به گزارش مشرق، حجتالاسلام حامد کاشانی سخنران مذهبی در یک ویدیوی شخصی که در نقد سخنان مولوی عبدالحمید ضبط شده است، اظهار داشت: زمانی که بیماری کرونا در چین شایع شد، مولوی عبدالحمید فرمود ما وضو میگیریم و هیچطوریمان نمیشود، اما زمانی که بیماری به ایران آمد و حتی نماز جمعه اهل سنت هم تعطیل شد، با این که ایشان معتقد بود در فضای باز است و نباید تعطیل شود، دچار فشار افکار عمومی شد.
وی تصریح کرد: آنها گفتند مردم چین گناه کردهاند؛ لذا کرونا به عنوان لشکر خداوند در حال عذاب آنان است اما زمانی که به ایران آمد، اعلام شد به دلیل حضور طلاب چینی در ایران است و به این دلیل که جامعةالمصطفی با شستوشوی مغزی آنها گناه میکند باید تمام قم عذاب شود. بعد که ایران را فرا گرفت، اعلام کردند به دلیل بیاحترامی مردم ایران به اصحاب پیامبر (ص) است.
بیشتر بخوانید:
اظهارات عبدالحمید صدای خبرنگار اصلاحطلب را هم درآورد
واکنش جامعهًْالمصطفی به اظهارات تفرقهانگیز مولوی عبدالحمید
کاشانی گفت: عبدالحمید دقت نکرد که الان بیش از ۱۷۰ کشور مبتلا شدهاند. آیا همه گناه کردهاند؟ آیا تنها دلیل ایجاد بلا، گناه کردن است؟ در طول تاریخ صدها نفر از محدثین اهل سنت و اصحاب پیامبر (ص) براثر طاعون از دنیا رفتند، این ناشی از گناه آنان بود؟ پیامبر (ص) بارها بیمار شدند. معاذالله دلیل آن چیست؟ دلیل گاهی گناه، ابتلا و امتحان است. این چه فهمی است که از دین دارید؟
این سخنران مذهبی تصریح کرد: زمان سیل و زلزله کردستان هم از همین جنس مطالب گفتید و موجب ناراحتی آنان شدید. سیل سیستان و بلوچستان ناشی از کدام گناه شماست؟ خشکسالی چندسال اخیر این گناه نیز ناشی از کدام گناه شماست؟
وی اضافه کرد: مولوی عبدالحمید، یکی از گناهان مردم را حضور در اماکن دینی و زیارتی و طلب شفا از اهل بیت (ع) عنوان کردند و گفتند که شما از این کارها نتیجه نمیگیرید؛ زیرا صاحب شفا خداست. شما به تمام عقاید اسلامی، علمای اهل سنت و کتب حوزههای علمیه خود حمله کردید! اولا اگر ما در یک مکان مقدس درخواست شفا کردیم، هیچ مسلمانی اعتقاد ندارد که حضرت پیامبر (ص) یا امام رضا (ع) مستقلا صاحب اثر هستند، بلکه اعتقاد داریم خداوند باید اذن دهد. همانطور که خدا به قرص برای درمان اذن میدهد به حرمت و دعای پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) اثر میبخشد.
کاشانی افزود: در طول تاریخ داریم ابن هبّان به محضر امام رضا (ع) مشرف میشد و حاجات خود را میگرفت. در کتاب «کاندهلوی» که مطالعه آن را توصیه کردید، آمده است: در کتاب صحیح بخاری داریم خاک مدینه شفابخش است. آیا دعای پیامبر (ص) از خاک بالاتر نیست؟ ما قائل به اثر مستقیم نیستیم و نمیگوییم درمان را باید کنار گذاشت.
این سخنران مذهبی گفت: خداوند، کریم، رحیم و حکیم است و حاجات ما را عطا میکند، اما گاهی به آن شکل که میخواهیم عطا نمیکند. طلب دعا و استشفا نسبت به اهل بیت (ع) و مزارهای متبرکه نیز همین گونه است و شاید از سر مهربانی دعا کنند و ما حاجات را بگیریم و شاید گاهی گونه دیگری محقق شود.
وی گفت: نباید به گونهای اظهار کرد که بعد از اتمام کرونا، یاران و نزدیکان شما دعا و زیارت را قبول نداشته باشند. شما مگر نفرموده بودید مشاور اصلی من ملاعمر سربازی بود و من باید بیشتر مطالعه کنم. یک کرونا نباید باعث شود شما از اعتقادات خود برگردید. مسئله شفا خواستن از اولیا خدا یک امر شیعی نیست. به آثار «ذهبی» و سایر نویسندگان خود نگاه کنید که چه میزان درباره قبور اولیا خدا سخن گفتهاند. آنها از قبر ابوحنیفه اهل سنت تا حرم امام رضا (ع) پرداخته و درباره آنها سخن گفتهاند.
کاشانی گفت: احتمالا استرس ناشی از کرونا موجب شده تا از مبانی اعتقادی برگردید و یا ممکن است از جانب عربستان، تهدید یا تطمیع شده باشید.
فیلم کامل این سخنان را اینجا ببینید: