه شرعی برای افرادی که به واسطه بیماری کرونا فوت کردهاند که احتمال انتقال آن به دیگر افراد دیگر زیاد است. خاطر بازماندگان آنها نیز مکدر نشود؛ زیرا به مقدار واجب شرعی، میت تجهیز و اعمال به جا آمده است.
او توضیح داد: همچنین مسائلی که عزیزان میتبابت انتقال بیماری نگران آن هستند، با روش تیمم به حداقل تقلیل پیدا میکند و مسئولان میتوانند در فاصله کوتاه در بیمارستان، در حالی که لباس خاص پیشگیری از انتقال بیماری بر تن دارند، با دست میت، او را تیمم دهند.