گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

برترین‌ها: گرانی بیداد می‌کند و خودروسازان هم آن توان فنی و مالی را که در برند‌های خارجی سراغ داریم، برای تولید یک محصول جانشین ندارند؛ بنابراین پراید خواهد مرد. پرونده این اتومبیل کره‌ای با انبوهی از اتهامات و انبوهی از مزایا و معایب در نیمه اول سال ۱۳۹۹ بسته خواهد شد تا جای این یار قدیمی جاده‌های کشور را کثیری از برادرانش بگیرند. طبق آنچه قائم مقام سایپا گفته، پراید از خط تولید خارج خواهد شد تا محصولاتی نظیر تیبا ۲ و صندوقدار، کوییک و ساینا در دامنه قیمتی بالاتر و تیراژ گسترده‌تر به دست مشتریان برسند.

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

پیام این اعلام نظر این است که بعد از سلطه ۲۵ ساله پراید کره‌ای بر بازار خودرو کشور، قرار نیست محصولی جانشین این خودرو شود و مصرف کنندگان برای داشتن یک خودرو صفر کیلومتر، مجبور به پرداخت بالاتر هستند. سایپا که بزرگترین خودروساز کشور است از مدتی پیش مدل ۱۱۱ پراید را از خط تولید خارج کرده و سری ۱۳۱ را نیز در صف خروج از کارخانه قرار داده است. به این ترتیب مشتریان سایپا می‌مانند و یکی از این پنج+یک خودرو که در ادامه به آن‌ها و تریم‌های مختلف‌شان می‌پردازیم. خودروسازان البته نباید فراموش کنند که بی توجهی به ۷۵ درصد از مشتریان بالقوه بازار که توان پرداختی در محدوده کمتر از ۵۰ میلیون تومان دارند، مصداق بارز پذیرش شکست است؛ بنابراین باید از همین امروز در یک برنامه فورس ماژور سراغ ایده‌هایی بروند که به تولید یک خودرو ارزان و کوچک، اما کم مصرف و نسبتا ایمن بروند که در تیراژ بالا قیمتی مناسب داشته باشد. تا ان زمان این شش محصول می‌توانند گزینه‌های جانشینی شاه مرده بازار خودرو ایران باشند!

اول یک پیشنهاد از بازار کارکرده‌ها!

بازار ایران تشنه خودرویی در این ابعاد با قیمتی کمتر از ۳۰ میلیون تومان است و اینجا فرصتی برای به چالش کشیدن صنعت خودرو ملی است. آیا خودروسازی نیست که به این نیاز خریداران پاسخ دهد و خودرویی کوچک با قیمت ۳۰ میلیون بسازد که با اندکی ایمنی، برای عبور و مرور روزانه با هزینه‌ای اندک راهگشا باشد؟ خب تا ان زمان باید به پی کی نیو فکر کنیم که یک سوپرمینی واقعی است. خودرویی که اگر کابینش اندکی اصلاح شده بود یا ایمنی‌اش تقویت می‌شد، همچنان می‌توانست در بازار کشور نقش آفرینی کند.

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

نیو پی کی در بدو ورود به بازار وقتی پراید ارزان‌ترین محصول بازار کشور بود، به امپراتوری‌اش خاتمه داد و در قیمتی به مراتب کمتر، مورد توجه خریداران قرار گرفت. متاسفانه، اما بهبود نیافت و سازمان استاندارد مانع تولیدش شد تا رنو ۵ در آخرین پرده، با بهترین فیس‌لیفتی که در ایران به خود دیده بود، بازار را برای همیشه ترک کرد. این فیس لیفت گرچه در نمای جلو تفاوت چندانی با رنو ۵ ندارد، اما دستاورد‌هایی هم برای خریداران به همراه داشته است. مثلا استفاده از چراغ‌ها، در صندوق و سپر‌های جدید که نمای عقب را متفاوت ساخته یا گلگیر‌های پف آلودی که شخصیت قوی‌تری به پی. کی بخشیده، زمینه ارتقا خودرو را فراهم کرده است. اما هرچقدر از محاسن نیو پی کی بگوییم نباید مشکلات این خودرو از جمله داشبورد قدیمی و کیفیت نازل کابین خودرو را از یاد ببریم.

مواردی که در کنار صندلی‌های نه چندان راحت خودرو از بزرگترین مواردی است که از سوی مالکان پوئن منفی دریافت کرده است. همچنین کمبود لوازم تزئینی بدنه از معایب این خودرو چابک و شهری است. خریدارانی که از صدای زیاد، عدم تعادل خودرو یا لرزش‌های گاه و بیگاه بدنه گلایه دارند، لازم است در انتخاب لاستیک دقت کنند. کمی مواظبت و توجه به این نواده رنو ۵ می‌تواند برای آن‌ها که نمی‌خواهند بیش از ۲۰ یا ۲۵ میلیون پول بابت یک خودرو پرداخت کنند، محصولی قابل اعتماد را به ارمغان اورد. پس این از گزینه کارکرده.

و اما پنج گزینه صفر کیلومتر...

