لطفا از طبیعت انتقام نگیرید!

به گزارش مشرق، جواد قارآیی برای ساخت مستند ایرانگرد، تقریبا به همه ایران سفر کرده و با سبک زندگی ایرانیان آشناست. این مستندساز دغدغه‌های خاص خود را درباره محیط‌زیست دارد و یکی از راهکارهایش برای حفظ محیط‌زیست و سبک زندگی اصیل ایرانی، کارآفرینی بر پایه گردشگری است. او سال گذشته انجمن نیک‌ورزی ایران را دایر کرد که انجمنی مردم‌نهاد است و تلاش می‌کند با تقویت گردشگری در مناطق محروم، برای مردم این مناطق کارآفرینی کند.

این انجمن کار خود را از سیستان و بلوچستان آغاز کرده؛ هر چند قارآیی می‌گوید با شیوع کرونا، کارشان تقریبا مختل شده و مثل بقیه منتظرند تب و تاب کرونا فروکش کند تا آنها بتوانند بار دیگر فعالیت‌شان را از سرگیرند.

قارآیی درباره فعالیت انجمن نیک‌ورزی در دوره کرونا می‌گوید: کرونا در سیستان و بلوچستان تقریبا مدیریت شده و ما از سال قبل کمک به سیل‌زده‌های این استان را شروع کرده بودیم که همچنان ادامه دارد. ما روی زیرساخت‌های چند روستای محروم متمرکز شده‌ایم از جمله آب لوله‌کشی و برق‌رسانی. پنل‌های خورشیدی تهیه کرده‌ایم برای روستاهایی که بافت معماری خاصی دارند. خانه‌های این روستاها تماما با برگ و چوب درخت خرما ساخته شده، اما چون برق ندارند و روشنایی خانه‌ها را با فانوس تامین می‌کنند هر لحظه امکان دارد، آتش‌سوزی باعث از بین رفتن خانه‌ها و همان وسیله‌های اندک این روستاییان شود.

پنل‌های خورشیدی حداقل این امکان را می‌دهد که در این خانه‌ها یک لامپ روشن شود. از طرفی یخچال‌های بزرگ را هم خریده‌ایم که در هر روستا یک یا دو یخچال را برای استفاده عموم قرار دهیم و از این طریق به کیفیت زندگی مردم کم‌برخوردار سیستان و بلوچستان کمک کنیم. این روستاها جاذبه‌های گردشگری خاص خود را دارند اما به دلیل محرومیت زیاد از آنها غفلت شده، انجمن نیک‌ورزی تلاش می‌کند با احیای گردشگری در این مناطق برای مردمان این روستاها کارآفرینی کند.

قارآیی درباره اینکه، کرونا هرچند مشکلات زیادی به وجود آورده اما با خانه‌نشین کردن مردم چنین به نظر می‌رسد حال محیط‌زیست بهتر شده، می‌گوید: بله بهتر شده اما به گمان من در پساکرونا، مردم انتقام سختی از طبیعت خواهند گرفت، همیشه همینجوری بوده، طبیعت باید تاوان همه کمبودها  را بدهد چون به ما فرهنگ حفظ محیط‌زیست را آموزش نداده‌اند و قانون هم از محیط زیست حمایت نمی‌کند.

کرونا که تمام شود حتما برداشت از معادن، از آب‌های زیرزمینی از خاک و ... بیشتر می‌شود تا خسارت‌های مالی جبران شود. این روزها استفاده از کیسه‌های پلاستیکی به شکل وحشتناکی افزایش یافته، کیسه‌هایی که به دلیل کمی نایلون قابل بازیافت نیستند. سال‌هاست گفته می‌شود مردم از زنبیل‌های پلاستیکی برای خرید استفاده کنند، اما کمتر کسی توجه می‌کند.می‌توان همه خریدها را داخل زنبیل گذاشت و به خانه برد. اتفاقا در دوره کرونا این روش بهتر است، چون آلودگی کمتری وارد خانه می‌شود. زنبیل‌های پلاستیکی قابل بازیافتند و این یکی دیگر از محاسن استفاده از آنهاست.

برچسب ها:

فرهنگ و هنر