ایرانِ پیر، خطری پیش‌روی نسل آینده / چرا زوج‌های جوان حاضر به فرزندآوری نیستند؟ + فیلم

5ec660934ff4e_2020-05-21_15-35
نرخ زاد و ولد در ایران مدام کاهش می‌یابد. تا ۳۰ سال دیگر، با یک کشور پیر مواجه خواهیم بود. در برابر این خطر چه باید کرد؟

تمام کشورهای دنیا آرزوی داشتن جمعیت جوان را دارند. به همین جهت مبالغ کلانی از بودجه خود را به تشویق برای فرزندآوری اختصاص می‌دهند، زیرا جمعیت جوان محرک و پیشبرنده یک جامعه است.

در حال حاضر کشور ایران دارای یک جمعیت جوان است و از این جهت در دنیا شرایط بسیار خوبی دارد. طوریکه 70 درصد از جمعیت ایران در سن کار قرار دارند و نیروی کار محسوب می‌شوند.

اما با توجه به اجرای مداوم سیاستهای کنترل جمعیتی در کشورمان و کاهش فرزندآوری، در آینده دچار بحران پیری جمعیت خواهیم شد، به‌طوریکه براساس آمارها، 30 سال دیگر، یک سوم جمعیت ایران بالای 60 سال سن خواهند داشت و این یعنی عقب ماندگی ایران از پیشرفت، افزایش سرسام آور هزینه های سلامت، بهداشت و نگهداری سالمندان، این یعنی نابودی اقتصاد، این یعنی نابودی ایران.

یکی از دلایل مهم کاهش نرخ زادوولد، مشکلات اقتصادی است که زوج‌های جوان را در گسترش تعداد اعضای خانواده دچار تردید کرده است.

برخی خانواده‌ها معتقدند، وقتی نشود شکم کودک را سیر کرد و مخارج هنگفت آموزش و تربیت و رشد او را پرداخت کرد، چرا باید بچه‌دار شد؟

نظر شما درباره راه‌های افزایش نرخ جمعیت در ایران چیست؟ در ادامه مطلب کامنت بگذارید.

برچسب ها:

اجتماعی