این‌ها همگی خودرو‌هایی هستند که به نوعی با پراید و پلتفرم این محصول در ارتباطند و از شاهین که موتور تیبا سود می‌برد تا خود تیبا و کوییک که از موتور ارتقا یافته پراید سود می‌برند.

به جای ۱۱۱: تیبا ۲

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

ارابه ۱۰۰۰ کیلویی سایپا مهمترین جانشین پراید ۱۱۱ است و البته نسبت به این خودرو از طرح به روزتر، اتاق جادارتر و سواری بهتر برخوردار است. البته بهای این بهتر بودن پرداخت ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان اضافه قیمت در مقایسه با کوچکترین عضو خانواده پراید است. کوچکترین خودرو جمع حاضر که در نمای جلو به محصولات لانچیا و در نمای عقب به خودرو‌های سئات اسپانیا شبیه است و محبوبیت بسیار بالایی در بازار ایران دارد. این خودرو که در انواع ساده و آپشنال با نام‌های پلاس و ... به دست مشتریان می‌رسد، اغلب برای خانواده‌های کوچک که نیاز چندانی به یک صندوق بار بزرگ ندارند، جذاب است. این خودرو به موتوری ۸۷ اسبی و ۱.۵ لیتری مجهز است و هم‌اینک نزدیک به ۵۹ میلیون تومان در کارخانه قیمت دارد.

به جای ۱۱۱: کوییک

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

با نیم نگاهی به طرح محصولات ب. ام؛ و و سوبارو، سعی شده خودرویی متفاوت از تیبا ۲ باشد و خب سازنده ایرانی تا حدی در این کار موفق بوده. تازه‌ترین کار سایپا روی تیبا ۲ است که با ری بج و بازطراحی نمای جلو، عقب، جانبی و کابین همراه شده و تصویری مدرن‌تر از محصول اقتصادی سایپا ارائه می‌کند. این خودرو که قرار است به برخی بازار‌های خارجی در شمال آفریقا و خاورمیانه صادر شود، در تیپ‌های مختلفی عرضه می‌شود که بالاترین آن‌ها پلاس اتوماتیک است. این خودرو طبق شنیده‌ها به زودی با فیس‌لیفتی مناسب در تیراژ بالا به بازار تزریق می‌شود. راست و دروغش پای برخی از رسانه‌های خودرویی!

به جای ۱۳۱: تیبا صندوقدار

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

دیگر وقت آن است که فیس‌لیفت شود، اما خب سایپا گویا علاقه‌ای به این کار ندارد. بعد از خانواده پراید پرفروش‌ترین خودرو سایپا است که طرح متفاوتی داشته و به استهلاک اندک و مصرف سوخت مناسب مشهور است. این خودرو ارزان‌ترین گزینه برای جانشینی پراید بوده که با پرداخت ۱۰ میلیون اضافه نسبت به سری ۱۱۱ قابل دسترسی است. قیمت تیبا صندوقدار حدود ۵۲ میلیون تومان است. این خودرو در بازار بهایی معادل ۸۰ میلیون تومان دارد.

به جای ۱۳۲: ساینا

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

خودرو خوبی است که اگر اندکی در بخش طراحی و به میزانی در زمینه کیفیت ساخت و پرداخت بهبود یابد، می‌تواند جانشین خوبی برای پژو ۴۰۵ باشد! ساینا در نسخه ساده و اتومات و البته به زودی نیوفیس تولید شده و گران‌ترین جانشین پراید تا زمان عرضه شاهین به بازار داخلی است. ساینا که حدود ۴.۲۵ متر طول دارد، قرار است با افزایش تیراژ به جانشینی مناسب برای سری ۱۳۱ تبدیل شود و در این مسیر مستقیما با پژو ۴۰۵ جدال خواهد داشت. قیمت این خودرو در کارخانه فعلا ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است گرچه در دل مردم کوچه و بازار قیمت این خودرو از مرز ۸۸ میلیون تومان عبور کرده است!

اگر ثروتمند شدید: شاهین

گزینه‌های جانشینی پراید؛ شاه مرده بازار خودرو

نامش ما را یاد خودرو بیادماندنی رامبلر آمریکا می‌اندازد منتهی نکته جالب این است که شاهین امروزی با موتور توربو پراید از شاهین قدیمی با آن موتور قدیمی ضعیف‌تر و کندتر است! البته حسن شاهین تند رفتن نیست و سازنده آن را با هدف سرگرم ساختن خانواده‌های متوسط ایرانی طراحی کرده است. تصاویر مختلفی از تمرکز سایپا روی افزایش توان خود برای تولید شاهین دیده می‌شود و اخبار هم از عرضه قریب الوقوع این سدان ایرانی به بازار حکایت دارد. خودرویی که طبق شنیده‌ها بسته به تجهیزات و نوع موتور، احتمالا در نسخه پایه بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلیون قیمت خواهد داشت و برای کسب موفقیت نیاز دارد دنا و دنا پلاس را از میدان به در کند.

برچسب ها:

تکنولوژی