برترینها: هر دیواری که کشیده میشود پلی خراب میشود. هر تحریمی که حمله میکند بخشی از دایره انتخاب ما از بین میرود. هر چه دامنه آزادی انتخاب ما کم میشود، رفاه ما سقوط میکند. درست مثل الان که به جای پژوه ۲۰۰۸، سیتروئن c۳ ایرکراس و رنو داستر این محصولات چینی هستند که تنها انتخابهای خریداران ایرانی در رده کراساوورهای سابکامپکت هستند.
البته در بازاری که پیوسته رو به انزوا میرود، حضور همین چینیها از چانگان، جک و چری تا هاوال و امجی هم نوبر است، ولی شاید اگر تحریم رخ نداده بود بسیاری از کسانی که امروز بیش از ۲۰۰ میلیون بابت کراساوورهای سگمنت B پرداخت میکنند، به راحتی قادر بودند خودروهای روز اروپا و کره را سوار شوند. چیزی که هم رفاه و لذت آنها را بالا میبرد و هم ایمنیشان را در حدی مطلوب در هنگام سفر بالا نگه میداشت. اما خب چه کنیم. فعلا ماییم و این چینیها و ماکتهایی جالب از کراساوور ایرانی! سه خودرویی که اینجا داریم همه موفق و پرفروشاند.
چانگان، جک و چری هم به عنوان سه خودروساز مشهور و صادرکننده چینی کیفیت ساخت معمول و معقولی دارند. خب تحریم همه چیز ما جز خودروهای داخلی و همین چند مدل چینی را بر باد داده و حداقل در افق زمانی ۴ سال آینده، احتمالا تغییری در این شرایط رخ نخواهد داد؛ بنابراین در چنین شرایطی آنها که قصد خرید شاسیبلند دارند، دو راه بیشتر ندارند. یا خودروکارکرده بخرند و نسخههای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ خودروهای کرهای و ژاپنی را انتخاب کنند و یا اینکه تن به سواری با یکی از خودروهای چینی بازار ایران بدهند. بااستانداردهای S۳، CS۳۵ یا X۲۲ بالا نیست، ولی اینطور هم نیست که سه خودرو این گزارش محصولات بدی باشند.
اولا استهلاک یا افت کیفی وحشتناکی نظیر آنچه در مدلهای اولیه امویام ایکس ۳۳ رخ میداد، را به شما تحمیل نمیکنند. دوما کممصرفند و در شهر رفتارهای متمدنانهای از خود بروز میدهند و در عین حال از نظر امکانات، از سطح معمول خودروهای ایران جایگاه بالاتری دارند. البته خب آن سوی سکه را باید گفت. اینکه این محصولات توان خروج از جاده و ورود به ماجراجوییهای عجیب را ندارند، به درد استفاده افراد عاشق سرعت نمیخورند و خیلی هم پیشرفته نیستند. اینها سدانهای مرتفع و خانوادگی کوچکی هستند که با پرداختی در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان قابل خریداری هستند و برای سفرهای نوروزی گزینههای مناسبی به شمار میروند. بررسی زوایای پیدا و پنهان این محصولات کار جالبی است که ما اینجا ترتیب آن را دادهایم. شما خود قضاوت کنید کدام به دردتان میخورد.
چانگان CS۳۵
امسال تا پایان ماه یازدهم دقیقا ۵ هزار و ۶۲ دستگاه فروش داشته و در مجموع سه سال هم حدودا ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو به بازار تزریق شده است. cs۳۵ قدیمیترین عضو این جمع و مشهورترین کراساوور چینی سایز B بازار ایران است که در ۵ سال اخیر در بازار چین فروش بسیار بالایی را تجربه کرده و دستپخت مهندسان چینی و تیمی از طراحان ایتالیایی است. ایده این خودرو که کوچکترین عضو گروه هم هست، توسط تیمی از یک استودیو مشهور طراحی در ایتالیا متولد شده که در نهایت به یک فرم ظاهری استاندارد، پخته و موقر ختم شده است.
