کتب کتابخانه‌های مدارس به‌روز نیست/ وجود ۹.۵ کتاب به ازای هر دانش‌آموز ابتدایی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان کتابخوان برتر سراسر کشور «دومین جشنواره دانایی و توانایی» که در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش در اداره‌کل فرهنگی و هنری، توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: اگر از منظر دین اسلام به کتابخوانی نگاه کنیم به اندازه ای که در قرآن به علم آموزی و مطالعه توجه شده است، در هیچ جای دنیا به آن توجه نشده است و اولین آیه‌ای که بر پیامبر اکرم(ص) نیز نازل شد، مبنی بر دانایی و توانایی است.

کاظمی تصریح کرد: کتاب سرچشمه جوشان دانایی و توانایی یک کشور است؛ البته در کشور ما این حوزه با چالش‌هایی مواجه است که باید برطرف شود.

 وی در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان در ساعات کلاس درس ساعتی برای مطالعه آزاد در نظر گرفته شود؟»، گفت: اصل آموزش و پرورش کتاب و کتابخوانی است و اگر ساعتی در مدرسه صرفا به مطالعه اختصاص پیدا کند، ظلم است زیرا باید دانش‌آموز در لحظه لحظه زندگی خود با کتاب پیوند بخورد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به دنبال تجهیز کتابخانه های کلاسی در دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم هستیم همچنین دارالقرآن‌ها و کانون.های فرهنگی و تربیتی نیز کتاب‌های خوبی دارند.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه پیوند دانش‌آموزان با کتاب اشاره کرد و افزود: این موضوع پیشنهاد خوبی است که یک ساعت را در برنامه درسی ملی درنظر گرفته شود تا دانش‌آموزان به کتاب بپردازند اما مرجع عمومی آن شورای عالی است.

کاظمی اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرده که هر هفته ۲ ساعت از وقت مدرسه آزاد است تا شورای مدرسه بتواند آن را به فعالیت‌هایی اختصاص دهد.

وی درباره تقویت برنامه‌های کتابخوانی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری ما توسعه و ترویج کتابخوانی است و مهم‌ترین برنامه‌ها نیز این جشنواره است که ۵۰۰ هزار نفر با خواندن یک کتاب در این جشنواره شرکت کردند و ۳۰۰ نفر ۴ کتاب پژوهشی را در قالب کارگاهی مطالعه کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر توسعه و تقویت کتابخانه‌های کلاسی تأکید کرد و ادامه داد: از ۳۰۰ هزار کلاس در دوره ابتدایی ۲۲۰ هزار کلاس، کتابخانه کلاسی دارند. در سال ۹۱ به ازای هر دانش آموز ۶ کتاب داشتیم اما در سال ۹۶ حدود ۹.۵ کتاب داریم یعنی ۵ میلیون کتاب به مدارس تزریق شده است.

وی گفت: ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه داریم تا هر مدرسه در هفته کتاب، یک نمایشگاه داشته باشد؛ جشنواره تقدیر از مولف دانش آموز و معلم را نیز دستور کار داریم.

کاظمی تصریح کرد: کتاب های کتابخانه مدارس به‌روز نیست و این موضوع یک مشکل است و کتاب هایی که مبتنی بر نیازهای دانش‌آموزان نیست نیاز به بازنگری دارند.

وی افزود: فرصت‌هایی که معلمان در ساعات درسی در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهند، مفید است اما برای این موضوع که سرانه مطالعه پایین است موانعی وجود دارد که باید بررسی و رفع شود.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی