شمارش معکوس برای آغاز عملیات بزرگ در شمال غرب سوریه/ آیا پوتین انتقام لیبی را از اردوغان در استان ادلب می گیرد؟ + نقشه میدانی و عکس

سرویس جهان مشرق، در روزهای گذشته نیروهای دولت وفاق ملی لیبی با حمایت گسترده ارتش ترکیه و گروهک‌های تروریستی اعزامی از سوریه (دولت مستقر در طرابلس و به رسمت شناخته شده در سازمان ملل) شکست‌های سنگینی را به نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (مورد حمایت رژیم سعودی، امارات، مصر و دولت روسیه) وارد آوردند و بخش های وسیعی از مناطق را در شمال غرب این کشور بازپس گرفتند و خود را به نزدیکی مرکز استان مهم و راهبردی سرت رساندند.

همزمان با پیشروی نیروهای مورد حمایت آنکارا و انتقال هزاران تن از تروریست ها به لیبی، از شمال غرب سوریه خبر می رسد، تجهیزات سنگین و جدید نظامی به محورهای «کفرنبل، سراقب، معره النعمان» در جنوب و جنوب شرق استان ادلب ارسال شده است.

به گفته منابع میدانی، نیروهای تازه نفس ارتش و دفاع ملی سوریه نیز به همراه رزمندگان جبهه مقاومت به نزدیکی خطوط تماس با مناطق اشغالی گروهک های تروریستی در محورهای جنوبی استان ادلب اعزام شده اند و در آماده باش کامل هستند.

پیشروی نیروهای الوفاق تحت حمایت ترکیه در شمال غرب لیبی

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در روزهای گذشته یگان های پهپادی به صورت مستمر در آسمان مناطق جنوبی و جنوب شرقی استان ادلب به پرواز درآمده اند و تحرکات گروهک های تروریستی را در مناطق اشغالی رصد می کنند.

با آماده شدن نیروهای یگان زمینی برای انجام عملیات احتمالی در مناطق جنوبی استان ادلب، جنگنده های نیروی هوایی ارتش سوریه نیز کاروان نظامی تروریست های جبهه النصره را در غرب استان حلب هدف قرار دادند و خسارت های سنگینی به آنان وارد آوردند.

به گزارش مشرق، حملات جنگنده های سوری به کاروان تروریست ها پس از دریافت اطلاعات دقیق و در محور شهرک «تقاد» صورت گرفت؛ در این عملیات شماری از عناصر تروریستی کشته و زخمی شدند و چند خودروی نظامی نیز منهدم شدند؛ نیروی هوایی ارتش سوریه در آستانه شروع عملیات در حالی آمادگی خود را نشان داد که چند روز قبل چند جنگنده مدل میگ ۲۹ را از روسیه دریافت کرده بود.

به نظر می رسد، عملیات احتمالی نیروهای ارتش سوریه در جنوب استان ادلب در چند مرحله و با اولویت تامین امنیت جاده «حلب - لاذقیه» و پاکسازی مناطق اشغالی تا شهر مهم و راهبردی «جسرالشغور» انجام خواهند شد.

در صورتی که این عملیات با موفقیت به پایان برسد، تمامی مناطق جنوبی بزرگراه «حلب - لاذقیه» از جمله مناطق جنوب ادلب، شمال غرب حماه و شمال شرق لاذقیه امن می شوند و تنها شهر ادلب که قلب و پایتخت خودخوانده تکفیری ها محسوب می شود در اشغال باقی می ماند.

در مقابل تدارک وسیع ارتش سوریه برای آغاز عملیات، دولت ترکیه نیز تحرکات خود را افزایش داده و به گفته منابع میدانی در روزهای گذشته تجهیزات نظامی سنگین و جدیدی را برای گروهک های تروریستی در مناطق مرکزی و جنوبی استان ادلب اعزام کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

به گفته منابع میدانی، ارتش ترکیه با تمام قوا در مناطق اشغالی استان ادلب حضور دارد و علاوه بر افزایش تعداد نیروهای خود و گسیل تجهیزات نظامی سنگین، موشک های ضد هوایی زیادی را در دو ماه گذشته به تروریست ها تحویل داده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، همزمان عناصر تروریستی از جمله «جبهه الوطنیه للتحریر» در حال تجمیع و تقویت مواضع خود در محور «جبل الزاویه» در جنوب استان ادلب و محور بزرگراه بین المللی «حلب - لاذقیه» هستند تا بتوانند از مواضع اشغالی دفاع کنند.

گروهک های تروریستی همچنین تجهیزات نظامی سنگین را به همراه توپخانه به مناطق «الباره و دیرسنبل» از توابع «جبل الزاویه» انتقال داده اند؛ صدها تن از عناصر تروریستی «ترکستانی، ازبک و...» به این مناطق اعزام شده اند؛ فرماندهان گروهک های تروریستی از عناصر تحت فرمان خود خواسته اند در آماده باش کامل باشند چرا که هر لحظه امکان دارد عملیات نیروهای ارتش سوریه آغاز شود.

آخرین تحولات میدانی شمال غرب سوریه

به گزارش مشرق، روند تحولات میدانی در مجموع نشان می دهد، عملیات برای پاکسازی مناطق اشغالی در شمال غرب سوریه با هدف تحت فشار قرار دادن ترکیه در لیبی صورت می گیرد و حالا باید منتظر ماند اردوغان در روزهای آینده می تواند در استان ادلب مقاومت کند و وضعیت را مطابق میل خود پیش ببرد یا این که برخلاف آنچه که در لیبی می گذرد متحمل شکست می شود و سرانجام مجبور به امتیاز دادن می شود.

به نظر می رسد، تحولات میدانی لیبی و سوریه در حال گره خوردن به یکدیگر هستند و در این میان روسیه تلاش می کند شکست های اخیر نیروهای مورد حمایتش (ژنرال حفتر) را در لیبی در میدان های نبرد سوریه از ترکیه بگیرد و توازن قدرت را تا حدودی تغییر دهد.

برچسب ها:

جهان