فرمی که در نمای بیرونی و داخلی با محصولات چینی فاصله آشکاری داشته و همین عامل هم برگ برنده خودرو در بازار کراساوورهای اینچنینی است. هنگامی که برای اولین بار این خودرو را مشاهده میکنید چراغهای بزرگ و جلو پنجرهی آن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. به علاوه خطوط جانبی بدنه، گلگیرهای برجسته و شیب سقف و چراغها از هماهنگی خوبی برخوردار است که نمیتوان به آن ایرادی گرفت. این کیفیت طراحی مناسب در بخش داخلی چانگان cs۳۵ هم بروز کرده و سطح ارگونومی خوبی را به سرنشینان ارائه میکند.
روکش چرمی و نورپردازی مناسب نمایشگرها از جمله نکات مثبت موجود در داخل این خودرو میباشد. چانگان cs۳۵ دارای موتوری به حجم ۱۶۰۰ سی سی و مجهز به تکنولوژی مدرن بلوکور است که توانایی تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۶۰ نیوتون متر را دارد. چانگان cs۳۵ برای انتقال نیرو از گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته بهره میگرچه تا حدودی کند عمل میکند، ولی نرمی و راحتی خاصی در هنگام تعویضها با خود دارد.
مصرف سوخت ترکیبی آن ۷ لیتر است که همپای میانگین گروه رقبا بوده و کشش متوسطی را در جاده برای راننده به ارمغان میآورد. از نقاط قوت این خودرو میتوان به ترمزهای جلو وعقب دیسکی خنک شونده و قدرتمند اشاره نمود که عملکرد پایداری داشته و در کنار سایر مجموعههای فنی، هم بادوام است و هم به دلیل مونتاژ در سایپا، هزینه نگهداری کمتری در مقایسه با جک و چری دارد.
جک S۳
امسال را به شکلی عجیب و غریب گذرانده تا لقب پرفروشترین کراساوور بازار کشور را از آن خود کند. جک اس ۳ از پارسال که با فروش ۱۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه طی فروردین تا اسفند ۹۷ رکورد زد، خود را در قبای یکی از مدعیان تازه این کلاس نشان داده و بازار هم به این حرکت روی خوش نشان داده است. گرچه تحریم شیره جان خودروسازان کرمان را گرفته و آنها را تا مرز تعطیلی جلو برده، اما این محصول جک هنوز هم در بم تولید میشود.
اس ۳ که در بازار چین فروش مطلوبی ندارد، اخیرا در این کشور فیسلیفت شده و بزرگتر از دو رقیب دیگرش است. این کراس اوور ۱۲۵۰ کیلویی که ۴ متر و ۳۲ سانتی متر طول دارد، طرحی نزدیک به محصولات نسل قبل هیوندای را در نمای بیرونی خود داشته ضمن اینکه با نصب خطوط اغراق آمیز کرومی در جلوپنجره تلاش کرده جلوهای لوکستر از رقبا برای خود طراحی کند. در اصل، طراحان در اس ۳ سعی کردهاند تا همان پیکره کلی اس ۵ که از شاسی بلندهای هیوندای به عاریت گرفته شده را حفظ کند، اما گویی در رعایت برخی جزییات ناکام مانده که این از پختگی طرح نهایی کاسته است!
یک پوزه خشن و عریض که از ترکیب جلوپنجره بزرگ و چندشاخه با دو چراغ کوچک و چهارگوش ساخته و پرداخته شده، رقمزننده استایل کلی این چینی پلاستیکی است! بدنه هرچه از جلو به عقب میرویم محافظه کارانه، ساده و آشفتهتر میشود مخصوصا که جک فرم سپر، مهشکنها و چراغ عقب را در ودکانهترین شکل ممکن طرح کرده است. در کابین این خودرو دیگر خبری از هیوندای نیست و یک فرم فراگیر چینی- کرهای آن هم با پرداخت و کیفیت درجه ۲ مشاهده میشود.
وضعیتی که البته به شکلی متوازن در اتاق مونتاژ شده و به خوبی خواستههای خریدار ایرانی که دوستدار شاسیبلند است را پوشش میدهد. مانیتور ۷ اینچی لمسی، جعبهدنده اتوماتیک، سنسور پارک عقب، سان روف، ایربگ راننده و سرنشین جلو، آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفری، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی چرمی در کنار چراغهای جلو حساس به نور محیط کل امکانات مهمی هستند که در این خودروی ۱۹۵ میلیونی ارائه میشود.
پیشرانهای که جک اس ۳ در بازار ایران از آن نیرو میگیرد هم چنگی به دل نمیزند. این خودروی ۱۴۰۰ کیلویی به یک پیشرانه چهار سیلندر ۶/۱ لیتری با قدرت ۱۰۷ اسب بخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر مجهز است و از جعبه دنده ۴ سرعته خودکار هم سود میبرد. وضعیتی که تنها برای مسافتهای کوتاه شهری کفایت کرده و ابدا قدرت حضور در مسیرهای آفرودی یا مانورهای سریع را ندارد.
چری X۲۲
تا اسفند سال گذشته ۳۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه و تا پایان امسال بیش از ۳۶ هزار دستگاه فروش داشته که عدد کمی برای یک خودرو چینی گرانقیمت نیست! این شاسیبلند کوچک چینی موفق شده بازار خوبی برای خود در ایران دست و پا کند. خودرو کوچکی که بر مبنای مدل هاچبک ۳۱۵ توسعه یافته و در بازارهای بزرگی نظیر برزیل، روسیه، هندوستان و چین هم نسبتا فروش قابل قبولی دارد. پرآپشنترین عضو گروه که کابینی با فرم مدرن و مزین به رنگ و طرحهای متفاوت داشته و با طول ۴.۲ متر فضایی متوسط را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
اما رازهای موفقیت ایکس ۲۲ بیش از اینهاست که خواندید. ایکس ۲۲ از هر خودروی مشهور و موفقی که میشناسید، بهترین ویژگی را گرفته و با تجمیع آنها در بستهای کوچک خریداران را به سمت خود جذب کرده است. برای نمونه ایکس ۲۲، سقف مشکی خود را از رنو کپچر، فرم بدنه خود را از سوزوکی گرند ویتارای جدید، داشبوردش را با نگاه به محصولات لندروور و فرم بدنهاش را شبیه خودروهای فورد نموده و با قیمتی در محدوده ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون در تلاش است طیفی از خریداران جوان و خانوادههای شهری را به سمت خود بکشاند.
جدا از فرم کلی بدنه، فضای اتاق در مقایسه با رقبای هم رده در وضعیت بهتری قرار داشته و تجهیزات و مواد به کار رفته در این مدل چری بهتر از همیشه هستند گرچه همچنان استفاده فراوان از پلاستیک خشک و مونتاژ متوسط قطعات کابین باعث شده ایکس ۲۲ تا رسیدن به حد ایدهآل فاصله زیادی داشته باشد. ایکس ۲۲ که اغواگرانه در تلاش است خود را بزرگتر از واقعیتش نشان دهد، خودرویی است کوچک و کاربردی که با فضای صندوق ۴۲۰ لیتری، گنجایش ۵ سرنشین بزرگسال را دارد گرچه فضای پای سرنشینان عقب کم است و در مسافرتهای طولانی به طور کامل راحتی سرنشینان را تامین نمیکند.
این خودرو در حالت اقتصادی مصرفی کمتر از ۷ لیتر دارد که از موتوری ۱۵۰۰ سیسی به قدرت ۱۰۵ اسب بخار سود میبرد. مزیت مهم این خودرو اشتراکات فنی بسیار با امویام ۳۱۵ هاچبک است که باعث شده تا سادگی تعمیر و نگهداریش ارزانتر از رقبا تمام شود. در عین حال چری همچون جک خودرویی شهری و کاملا کند است.